Echolocation Trilogy
Echolocation I. Sacred Spaces
(Szakrális terek)
Az Echolocation I album egy éveken át
tartó zenei és hangtechnikai kísérlet eredményeként
született 1997 és 1999 között, ami egybeesett a
TC Electronic cég számára végzett szoftverfejlesztési
munkáimmal. A kísérleteimben az emberi hallás
pszichoakusztikai sajátosságait igyekeztem felhasználni
a mûvészi alkotás számára. A kísérleteim
kiterjedtek a hangok térbeliségére és az emberi
hallás, a tudat mûködésének összefüggéseire.
Ebben az empirikus megismerési folyamatban felcsillantak a mûvészi
alkalmazás új lehetõségei, így a kísérletként
készült hangfelvételeket alapanyagként használtam
fel egy zenei album megalkotásához. Az album címét
egy írás ihlette, ami a hanggal való tájékozódásról
az echolokációról szólt. Az írás
szerint valahol létezik egy beláthatatlanul kusza sziklás
vidéken élõ, hangokkal tájékozódó
törzs. Ha éjszaka ismeretlen tájon közlekednek,
dobokkal keltenek hangimpulzusokat és a visszaverõdõ
hanghullámokból mindig tudják, hogy éppen
merre járnak, hasonlóan a denevérek ultrahangokkal
való tájékozódásához. hangkeltõ
eszközökkel t, és útjuk során idõnként
megütve hallgatják, hogy honnan verõdik és érkezik
vissza fülükbe a hang és ebbõl mindig tudják,
hogy merre járnak.
A kísérleti jelleggel készült felvételeket
visszahallgatva, kezdtem egyre inkább tudatosan alkalmazni az akusztikus
teret és egyéb hangi változásokat modellezõ
effekt processzorokat a zenében. Néhány felvételhez
meghívtam Major Balázs ütõhangszeres kollégámat
és Lantos Zoltán hegedûst is. A kísérletek
innentõl teljes egészében a mûvészi
célt szolgálva folytatódtak.
A zene koncepciója két pilléren nyugszik. Az egyik
pillért az elektromos gitáron játszott rétegek
képezik, a másik pillér a processzorokkal kialakított
terek, térrétegek illusztrálása. Innentõl
a hangtérben való zenei ábrázolás mûvészi,
hangesztétikai kérdés lett számomra. Így
született meg az Echolocation I. és 1999-ben CDn jelent meg
a Tandem Records kiadásában.
Echolocation II. Himn to the
Earth (Himnusz a Földhöz)
Közvetlenül Az Echolocation I. megjelenése után
elkezdtem dolgozni egy következõ albumon is. A folytatásban
olyan muzsikát képzeltem el, amiben nincsenek jelen a megszokott
agyonismételt ritmus groove-ok, felesleges funkció nélküli
hangok. A csend üres palettájára újrafesteni
minden hangot azok szándékolt funkciói szerint, úgy
hogy eddig nem hallható részletek is feltûnhessenek
a zenében. Elképzeltem, hogy a muzsika ledobja megszokott
egyenruháját és feltündöklik annak csupasz
gyönyörûsége és eddig nem hallott finom
részletei. Ezen az albumon is tisztán elektromos gitárokat
és a zene térbeliségét segítõ
elektronikus segédeszközöket használtam azzal
a céllal, hogy tudatunk szabadon szárnyalhasson a zene belsõ
idõsíkjain át ismeretlen hangtájak felett.
Az idõ késleltetésen alapuló effektek segítségével
a jelenben a jövõ és múlt között teremtünk
kapcsolatot azáltal, hogy a jelenben játszott eseményt
visszacsatoljuk a jövõbe és az a jelenben a múltat
fogja visszaidézni. Egymásra, egymásba szõtt
szólamok, különbözõ térrétegekben
és eltolt idõsíkokban hangzanak el. A kimetszett
és elcsúsztatott idõsíkok zenei eseményeit
lapoltam egymásra valós idõben úgy, hogy improvizáció
által intuitív kapcsolatban tettem függõvé
egyiket a másiktól. Végül mindezek együttesen
egy sajátos szerkezetû és ritmusú organikus
textúrát alkotnak.
A felvételek 16 évig pihentek. Idõközben a hangtechnikában
végbement áttörõ fejlõdések sok
tekintetben megváltoztatták az alkotás módszereit
is. A zene lassan készül, mert nem sürgette semmi. 2017-ben
az album megkapta végsõ hangzó formáját,
valamint 4 témában Heidrich Roland nagyszerû gitározását
is hallhatjuk. Az Echolocation II nem akart megfelelni sem kereskedelmi
sem zenehallgatói elvárásoknak, mindössze egy
jól hallható útjelzõ akart lenni egy végtelen
zenei országút mentén.
Echolocation III: Crossing Time
(Átkelés az idõn)
2017-ben új ötletek, új inspirációk késztettek
a sorozat harmadik részének megalkotására
azzal a tudattal, hogy egy befejezhetetlen sorozat következõ
részébe fogtam. Az Echolocation a zenében hordozott
érzelmi hangulati tartalmak mûvészi megvalósítása
mellett a hangtér mûvészi megformálásának,
a sztereó tér birtokbavételének igényével
született. Minden, ami illusztrálható két hangfal
által megjeleníthetõ sztereó térben,
annak igyekeztem hangsúlyt adni, újrateremtve a hangzó
valóságot, távolabb tekinteni, mint bármikor
eddig. Ebben az albumban az idõ problematikája foglalkoztatott,
ezért az album alcímeként Átkelés az
idõn címet adtam. A zene fizikai megnyilvánulása
az idõben gyökerezik, ezért is alkalmas az ember idõérzékének
manipulálására.
Korábban ez akusztikus gitárt külön világként
kezeltem, sosem használtam elektronikus zenéimben. Az albumon
ezúttal akusztikus gitárok is megszólalnak elektronikusan
generált hangi környezetben. Az albumon hallható Major
Balázs és Mark Wingfield utánozhatatlan játéka.
Echolocation Trilogy
A jelenkor éppen egy olyan átmenet,
amikor a CD, mint hordozó médium többé már
nem gazdaságos, így lassanként kezdi felváltani
a virtuális, digitális letölthetõ album. Így
felmerült a három album trilógiáként
való kiadásának ötlete immár letölthetõ
verzióban, mintegy összefoglalva miként formálódott
egy zenei, hangesztétikai koncepció 2 évtized alatt.
Az Echolocation Trilogy az amerikai Greydisc Records kiadásában,
mint letölthetõ digitális album 2018-ban megjelent.
Vác, 2018. Június 9.
Szabó Sándor
|