Az Echolocation korszakom
Echolocation I / Sacred Spaces (Szakrális
terek)
Még valamikor 1991-ben egy májusi
vasárnap délelõtt elmentem egyet futni az óballai
Tisza gát mellett elterülõ mezõre és
kicsit elfáradva leültem, lecsukott szemmel igyekeztem kifújni
magam. A hangos szívdobogás elcsitulása után
kezdtem felfigyelni a környezet csendjére és azt próbáltam
felfedezni, hogy mi az a legkisebb nesz, amit még képes
vagyok abban a csendben érzékelni. Miközben erre koncentráltam
lassan felelevenedett a hangzó világ körülöttem.
Mindenféle repülõ, ciripelõ rovarok hangja jelent
meg elképesztõ részletességgel, minden irányból.
A hangi világ egyszeriben magába foglalt. Egynek éreztem
magam a hangokkal. Hallottam, ahogyan a szellõ mozgatja a fûszálakat.
Egyszeriben sosem tapasztalt módon kiélesedett a hallásom
és a világ megmutatta egy másfajta valóságát,
a hangi vetületét. A hangok képeket rajzoltak ki, hasonlóan,
mint egy denevér agyában, ahol nem a fény, hanem
az ultra hangok visszaverõdései rajzolják ki a környezet
képét. Ez az élmény nagyon erõsen belém
égett és elkezdtem azon gondolkodni, miként tudnám
a teret így letapogatni hangokkal és zenékkel. Ez
alapvetõen nem zenei kérdés volt, mert a zene az
mindig ott van bennem, elég csak egy hangszert a kézbe venni
és máris jön. Sokkal inkább koncepcionális
és technikai kérdés volt, ami nagyon mélyen
kezdett foglalkoztatni. Még ugyanazon a napon, ami talán
nem is véletlen, olvastam egy írást a hangokkal való
tájékozódásról az echolokációról.
Ezt használják például a denevérek
is, de ami megragadott az írásban, hogy létezik egy
beláthatatlanul kusza sziklás vidéken élõ
hangokkal tájékozódó törzs. Ha éjszaka
mennek a hegyek között, mindig visznek magukkal valamiféle
dobot, idõnként megütve hallgatják, hogyan és
honnan verõdik és érkezik vissza fülükbe
a hang és ebbõl mindig tudják, hogy merre járnak.
Elhatároztam, hogy ez a gondolat lesz egy valaha megszületõ
album ihletõje: a hangokkal való tájékozódás
az Echolocation. Éveken át dédelgettem ezt az ötletet
gondolataimban.
1996-tól kezdtem dolgozni a TC Electronic nevû dán
hangtechnikai cégnek külsõ szoftverfejlesztõként
és a munkámhoz biztosították az akkori legújabb
effekt processzorok prototípusait, mert a feladatom az volt, hogy
addig sosem hallott hangzásokat, beállításokat
alkossak. A munka nagy képzelõerõt igényelt,
fejben meg kellett hallanom mindazt, amit szeretnék megalkotni,
ugyanis a csupán próbálgatással való
hangszerkesztés nem mindig bizonyult hatékonynak. Ebben
a kreatív munkában persze mindent dokumentáltam,
felvettem DAT kazettákra. A sok felvétel azonban nem csupán
digitális eszközök összmunkáját jelentette,
sokkal inkább önmagamat és mindazt, amit elképzeltem
felépítettem magamban. Mindig is nagyon foglalkoztatott
két kérdés: valójában mi a tér
és mi az idõ? Hogyan vannak egymással összefüggésben
és hogyan lesznek valóságérzékelésünk
részeivé? Az akusztikus tér egy megkülönböztetett
tér minõség, amiben a zene megszólal. Ennek
a térnek a manipulálásával kezdtem behatóbban
foglalkozni. Tanulmányoztam az emberi hallás sajátosságait
a zenehallgatás tekintetében és felfedeztem, hogy
a hangon való különféle, egy idõben történõ
folyamatos változásokat a tudatunk sajátos módon
érzékeli és reagál rá. Egy napon, mielõtt
elküldtem éppen elkészült munkáimat a TC-nek,
még végighallgattam a felvételeket és lassan
kezdett beúszni a tudatomba a pár évvel korábbi
élményem és az echolokáció. Akkor tudatosodott
bennem, hogy valójában szinte ösztönösen
is ebbe az irányba halad a munkám. Elhatároztam,
hogy a sok összegyûlt hangmintából megalkotok
egy albumot, aminek Echolocation lesz a címe. Ez a felismerés
szülte az Echolocation I koncepcióját. A sorozatból
ez az egyetlen CDn is megjelent album.
Echolocation II / Himn to the Earth (Himnusz
a Földhöz)
Az Echolocation I megjelenése utáni
néhány évben folyamatosan készült a folytatás
is, Echolocation II címmel. Ezt az albumot már nem szándékoztam
CDn megjelentetni ismerve a kelet-európai gitárzene produktumok
fogadtatását a nyugati világban. Az Echolocation
II felvételei 16 évig pihentek. Idõközben a
hangtechnikában áttörõ fejlõdések
mentek végbe és ezek sok tekintetben megváltoztatták
az alkotás módszereit. 2014-ben volt tanítványom
Heidrich Roland elkezdett egy elektromos gitár projectet, ami sok
tekintetben a folytatása lett annak, amit én elektromos
gitáron elkezdtem 1995-ben. Roland felébresztette a nosztalgiámat
és inspirációt adott egy befejezetlen dolog folytatására.
Újragondolva és újrakezdve az addig elkészülteket,
Rolandot bevontam az Echolocation sorozat további folytatásába,
ami mára úgy tûnik egy gazdag, szinte befejezhetetlenül
távolba mutató zenei vállalkozás lett. Roland
közremûködésével, az eredeti alapanyagokra
való rájátszások révén új
változatok születtek. Már az eredeti felvételek
készítésekor is volt egy különös érzésem:
mintha ezek a zenék valami más világból jöttek
volna. A semmi máshoz nem hasonlítható hangzás,
a bennük foglalt és sugallt hangulatok különössége
furcsa címeket ihletett. Miközben az elmúlt másfél
évtized alatt a stúdió technika hatalmasat fejlõdött
néhány régebbi felvételt újrakevertem.
Ma is rácsodálkozom, hogy az adott korban alkalmazott hangtechnika
mennyire jól megmutatja a zenék születésének
korát mégis különös módon ezek a zenék
idõtlennek tûnnek számomra. 2017-ben újra elõkerültek
az elektromos gitárok, elkészült az Echolocation II.
végsõ keverése majd elkezdtem egy harmadik albumot,
új dimenzióba emelve a folytatást.
A fejlett hangtechnika segítségével valamint a muzsika
belsõ természetét felismerve az Echolocation II albumot
hallgatva most szabadon szörfözhetünk a zene belsõ
idõsíkjain át. Az albumon egy újszerû
módszer a looping alkalmazásával a zenealkotás
módjának valamint az elektromos gitár hangzásának
és használatának egy másik alternatívája
is megmutatkozik. A sztereó térben szabadon mozoghat és
áradhat a zene. A looping mint zenei technika csak 1990-es évek
végén még csak kevesek által ismert lehetõség
a mûvészi kifejezésben. A looping-ról nem lehet
beszélni anélkül, hogy ne említenénk
meg David Torn nevét. David Torn amerikai gitáros a technikai
eszközök használatának és a zenei kifejezésnek
radikális újragondolásával lett igazán
fontos személyisége a mai elektromos gitárzenének.
Általa a looping, mint zenélési technika széles
körben ismertté vált. Bár Robert Fripp volt
ennek a technológiának az elsõ színpadi megvalósítója,
David Torn fejlesztette tovább a looping technikát, aminek
ma egyre növekvõ tábora és fóruma van.
A looper egy hangfelvevõ felvevõ készülék,
ami meghatározott idõ után folyamatosan ismétli
az elhangzott zenei frázisokat és közben szükség
szerint továbbra is folyamatosan rögzíti az elhangzó
zenei eseményeket majd ezeket egymásra lapolva több
szólamot alkotva játssza le. Kezdetben leginkább
ritmusos háttér készítésére
használták és még ma is ez a használat
dominál. A looping azonban más lehetõségeket
is tartogat. Lehetõségeit azonban kissé más
irányban, a zene harmóniarendszerének építésében
igyekeztem kihasználni.
A legfontosabb talán az a felismerésem, hogy a looping segítségével
a jelenben a múlt és jövõ között teremtünk
kapcsolatot azáltal, hogy a jelenben játszott eseményt
visszacsatoljuk a jövõbe és az a jelenben a múltat
fogja visszaidézni. Az elsõ zenei történés
feljátszása közben, vagy elõre megírt
zenei frázisokat játszom, vagy egyedül improvizálok.
Egy meghatározott idõ után a looper az eddig megtörténteket
ismételni kezdi, és máris nem vagyok egyedül,
a gép lesz a partnerem. A dolog akkor kezd izgalmassá válni,
amikor felfedezem, hogy az, amit visszahallok a looper-bõl, már
befolyásolni fogja mindazt, amit ezután a következõ
rétegben fogok játszani.
A folyamat tudatos kontrollálásával hihetetlenül
érdekes eddig nem hallott zenei szöveteket alkothatok. Egymásra,
egymásba szõtt szólamok, egyre gyarapodó rétegekben
eltolt idõsíkokban hangzanak el, míg végül
mindez együttesen egy sajátos szerkezetû, ritmusú
organikus textúrát alkot.
Ezzel a módszerrel az idõbõl kimetszett és
elcsúsztatott idõsíkok zenei eseményeit lapolom
egymásra valós idõben úgy, hogy interaktív
kapcsolatban teszem függõvé egyiket a másiktól.
Ennek kulcsa és eszköze maga az improvizáció.
Az Echolocation II koncepciója két fõ pilléren
nyugszik. A loopok segítségével idõsíkokból
építettem szöveteket a jelenbe. A másik az,
hogy ezek a szövetek a sztereó hangtérben térrétegeket
alkotva jelennek meg.
Ez a muzsika nem sietett elkészülni, mert nem sürgette
sem megrendelõ, sem pénz, senki sem befolyásolta
azt, hogy milyen legyen.
Nem akart megfelelni sem kereskedelmi sem zenehallgatói elvárásoknak,
még kevésbé szakmai akadémikus elvárásoknak.
A muzsika nem akart sem szépelegni, sem megbotránkoztatni,
még csak hivalkodni sem. Mindössze egy jól látható,
vagy inkább hallható útjelzõ kõ akart
lenni egy végtelen zenei országút mentén.
Echolocation III / Átkelés az
idõn
Az Echolocation sorozat második része
folytonosan magában hordozta a folytatás vágyát
és lehetõségét. 2017-ben új ötletek,
új inspirációk késztettek a sorozat harmadik
részének megalkotására azzal a tudattal, hogy
egy befejezhetetlen sorozat következõ részébe
fogtam. Így visszatekintve, az Echolocation a zenében hordozott
érzelmi hangulati tartalmak mûvészi megvalósítása
mellett a hangtér mûvészi megformálásának
az igényével született. A sztereó tér
birtokbavételének igényével, azaz minden,
ami illusztrálható két hangfal által kirajzolt
sztereó térben, annak igyekeztem hangsúlyt adni,
újrateremtve a hangzó valóságot, távolabb
tekinteni, mint bármikor eddig. Innentõl a hangtérben
való zenei ábrázolás mûvészi,
hangesztétikai kérdés lett számomra. Az album
alcímeként Átkelés az idõn címet
adtam. A zene fizikai megnyilvánulása az idõben gyökerezik.
Ezért is alkalmas az ember idõérzékének
a megváltoztatására. Ha a zene hangjait idõ
késleltetés elvén mûködõ eszközökkel
tovább manipuláljuk, akkor még erõsebb behatást
érhetünk el a zenét hallgató ember idõérzetében.
Az Echolocation III album az sorozat eredeti koncepciójának
megtartása mellett minden tekintetben igyekszik túlmutatni
a sorozat elsõ két részén. Többféle
gitárt használtam. Korábban ez akusztikus gitárt
külön világként kezeltem, sosem használtam
elektronikus zenéimben. Mostanra ez is megváltozott. Az
albumon szerepelnek akusztikus gitárok, mindezek az elektronikusan
generált hangi környezetben.
Ehhez hasonló hangzási törekvések már
korábban is felmerültek az úgynevezett ambient zene
stílusában, megvalósulva az elkövetkezendõ
évtizedek zenéi számára mértékadókká
váltak. A hasonló hangzású elektromos gitár
alapú muzsika azonban 20 évvel ezelõtt jószerével
ismeretlen volt. Mai visszatekintésben az Echolocation I jócskán
megelõzte korát. A 2000-es évek második évtizedében
kifejlesztett stúdió szoftverek eddig nem tapasztalt hangzásokra
lettek képesek. Eddig sosem hallott hangi terek és atmoszférák
megalkotása vált lehetõvé. Az albumon hallható
Major Balázs és Mark Wingfield utánozhatatlan játéka,
velük együtt vált igazán színessé
a muzsika.
Echolocation Trilogy
A jelenkor egy olyan átmeneti idõszak,
amikor a CD, mint hordozó médium többé már
nem gazdaságos, így lassanként kezdi felváltani
a virtuális, digitális letölthetõ album. Így
felmerült a három album trilógiaként való
kiadásának ötlete immár letölthetõ
verzióban, mintegy összefoglalva miként formálódott
egy zenei, hangesztétikai koncepció 2 évtized alatt.
Az Echolocation Trilogy az amerikai Greydisc Records kiadásában,
mint letölthetõ digitális album 2018-ban jelent meg.
Echolocation IV / Electric Poetry
Az Echolocation sorozatot nem csupán a saját
mûvészetemnek dedikáltam, hanem a hozzám hasonlóan
gondolkodó muzsikus társaimmal való közös
együttmûködésnek is. Ennek szellemében a
sorozat 4. része az észt zeneszerzõ gitáros
Robert Jürjendallal és állandó ütõhangszeres
partneremmel, Major Balázzsal készült 2018-ban. Jürjendal
Robert Fripp szemináriumain tanult 1992 és 1997 között.
Egyéni kompozíciói és gitárjátéka
felkeltette a figyelmemet és meghívtam partnerként
a sorozat 4. részébe, ahol elektromos és akusztikus
gitárokon mûködött közre. Az album különlegessége,
hogy a felvételek nem együtt készültek, hanem
külön a saját stúdióinkban, a felvételeket
és a rájátszásokat interneten küldtük
egymásnak. Az album 2019-ben jelent meg digitális letölthetõ
albumként az amerikai Greydisc Recordsnál.
Echolocation V / Dark Specularity / Sötét tükrözõdés
A sorozat 2019-ben Robert Jürjendallal és
Major Balázzsal elkészült V. kötete tekinthetõ
az elõzõ folytatásának is, ahol különösen
a zene térbelisége került elõtérbe. Az
éteri hangzás elemek, a térrétegekben és
távolságokban való illusztrációja tapintható
dimenziót varázsol a zenéhez. A hangzásban
és a hangszerelésben a vonós hangszerek kamara hangzása
hatásos kontrasztban jelenik meg az elektromos gitárok szövetében.
Echolocation VI / Unknown Language /Ismeretlen
nyelv
Emil Gherasim Romániában élõ
zeneszerzõ gitárossal közösen készült
az Echolocation sorozat következõ része. Egymásra
találásunk szinte törvényszerû volt, hiszen
Emil progresszív rock gitáros korszakában már
az Echolocation I. hatására kezdett szólóban
koncertezni, egy laptopon futtatott hangszoftver és egy hangkártya
segítségével. Közben, mint zeneszerzõ
számos kortárs darabot írt. Már elsõ
találkozásunk alkalmával is hozta a gitárját,
és felvételeket készítettünk. Néhány
találkozás után elhatároztuk, hogy készítünk
egy közös albumot. Már a kezdetektõl tudtuk, hogy
az Echolocation hangzási és zenei koncepciójába
fog illeszkedni. A darabokat végighallgatva folyton azt volt az
érzésünk, mintha egy ismeretlen zene jelent volna meg.
Nagyon hasonlóan ahhoz, ahogyan a máig megfejthetetlen,
ismeretlen nyelven készült képekkel illusztrált
Voynich kézirat maradt ránk. Végül az album
címét is ennek a kéziratnak a rejtélye ihlette.
Echolocation VII / Deep Dream / Mély
álom
Errõl és a következõ
albumról egyszerre kell említést tennem, hiszen 2020
tavaszán készült, amikor az egész világ
leállt a járvány miatt, és az internetnek
köszönhetõen az alkotás csak távmunka
formájában volt egyedül lehetséges. Mivel Robert
Jürjendallal 2020 Májusára terveztünk egy hazai
turnét, majd utána hangfelvételt, és miután
mindez meghiúsult, így elhatároztuk, hogy folytatjuk
a korábban már jól bevált távalkotást.
Az album tematikáját Christopher Nolan Inception (Eredet)
címû filmje ihlette. A filmben ábrázolt, az
egyre mélyebb álomban bekövetkezõ újabb
álom szintekben a valóságérzékelés
és értelmezés extrém szintjeire jutnak a szereplõk.
Izgalmas kérdéseket felvetve a valóság természetérõl.
Néha úgy érzem, mintha létezne valamiféle
hasonlóság a zenei érzékelésünkben
is. A zene hangzása tovább gazdagodott. Ki akartunk lépni
a hagyományos gitárzene hangzásból,
és új megszólalásokat kerestünk, ahol
a gitárral vezérelt szintetizátor is elõkerült
mint lehetõség mindkettõnk részérõl.
Az Echolocation VII. albumon Major Balázs játszik ütõhangszereken.
Echolocation VIII / Clouds / Felhõk
Az Echolocation VIII. albumon egy másik
izgalmas tematikát alkalmaztam. A felhõk keletkezése,
és oszlása sok esetben emlékeztet bizonyos zenei
megoldásaimra, amikor nem lehet különválasztani
a dallamot a harmóniáktól és a ritmus sem
oly nyilvánvaló. Ezeket magamnak hangzó tájképeknek,
vagy felhõknek nevezem. Ehhez jönnek azok a hangzáselemek,
amik jellegzetes hangulatokat atmoszférákat keltenek és
mindezet nagy terekben ábrázolva. Ez a zene és hangzás
sokkal inkább rokonítható a felhõk természetével.
10 fõ felhõtípus létezik, amiknek egyenként
dedikáltam egy-egy darabot, ábrázolva a felhõk
vizuális jellegzetességeit és a légköri
elõfordulási helyüket. A modern korban az emberi tevékenység
egy további felhõtípust vezetett be a természetbe,
ez pedig a repülõgépek által okozott kondenzcsík.
Az utolsó darab errõl szól. A felhõ tematikához
egy az éteriséget még inkább hangsúlyozó
hangzásvilágra volt szükség. Ehhez megjelentek
egyéb ütõhangszerek, például celeszta,
harangjáték, nõi hang. Major Balázs a tematikának
megfelelõen itt teljesen mellõzte a groovokat, helyette
az atmoszférikus hangzást cintányérokon és
gongokon valósította meg. Ezen az albumon is megjelenik
egy 8 csellóból és 2 bõgõbõl
álló kamarazenekari kíséret is. Ennek technikájáról
az Ethereal III. címû, Kevin Kastninggel készült
albumunk kapcsán részletesebben is írtam.
Echolocation IX / Aquarius / Vízöntõ
Kezdettõl fogva érzem, hogy a zene
több dimenzióban létezik és hat ránk.
Elemei lényünknek egyszerre több részét
járják át, az érzelem és ösztön
világunkat, az emlékeinket, stimulálja az intellektusunkat,
és még megannyi megmagyarázhatatlan érzést
elõidézve. Az Echolocation sorozatot egyebek mellett ezen
rejtett dimenziók felfedezésére is szántam.
A hangterek, a mozgások, a hangszínek, a hangok által
kiváltható jelenlét érzet és asszociációk
fontosságának felismerése vezetett az Aquariusig.
Az album megvalósítása régi álmom volt.
Évekkel ezelõtt egy képzõmûvészeti
installációhoz készítettem hangfelvételt
a csöpögõ víz hangjáról. A hangfelvétel
sokszori visszahallgatás után is azt a benyomást
keltette, hogy a vízcseppek hangjai mind egyformák. Egy
alkalommal a vízcseppek hangját egy zengetõn keresztül
hallgattam meg, így a rövid hangoknak hosszan zengõ
utóélete lett, és egyszeriben hallhatóvá
vált amint minden egyes csepp hangja szabályos zenei hangokon
szólal azt a hatást keltve, mintha egy barlangban csöpögõ
víz egy végtelen dallamot játszana. Az emberi érzékelés
számára zeneként mutatkozott meg, feltárva
egy rejtett fizikai-természeti zeneiséget. Ez a jelenség
arra is rámutatott, hogy a természet hangjainak spektruma
olyan rövid idõbeli tartományokra is kiterjed, amik
kívül esnek az ember tonális érzékelési
tartományán. Ez az élmény és felismerés
arra ösztönzött, hogy a vízcsepp hangját
hangszerként vonjam be a zenealkotás folyamatába
és a hangzás képbe.
A természet állandóan muzsikál, a hangi dimenzió
állandó jelenlétérõl tanúskodik
az ember számára. A természeti hangoknak, ez esetben
valódi "dramaturgiai" szerepet szántam. Egész
pontosan, egyfajta kapunyitó funkciót. Olyan lényünktõl
elválaszthatatlan tudati mezõkre nyit ajtót, ami
kiterjeszti és összeköti a zenedarabban alkalmazható
és a megélhetõ dimenziókat. A víz hangja,
a madarak eredeti és lelassított hangja, az erdõk,
hegyek, völgyek visszhangja mind a természet jelenvalóságát
idézik bennünk. Ebben a tudati fókuszban a zene is
kiterjed érzékeinknek perifériája felé.
Játék a vízcseppek hangjával, ahol a vízcseppek
hangja mint egy metronóm vezeti a zene tempóját és
ritmikus ,megsokasodásával szinte életre
kel, a zene tökéletesen egyenrangú hangszerévé
válik. Ugyanígy a madarak éneke, vagy az erdõkben,
hegyekben, völgyekben tapasztalható hangzások immár
túl mutatnak az egyszerû hangeffektuson.
Jó néhány évtized telt el, mióta elõször
hallhattuk az ambient zene stílus megjelölést, és
természetesen az ahhoz tartozó Brian Eno nevével
fémjelzett zenét. Az ambient (környezõ) kifejezés
kétféle módon kapcsolódhat a zenéhez.
Egyik módja az, hogy a zenét a környezet részévé
teszi, és olyan helyeken is megjelenik, ahol egyébként
nem lenne jellemzõ. A másik kapcsolódás az,
amikor a zene hangzásába beépülnek a természetben
hallható környezeti zajok. Ezt a kapcsolódást
az ambient mûfaj sajnos azóta már a giccs szintjére
züllesztette. Az Echolocation IX. Aquarius mégis ez utóbbi
kapcsolódásra épít, de elkerülve a kapcsolódás
tipikus buktatóit, mert semmiképpen nem akartam minimalizmusra
törekvõ háttérzenét alkotni. Egy összetett
mûvészi koncepciót kellett alkotnom, ahol a számomra
használható ambient stílusjegyek szervesen beépülnek
az eredeti Echolocation hangzás koncepcióba, ahol a zene
hangjai a tér közelebbi-távolabbi rétegeiben,
mélységeiben jelennek meg, és a zenei történéseknek
sokkal inkább az ábrázolása történik,
és ennek eredményeként a sztereó térben
három dimenziós hangzás élményünk
lesz. Az itt vázolt zenei és hangzási koncepciót
azzal egészítettem ki, hogy a természetbõl
vett hangok egy történet folyamatában, egy valahonnan
valahová tartó utat rajzoljanak ki. A megszokott, tipikusan
egy hangnemben, folyamatosan szóló, csak minimális
zenei változást engedõ, statikus hangulatú
ambient zenékhez képest, itt változó hangnemekben
gyakran kiszámíthatatlan modulációk hallhatók.
A darabok egyes részei között, a csend is megjelenik
a hangok dinamikus szövetében. Mindezen különbségeivel
ez a zene máris kívül áll a háttérzeneségre
ítélt ambient stílus világán.
Az album 3 darabból áll. Az elsõ kettõ az
Aquarius I. és II. a vízrõl szól. Nem csupán
a víz hangját jelenítettem meg, hanem a vízcseppek
hangjából zenét és ritmusszöveteket formáltam.
A két darab leköveti a víz útját a csepegéstõl
a zivataron át egészen a tenger morajlásáig.
A harmadik darab a Day of Birds and Forests a címében is
benne van a madarakról és az erdõrõl szól.
Bármikor is sétálok az erdõben a fejemben
összekötöm az ott hallható, megélhetõ
dolgokat a zenével. A természeti zeneiség egy meghatározó
élménye volt számomra a madárénekek
lelassításakor hallható zeneiség. (Ennek a
természeti zenei jelenségnek egy külön fejezetet
szenteltem a Zene metafizikája címû könyvem bõvített
kiadásában.)
Dr. Szõke Péter, a zenetudományok kandidátusa,
a biológiai tudományok doktora, madárhang kutató
évtizedeket áldozott a természetben elõforduló
hangjelenségek és különös tekintettel a madarak
hangjának kutatására. A kutatásainak összefoglalásaként
jelent meg A zene eredete és három világa címû
könyve. A kutatásaihoz szalagos magnót használt,
esetenként 16-32-szeres lassításban, 3-4 oktávval
lefelé transzponálva hallgatta meg több ezer különféle
madár énekét. Az analízis döbbenetes
eredményt hozott: szabályos zenei hangokból, az ember
által is használt zenei hangsorokból építkezõ,
periodikusan ismétlõdõ, strófaszerû
zenei motívumokat hallott. Olyanokat, amik alig képzelhetõk
el valamiféle természeten túli intelligencia jelenléte
nélkül. A legmegdöbbentõbb hangfelvételek
az észak-amerikai remeterigó (Hilocychla guttata) különféle
egyedeinek énekérõl készültek. A mindössze
1,3-1,78 másodperc hosszúságú madárhangok
32-szeres lassításban fél percnél is hosszabb
dalokként tûntek elõ. Az eredeti sebességû
és lelassított madárhangokat használtam fel
a zenémben. A remeterigó hibátlan intonációval
4 soros dalformában adja elõ nászénekét.
A madár énekéhez zenei kíséretet játszottam
elektromos gitár és harmonizerek segítségével.
Miként a madárhang lelassulásából egy
dal tûnt elõ, a zenémben fordított folyamatot
alkalmaztam. A gitárszólót négyszeresére
gyorsítva helyeztem a gitár mögé így
ezzel azt az érzetet keltve, mintha egy csicsergõ elektromos
madár dalát hallanánk mélyen bent a
sztereó térben. Ezzel megvalósult egyfajta párbeszéd
a madár és az ember között, átjárót
képezve a természeti és az emberi zeneiség
között.
A zene itt is egy történetet mesél el, egy erdész
reggeltõl estig tartó barangolását követi
végig az erdõben, aki néha meg-megállva rácsodálkozik
az erdõ csodáira. A darab második harmadától
egyre nagyobb külsõ terekben érezhetjük magunkat.
Amint az erdész idõnként botjával megüti
egyik-másik nagy fa törzsét, az ütések
hangja hegyek, völgyek között húzódó
hömpölygõ visszhangokat gerjeszt. Ezek a zenében
szokatlan hangok itt most dramaturgiai szerepet kaptak, hiszen általuk
a környezet terét illusztrálva állandó
természeti jelenlétünk van. Ebbe a folyamatosan változó
atmoszférába ül bele az elektromos gitárokon,
gitárral vezérelt szintetizátorokon, valamint ütõhangszereken
elõadott zene.
Az utóbbi években megfigyelhetõ az úgynevezett
cinematic ambient stílus leágazás is, ami talán
csak attól nevezhetõ annak, hogy videók és
filmek háttereként hallhatók, valamelyest támogatva
a látványt. Az Aquarius albummal igyekeztem túllépni
és meghaladni az eredeti cinematic kifejezést annyival,
hogy ez a zene nem videót, vagy filmet támogató,
hanem önmagában is belsõ látványt és
képzeletet keltõ zenei alkotás, miközben egyes
részei filmzeneként is bizonyára megállnák
a helyüket. Ezt az önkommentet az ambient stílusra való
hivatkozással indítottam csupán azért, mert
használok rá jellemzõ stílus elemeket is,
bár ettõl még nem tekintendõ annak. Ezen az
albumon a zene és létünk érzékelhetõ
dimenziói között igyekeztem kaput nyitni.
Az album a mai modern kornak megfelelõen készült. A
zenei alapokat interneten küldtük egymásnak Robert Jürjendal
észt zeneszerzõ, gitáros partneremmel. A stúdióinkban
elvégeztük a rájátszásokat majd nálam
készült el a keverés és az utómunka.
Rendkívül izgalmas volt, és idáig ez volt pályafutásom
legösszetettebb zenei és stúdió munkája,
ahol minden, a darabokat alkotó részek külön session-ben
készültek és a végén egy összegzõ
session-ben álltak össze a végleges kompozíciókká.
Major Balázs kollégámmal lévén egy
városban lakunk, így a hangfelvételek elkészítése
nem jelentettek problémát. A hangzás megalkotása
ezúttal messze túlmutatott az effektek kiterjedt használatán,
hiszen a hangsávok térbeli rétegezése, harmonizálása
már igazi hangdizájner munka volt. A háttér
harmonizációk mind gitárhangokból készültek
és ezzel megvalósult az Echolocation koncepció másik
fontos eleme, az elektromos gitárhangok újragondolása.
Ebben kiváló partnerre leltem Robert Jürjendal személyében
aki hasonló koncepciókban gondolkodik. Végül
egyszerû használati utasításként
azt javasolhatom, hogy erre a zenére figyelni kell és átélve
hallgatni és ha lehetséges, - miként az összes
Echolocation albumot,- az Aquarius-t is érdemes hi-fi hangfalon
hallgatni, mert a térbeliségbe ágyazott atmoszférák
csak hangfalakon adnak igazi tér érzetet. Hiszem, hogy miként
a zenének, a hangzás alkotásnak is mûvészetté
kell válnia és mi ezen munkálkodunk.
A szintézis
Az elsõ gitárhang, amit életemben
elõször hallottam a rádióból az elektromos
gitár volt. Akkor kezdtem felfigyelni rá, amikor a Komjáti
György tánczenei mûsoraiban bejátszott akkor
ismertebb újszerû gitár zenekarok népszerû
dalait meghallottam. Az üvegesen, máskor harangszerûen
pengõ, visszhangosan zengõ gitárhanghoz hasonlót
elõtte még nem hallottam. Ezek az elektromos gitárhangok
Hank Marvin (Shadows), Bo Windberg (Spotnicks) gitárjaikból
szóltak és egy életre beégtek a fülembe.
Lehettem úgy 8 éves, amikor elõször láttam
és hallottam az elsõ klasszikus gitárt, majd egy
évre rá elektromos gitárt. A gitárhang kettõssége
természetessé vált számomra. Mindig is voltak
elektromos és akusztikus gitárjaim is, de a két hangi
világ valamiért mindig elvált egymástól,
ezért voltak évekig tartó akusztikus és évekig
tartó elektromos periódusaim. Amikor elektromos gitárzenéket
játszottam nem találtam helyet az akusztikus hangzásnak,
részbe technikai akadályok miatt és ugyanez fordítva
is meg volt. Az akusztikus és elektromos hangzás között
éreztem egyfajta tézis-antitézis viszonyt.
Amikor 1980-ban elhatároztam, hogy akusztikus gitáron folytatom
a zenélést, akkor még nem is gondoltam, hogy egy
közel 4 évtizeden át tartó akusztikus periódusom
következik. 1996-ban az akusztikus gitár mellett megjelent
újra az elektromos gitár. Párhuzamosan az akusztikus
gitározással ekkor kezdõdött az Echolocation
korszakom, ami másfél évtized megszakítással
2016-ban újra fellángolt és ma is tart. Az amerikai
Greydisc Recordssal és Kevin Kastninggel való együttmûködésem
egyik pillére az általam Ethereal-nak nevezett újabb
korszakom. Sokáig nem akartam összekeverni a két világot,
valamiért tisztán akartam tartani mindkettõt. Az
akusztikus gitározásban szerzett ismertségemet nem
akartam zavarni azzal, hogy egyszer csak hangszert váltok és
megjelenek egy teljesen másféle zenével egy másféle
gitáron. Az akusztikus gitár ikonikus, csak úgy,
mint az elektromos. Nem minden esetben keverednek. Egy akusztikus gitárzenei
fesztivál nem is annyira zene, sokkal inkább hangszer specifikus,
úgy éreztem nem venné ki jól magát,
ha megjelennék egy Stratocasterrel. 2008-ban a Fractal Strings
nevû nemzetközi együttessel kísérletet tettem
egy egyesített elektromos, akusztikus hangzás létrehozására.
Innentõl már felmerült a gondolata, hogy egy napon
majd a két hangzásvilágot egyesítem, de ennek
az a feltétele, hogy a zeném ne váljon szét
sem zeneileg, sem technikailag. 2018-19-ben eljutottam arra a pontra,
amikor megéreztem, hogy bennem a két világ valójában
egy. A zenéhez való hozzáállásom mindkét
esetben ugyanaz, még a játéktechnika is, mivel az
elektromos gitáron is polifónikusan játszom, ujjakkal
pengetek. A különbséget az elektromos segédeszközök
jelentik, amiket valójában nem kifejezetten effektként
használok, hanem az alkotás folyamat modelljét segítõ
eszközökként. Miután a zeneszerzési technikámban
megtörtént a leválás a gitárról,
így megszülethetett az Ethereal III címû album,
ahol egy 12 tagú kamarazenekar szól. Elkészült
egy olyan album is, ahol a kamarazenekar, az akusztikus gitárok
és az elektromos gitár is együtt van. Ezzel úgy
érzem eljött az ideje a szintézisnek. Miközben
folyamatosan gondolkodtam a keleti-nyugati zene szintézisén
is úgy érzem, hogy minden, amit belefoglaltam a saját
eddigi világomba békésen megfér egy szintézisben.
Kisebb szintézisek már korábban is történtek,
amikor az Echolocation sorozatban megjelentek Major Balázs keleti
ritmusai, ráadásul õ maga is egy szintetizáló
mûvész, keletet nyugattal, az õsit a modernnel hozza
egy egységbe.
A szintézis következõ állomása
és egyben mérföldköve az Echolocation X.
|