Interjú Szabó Sándorral
A gitár hazai mestere és vendégei
Szabó Sándor a hazai jazz- és kortársmuzsika egyik legelmélyültebb egyénisége.
Kvalitása nem áll meg a technikánál, a muzsikát teljes komplexitásában
szemléli, kutató, színes egyéniség, nem a sablonok embere. Nemzetközi
zenei berkekben igen elismert, járja a világot, megjelennek lemezei, míg
idehaza alig-alig hallani róla, szakmai berkekben is inkább különc gitárosként
tekintenek rá. Debrecenben legutóbb 14 éve lépett fel a Narancs Fesztiválon
SzaMaBa nevű triójával, azelőtt pedig csak ’85-ben a Jazznapokon láthattuk.
Kuriózumnak számított tehát fellépése, melyre a Kölcsey Központban ezúttal
két másik művésszel érkezet: Michael Manring (elektromos basszusgitár)
és Ralf Gauck (akusztikus basszusgitár).
Szabó Sándornak közel két tucat saját lemeze jelent már meg, ebből igen
sok külföldön, idehaza pedig maga adja ki felvételeit, melyek az általános
hazai kereskedelmi forgalomban alig fellelhetőek. Fele ennyi számú lemezen
játszik közreműködőként is. A zene filozófiájával, meditatív gondolatainak
megfogalmazásával, írással is foglalkozik. Ezt egész prózai módon, szakmai
lapokban is megteszi időnként, mint elektroakusztikai eszközök tesztelője.
Elmélyült gondolatainak érzékeltetésére idézzük fel, miként tekinti a
zenére a természet részeként: „A zene egy transzcendens kört ír le a természetben.
Amikor az ihleten keresztül egyszerűen megkapod a zenét, s a hangszeren
eljátszod az embereknek, akkor a hallgatóság lelkén keresztül visszakerül
ugyanarra a valóságszintre, ahonnan jött. Ez a transzcendens kör, amely
érinti a fizikai valóságot és aztán újra visszatér a transzcendens síkra.”
Saját hangstúdiója van, tanít is, de valójában mint gitárművész keresi
kenyerét. Elektroakusztikai szakemberként is jegyzik nemzetközi szinten.
Elég annyit megemlíteni, hogy a Skywalker hangstúdió - melyben a Csillagok
háborújának hangját vették fel - vásárolt 10 darab TC S-6000 típusú surround
effekt rendszert s a párszáz presetből, ami benne van, az összes kültéri
akusztikus teret ő készítette. 2002-ben lett az egyik létrehozója és szervezője
a hazai Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválnak, mely idén már hét éves
volt. Egyedi hangszereket is fejlesztett, fő hangszerei az akusztikus
gitárok ( 16 húros és bariton gitárok, bundnélküli gitár, de játszik más,
egzotikus pengetős hangszereken is, mint az ősi kínai citerán a guzhengen.
"A Mélység Birodalma" címmel most megtartott koncerten bariton
akusztikus- és bundnélküli gitáron, guzhengen játszott. Muzsikájában,
a klasszikus kompozíciók, a keleti meditatív előadásmód és hangzás, a
modern jazz-ből hozott improvizáció mind megtalálható, harmóniavilága
a diatónikus és atonális világ között lebegő, azokat átszövő. A klasszikus
zene polifóniáját, a keleti zenék modalitását és díszítés technikáját
ötvözi egybe az akusztikus gitárjáték legmodernebb technikáival. Zenéje
nehezen sorolható be egy-egy kategóriába, muzsikája talán az ECM kiadó
által fémjelzett sajátosan európainak mondható elmélyültebb jazz világához
áll legközelebb.
Számtalan muzsikussal játszott már együtt. Először arra kértem, hogy
röviden mutassa be mostani zenésztársait, akik a koncert első felében
szólóban is bizonyítottak és mesélje el hogyan jött össze velük a második
részben hallott duó és trió zenélésre, a turnéra.
- A tengerentúlon és európában is gyakran fellépek,
így gyakran találkozom nagyszerűi zenészekkel, akikkel kölcsönösen tiszteljük
egymást és van közös zenei nyelvünk, a kapcsolataim tulajdonképpen így
keletkeznek. Michael Manring együtt tanult és korai időszakában turnézott
is Jaco Pastorius-szal, a neves Windham Hill Records egyik legfoglalkoztatottabb
muzsikusa volt ,olyan stílus alapító muzsikusokkal játszott együtt, mint
Michael Hedges és Alex De Grassi Az Egyesült Államok legjobb basszusgitárosának
választották 1994-ben. Ralf Gauck idén kapta ugyanezt az elismerést hazájában,
Németországban, ahol a basszusgitár professzoraként jegyzik és legutóbb
Sting dalaiból készített nagysikerű átdolgozás lemezt, bundnélküli akusztikus
basszusgitárjával. Hozzám hasonlóan ők is szólóban váltak világszerte
ismertté. Az én ötletem volt a közös koncert, s mivel ismertek már régebbről
örömmel mondtak igent. Elképzeltem a két nagyon mélyen szóló basszusgitárt
és egy bariton gitárt, illetve egy igazi keleti hangszert, a guzhenget
együtt, ebből adódott a turné címe is.
Ha már az új debreceni koncertteremben, a Kölcsey Központ nagytermében
lépett fel egy ilyen kiváló akusztikai szakember, nem hagyhatom ki a kérdést,
hogy milyen tapasztalata volt a teremmel.
Nagyon kellemes barátságos a terem, lecsengési karakterisztikája révén
kiválóan alkalmas kamarazenélésre, az egyetlen probléma volt a színpad
közepén hallható erős állóhullám és beépített hangsugárzók rossz elhelyezése,
ezért is használtuk a saját rendszerünket.
-
Remélhetjük-e, hogy ezután már gyakrabban hallhatjuk felénk és nem kell
ismét több mint egy évtizedet várni újabb fellépésére, hozzáférhetőek
lesznek-e itt is lemezei?
Az, hogy vajon a jövőben gyakrabban hallhatnak-e
arrafelé engem, az nem rajtam múlik. 6 éve nagy sikerrel szervezem a minden
helyszínen teltházas Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztivál hazai turnéját,
ennek ellenére bárhová küldök ajánlatot, a szervezők nem merik bevállalni.
Egy város, vagy egy Művelődési Központ számára nem anyagi kérdés, hanem
hozzáállás kérdése, hogy megrendezik- e vagy nem. Szólóban is szívesen
elmennék bárhová, de az említett ok miatt nem sok esélyt érzek, hogy idehaza
nagyobb teret tudnék kapni. Külföldön ismernek és tisztelnek így ezért
ott minden jobban, könnyebben megy számomra. Magyarországon gitárosnak
lenni sors. A CD-im hozzáférhetősége tekintetében sem vagyok nagyon optimista.
Fogyasztói társadalomban élünk, ahol a művészet csak megtűrt jelenség.
Túl sok CD jelenik meg szerte a világban, aminek a művészethez semmi köze
nincs és ezekkel kellene versenyezni. A terjesztést szinte már senki nem
vállalja, így marad a koncertezés, ezért kizárólag ott árulom a CD-imet,
de így sokkal jobban el is fogy.
-
Ezután a turné után milyen tervei vannak melyekről akár már konkrétan
is lehet beszélni?
Most már dolgozom a 2008-as VII. Nemzetközi Akusztikusgitár
Fesztivál szervezésén, közben készítem elő a jövő évi igen hosszú Észak-
Amerikai turnémat. Minap fejeztem be a második, a Mélyebb valóság című
baritongitár albumomat, ezt kizárólag koncerteken lehet majd kapni. A
jövőt illetően több duó felvétel kiadása várható. Kevin Kastning amerikai
gitárossal második duó lemezünk jön ki Januárban, az első már kapható
a CD Babyn. A napokban jelenik meg Németországban a Wonderland kiadónál
egy duó albumunk Veronique Gillet belga gitárossal, valamint Venezuelában
Fernando Freitezzel is készül egy, de folyamatban vannak még további duó
albumok is. Ilyen tekintetben ez egy új korszak számomra.
Végezetül pedig elkezdtem egy nagyon különleges albumot, mely egyben zenekutatás
is. Ezen az albumon 6000 évre tekintek vissza a legrégebbi múltat kötöm
össze a jelennel.
-Héty Péter-
|