Koncert beszámolók
Ki a végtelen pusztába
2010. 11. 06. / Worms
Philipp Pöhlert-Brackrock cikke
„Daybreak” bassista Ralf Gauck titokzatos zenei világokat alkot a magyar gitárossal, Szabó Sándorral.
Ha a wormsi basszista, Ralf Gauck és a magyar gitáros, Szabó Sándor új CD-jének hanzásvilágában szeretnénk elmerülni, ismernünk kell a következő történetet. Amikor a wormsi először hívta meg a magyart, meg szerette volna neki mutatni Worms szokásos látványosságait. Ralf legtöbb kollégája ezeket a híres és széles körben ismert helyeket szokták leginkább megnézni. Sándor azonban a következőt kérdezte: „vannak öreg fáitok?” „Te jó ég” - gondolta Ralf, hol mutathatok neki a közelben öreg fákat. Végül a régi városfalhoz vezette vendégét, ahol egy elmélyülten csendes séta után megindulva jegyezte meg Sándor, hogy „Igen, valóban vannak öreg fáitok.”
Az öreg fák, mint a hazájában Magyarországon, amelyek úgy tűnhet, hogy beszélnek hozzá. Szabó Sándor improvizációinak és kompozícióinak a gyökerei a sok száz éves makám zenébe nyúlnak vissza. Abba a zenébe, amely a magyar népzenében is felismerhető és melynek eredete Észak-Afrikába, Közel-Keletre és Közép-Ázsiába vezethető vissza. Szabó Sándor szerint ebben a zenében több hamisítatlan történelem rejlik, mint a részben már megsemmisült régészeti tárgyakban és építményekben. E zenének is elsősorban a spirituális oldalát szeretné újraéleszteni Szabó.
Ralf Gauckban pedig egy jó barátra és beavatott zenésztársra lelt, aminek kapcsán a hallgató minden bizonnyal meglepődik majd. Így még nem hallhattuk Gauckot játszani. A basszista túlnő a kísérő szerepén ebben a zenei beszélgetésben, de mindezt úgy teszi, hogy nem tör mindenáron a középpontba, hanem megtalálja a saját nyelvét. Amikor Szabó az „Ants Dance”-ben a magyar lanthoz, a kobozhoz nyúl, melynek hangja oly végtelent idéz, mint a Duna menti síkságok, Ralf Gauck a rá jellemző slap-technikával idézi egyszerre a bordun és a dob hangját.
A blues-köröket idéző „Direct Contact”-ot mindketten sötétkékre színezik, majd az „A Day in the Hills”-ben Szabó virtuóz módon idézi meg a spanyol klasszikus iskolát. „A Forgotten Feeling” kísérletező kedve után a 12-húros bariton gitár szinte „ezüst kígyóbőrökön” csendül fel a „Snail Wedding”-ben.
Aki a művészekkel tart ebben az orient és occident között megtett úton, nem csak a címadó dal „Daybreak” által idézett, a tágas pusztában történő hangulatos utazásra számíthat. A dombok és rég elhagyott falvak mögött ugyanis vad táncokkal és hangos énekkel várakoznak az ősmagyar törzsek lovasai. Akik azonban nem riadnak vissza tőlük, gazdag jutalmul kapják a titokzatos és gyönyörű hangzatokat.
Mintha egy egész zenekar ülne ott
2010. 11. 23. / Hemsbach
Hemsbach. Mint a villám fénye, úgy előzi meg őket a finom zenét kedvelők körében a hír, hogy vasárnap este koncertet adnak a Max-ban. Két rokonlélek, akik évekkel ezelőtt ismerkedtek meg Wormsban, Ralf Gauck otthonában, ahol Szabót Magyarországból fogadta és ahol egy mély barátság szövődött, melynek most mindannyian örülhetünk. A szimbiózis egyedülálló evvel a kifejező erővel, melyben az akusztikus basszusgitár és a gitár egymást kiegészítik határtalan harmóniáknak adva teret.
Gauck a briliáns szólista
Mindketten brilliáns szólisták, de szerencsére nem elsősorban azok. Amikor Ralf Gauck - akit már többször is kitüntettek a legjobb basszusgitáros és legjobb hangszeres szólista címmel - négyhúros akusztikus basszusgitárján úgy játszik Beatles dalokat, mintha egy egész zenekar ülne a színpadon, a legtöbb basszusgitárját kizárólag kísérőhangszerré degradáló rocker szégyellheti magát.
Szabó Sándor Törökszentmiklósból pedig - engedjék meg, hogy ezt mondjam - egy gitárőrült. Nem elegendő neki ezen az estén az egyszerű hathúros gitár. A kísérletező kedvű Szabó, aki különféle hangolású 12- és 16-húros gitárokon játszik, ezen az estén egy 24-húros bundnélküli lantot szólaltat meg, melynek megigéző hangja oly sokszínű és gazdag, hogy szinte önálló életet él és a mester kezei csak végrehajtóként érintik a két nyakat.
Balladákat, kis zenei költeményeket, élményeket és elbeszéléseket oszt meg velünk hangszerein a két instrumentalista művész a Max kellemes és mélyen csendes, családias légkörében. Szabó szinte félénken anekdotázik egyszer-egyszer a zene közben, többek között a wormsi fákról, hogy ezt követően a basszusgitár megszólalásával megigéződjék az ősz, majd egy pendítéssel lehulljon az utolsó levél is az álomra szenderülő fákról, és felkerekedjen a szél, hogy tovavigye azt.
Ez nem olyan zene, amelyre teli torokból ordítva örjönghetünk. Ezt a zenét csendben élvezzük, már csak azért is, vagy talán pontosan azért, mert Gauck és Szabó ez idáig ismeretlen zenei struktúrákkal ismerteti meg a közönséget. Míg a wormsi basszista csellószerű hangszeréből lassú mély hangokat csal elő, Szabó a gitárja fölött pihen és láthatóan osztozik a szólista örömében - meditatív csend ül az összegyűltekre.
De másképp is láthatjuk őket. A testvérhangszerek párbeszédében a zenei humor néha életre kel és még táncra is perdül amint a burjánzó és pattogó gitárhangot a medve brummogásszerű basszushangok ellenpontozzák. Beképzeltség? Talán. De pont ez a szándék. A két hangszeres a hanggá vált emlékeivel provokálja a közönséget, amely önmaga is átszellemül és legszívesebben maga is ugyanolyan fantáziadús elbeszélésekbe kezdene, mint ők. A csendes figyelem orkánszerű jutalomban részesül, miután megtudhatjuk, hogy a Daybreak című lemezt dedikálják a művészek, majd ezt követően a Max történetében ezidáig legeredetibb befejezést is megélhetjük, amikor is a Norwegian Wood című ismert Beatles szám interpretálása végén a dalt a közönség sorain átvonulva fejezi be Gauck és Szabó.
Kevin Kastning és Dominic Miller Budapesten
2009. szeptember 24. és 28. között Szabó Sándor
gitármûvész négy alkalommal, négy különbözõ
helyszínen lépett fel két neves külföldi
elõadóval közösen
A Vácott, Szegeden, Budapesten és Pécsett megrendezett
koncertek az itthon kevésbé ismert, modern akusztikus gitármuzsika
népszerûsítését tûzte ki célul.
Az 53 éves magyar mûvész immár 30 éve
ezen stílus képviselõje, professzionalizmusát
a Németországban, az Egyesült Királyságban
és az Egyesült Államokban megjelentetett albumai, lelkesedését
pedig az általa szervezett koncertkörutak és fesztiválok
fémjelzik. Szabó Sándor négy évvel
ezelõtt döntött úgy, hogy megszervezi a szóban
forgó rendezvényt, amelyre két kollégáját
s egyben barátját, az amerikai Kevin Kastninget és
a brit Dominic Millert is meginvitálja hazánkba.
Az elsõ, körülbelül háromnegyed órás
blokk nyitánya egy gyönyörû és szenvedélyes
dal elõadása volt Szabó elõadásában,
a Broken Soul, azaz Megtört lélek címmel, a 2007-es
Deeper Reality szóló CD-jérõl. Kevin Kastning
egy Massachusetts-ben élõ 49 éves, igazán
szimpatikus zeneszerzõ, aki kórusmûveket és
kamaradarabokat ír, ugyanakkor különleges gitárjátékáról
is ismert. Mellesleg a bostoni Berklee School of Music-on végzett,
ahol többek között Pat Metheny tanítványa
volt. Szabóhoz hasonlóan a 12-húros baritongitár
a fõ hangszere, s eddig együtt három lemezt adtak ki
Amerikában. A baritongitár általában egy kvinttel
lejjebb szól, mint a normál gitár, ennek megfelelõen
az ehhez tartozó hangolás: A D G C E A. A Beach Boys, Dave
Matthews, John Petrucci és Pat Metheny (One Quiet Night) után
így élõben is megismerkedhettünk ezen csodálatos
hangszerrel.
A folytatásban Sándor és Kevin négy kompozíciót
játszott el duóban, mindegyiket a közelmúltban
rögzített és a jövõ évben megjelenõ
negyedik albumukról. Az elsõ közösen elõadott,
Hermitage címû szerzemény egy érdekes és
nyugtalan hangulatot árasztó darab volt. Kevin fõként
a monoton alapot játszotta, míg Sándor meggyõzõen
szólózott rá. Szabó elmondása szerint
nem igen hangzott el még ilyen muzsika hazánkban, sõt
még hasonló sem. Igaza volt!
Kevin végig a 12-húros Santa Cruz hangszeren játszott,
Sándor viszont néhány dalban váltott a 6-
és a 12-húros között. Mindkettõjük
játékán érzõdött a klasszikus
iskola, a hangszertartásuk és körömmel való
pengetésük is ennek volt megfelelõ. Az Improfugue V
egy disszonáns, nehezen emészthetõ szerzemény
volt, amelyet a szintén vadonatúj Invocation követett.
Ez a jó lüktetésû, blues-os darab bõvelkedett
a finom és kreatív megoldásokban.
Az Improfugue VI egy középkori lantmuzsikára hasonlító
dallammal indult, majd a nóta szétesését követõen
egy alternatív megoldás bontakozott ki elõttünk,
ezek után jött a frappáns befejezés. Szabó
Sándor ismét szólóban játszott el egy
mûvet, méghozzá egy igazi sámán-nótát,
A varázslók táncát. Az igazán élvezetes
kompozíciót és country stílust követõen
jött az est sztárvendége, aki közel 50 évesen
20 éve játszik együtt Stinggel.
Dominic Miller egy muzsikus, aki mellesleg gitáron játszik.,
hangzott el Szabó Sándor felkonfjában. Dom egyórás
szóló blokkja egy közel negyedórás, igazi
csemegének számító egyveleggel kezdõdött.
A Baden / Eclipse / A Day In The Life / Bring On The Night / Lullaby To
An Anxious Child / La Boca kombináció új és
régi, gyors és lírai, saját és Sting-nótákat,
sõt egy igazi meglepetés Beatles-feldolgozást is
tartalmazott. A dalok közötti átkötések különösen
ötletesek és spontán-hatásúak voltak.
Némi lassú intró után következett a különösen
szép Do You Want Me, az Eclipse-hez és a La Bocához
hasonlóan szintén a First Touch címû 1995-ös
albumról, amelyrõl a legtöbb szerzemény elhangzott
az est folyamán.
Érdekes volt látni a kontrasztot a két klasszikus
gitároshoz képest, hogy Dom mennyire laza volt, ahogyan
például a hangszerét tartotta, vagy amint kivillant
fekete szerelése alól piros zoknija. :) A folytatásban
következett Sting franciául elõadott dala, a La Belle
Dame Sans Regrets a Mercury Fallingról, összekötve Johann
Sebastian Bach Prestojával, amivel Dominic sajnos elég rendesen
megszenvedett. Élt is az önkritikával: Ne próbáljátok
ki otthon! Kurva bonyolult!.
Gitárosunk hiába készült elõre forgatókönyvvel,
az egész eltervezett repertoáron végül a rögtönzés
kerekedett felül. A gyönyörû Fields Of Gold a néhai
Eve Cassidy-féle verzióban csendült fel egy szál
gitáron, majd Dom 19 éves korában Brazíliában
töltött élményeirõl és egykori zenetanáráról
mesélt, akinek tiszteletére eljátszotta annak egyik
szerzeményét. A hamisítatlanul dél-amerikai
íz után Miller bizonyítani szeretett volna nekünk
és magának, s ismét nekirugaszkodott egy Bach-kompozíciónak.
Az Air On A G String jól sikerült, bár ez egy könnyebb
darab a korábban említett Prestonál. A klasszikus
Shapes albumtól ekkor elérkeztünk a kortárs
Fourth Wallig, amelyrõl a nyitódal, az Argentínában
található vízesésrõl elkeresztelt nóta,
az Iguazu került terítékre. Ezt követõen
három szerzemény következett ismét a First Touch-ról,
a Ten Years, amelyet D-re lehangolva adott elõ, Szabó Sándornak
dedikálva. Dominic igazán nagyra értékelte
a meghívást és csupa szépet és jót
mondott Sándorról, Budapestrõl és Magyarországról.
Ha megvásároltok egy CD-met segítetek nekem
abban, hogy készítsek egy újabbat. Meg közeledik
a feleségem születésnapja. És egy új
autó is jól jönne már...
A Pino Palladinoval közösen írt érzéki
February Sun és a kemény Rush Hour zárta a szóló
show-t, amelynek végére Szabó is berohant a színpadra,
s csatlakozott az elõadáshoz. Érdekes módon,
hiányzott a Dominic Miller és Sting által jegyzett
Shape Of My Heart a repertoárból. A ráadásban
a három gitármûvész közösen adott
elõ egy mûvet, amelynek címe Dom szerint igen találó
volt, Blind Flying (Vakrepülés), hiszen Sting zenészének
itt abszolút improvizálnia kellett. Miller pár mondatban
még magasztalta Kastning fantasztikus harmóniáit
és zeneszerzõi képességeit is.
Reméljük lesz folytatása az ilyen és ehhez hasonló
fantasztikus több állomásos akusztikus koncertkörutaknak
a jövõben is, hogy az igényes és meditatív
muzsikát kedvelõ maroknyi közönség ismét
új élményekkel és lélekben gazdagabban
távozhasson!
Szabó Sándor, Kevin Kastning és Dominic Miller Budapesten
-Gerg, gragjazz.blog.hu-
[2009.11.17.]
„Boesser-Ferrari meets friends“ a
gitármuzsika prédikátorai
Az õszhajú zenészkülönc Claus Boesser-Ferrari
ismét megmutatta miért is kötõdik a neve a húros
csúcsteljesítményekhez. Az experimentális
gitározás vitathatatlan világbajnoka mellett olyan
muvészek léptek még fel a péntek esti nemzetközi
gitárkoncerten, mint a magyar jazz- és népzenész
Szabó Sándor, a belga Veronique Gillet, aki egyike az akusztikusgitár
nemzetközi világában szereplõ kevés hölgynek
és a „Folker“ Musikermagazin által méltán
„basszuscsodának“ titulált Worms-i négyhúros
mûvész, Ralf Gauck. Négy mûvész, akik
hangszereik igazi mestereiként léptek fel és lenyûgözõen
izgalmas produkcióval ajándékozták meg a közönséget.
Ismét határtalan csodálat övezte Claus Boesser-Ferrarit,
amiért sikerült a nemzetközi akusztikusgitár-szcéné
legkiválóbb alakjait a Rennstadtba csalnia, hogy azok egy
csodálatos koncert estet adhassanak.
Nagyon jó volt a koncert. Már a nyitány is, ahol
a négy kivételes mûvész a hangolást
követõen, mintegy abból áthajolva, hamarosan
egy grandiózus tuttiban érkezett meg igazán a koncert
helyszínére. Fantáziadús és sokszínû
játék volt, ahol a vastag és komplex megszólalás
ellenére jól ki lehettet hallani az egyes hangszereket és
motívumokat is.
A mûvészek ezekután különbözõ
konstellációkban, illetve szólóban léptek
a színpadra, tovább építve a koncert dramaturgiai
ívét.
Szabó Sándor, aki a ’80-as évek óta
a kreatív akusztikus gitározás atyjának számít
saját hazájában, festõi hangszöveteket
mutatott a közönségnek. Darabjaiban a témák
és az ornamentika sokszor nagyobb szerepet játszottak mint
a dallamok, a fülnek bár szokatlan, de kellemes és
izgalmas harmóniákban volt gazdag a zenéje. Az átkötésekben
igen sármos koncertprofi, kinek virtuóz játékát
jólesõen friss hangzás jellemzi, hamarosan nagyon
kellemes, családias hangulatot varázsolt a koncerttérbe.
Veronique Gillet mind Szabó Sándor mellett, mind pedig szólóban,
nagyon komoly benyomást keltett. Játékában
megtalálható a csendes visszafogottságtól
egészen a kirobbanó vitalitásig minden. Zenéje
legmélyebb értelemben festõi, a részletgazdag
hangképek mellett sokszor simogatóan édes dallamokkal
ajándékozott meg minket. A belga muvésznõ
annak ellenére, hogy számtalan kulturális hatás
és inspiráció érte, soha nem adja fel a saját
hangját. Finom érzékkel válogatja az idegenbõl
idézett elemeket, hangzásokat.
Sokáig kellett várnia a közönségnek Claus
Boesser-Ferrarira, aki a koncert második részében
játszott. Kezdésként õazonban máris
egy igazi meglepetéssel állt elõ. A laudenbachi mûvész
egy egészen nosztalgikus, már-már dalszerû
darabban indított, melyben helyenként szinte karácsonyi
melódiákat is beleérezhetett az ember. A második
meglepetést Jutta Glaser jazzénekesnõvel tálalta,
akivel az elõzõ évben „Ajoj“ címen
közös albumuk is megjelent. Betekintést mutattak egy
egészen különleges zenei világba, ahol a kopogtatások
és zajok mellett, a néhol szinte operaszerû, de néha
gyereksíráshoz is hasonló ének, mély
tartalommal bír. A szokatlanságok ezen érdekes mixtúrája
lenyûgözte a publikumot is.
A zenei csúcspont egy basszushangszeressel érkezett végül
a színpadra. Amit elõször zenei képtelenségnek
hinnénk, Ralf Gauck által teljes természetességgel
hallgathatunk meg. A worms-i olyan hangokat csalt ki hangszerébõl,
melyeket soha nem vártunk volna attól. Áttetszõen
szellõs, könnyed, mégis elementárisan vitális
játékával varázsolta el a közönséget.
Zseniális motívumai, melyek halk hangok közé
vannak ékelve, maradéktalanul odaadó hallgatásra
ösztönzik a közönséget. Egyszercsak feltûnik
egy „Let it be“ amit õhamarosan saját motívumaival
szõ át és felold egy következõ zenei
motívumban. Pengetett, ütött, tépett, tompított
húrok, a tempó és a dinamika tartományának
széles oázisában tûnnek fel, majd fokozódnak
a végletekig, hogy ezt követõen egy hihetetlen halk,
suttogó hangban nyugodjanak meg. Hihetetlen elõadás!
A nemzetközi gitárest ismét megfelelt a neki támasztott
magas elvárásoknak. A „Boesser-Ferrari meets friends“-et
méltán nevezhetjük továbbra is az akusztikus
gitárzene hírvívõjének.
(Erschienen: 19.12.2008) (c) by Matthias H. Werner, Berghaupten. Der
Nachdruck, auch der auszugsweise, ist nur mit Genehmigung
|