Lemez ismertetõ
Szabó Sándor és Heidrich Roland:
Bolyongó lélek
A gitármûvész Szabó Sándor esetén
is beigazolódni látszik a tézis, mely szerint senki
sem lehet próféta a saját hazájában.
Annak ellenére, hogy Szabó a rangos, külföldi
gitárfesztiválok állandó vendégének
számít itthon csak nagyon kevesen ismerik a mûvészetét…
Ráadásul a közönség szempontjából
még az sem lehet kifogás, hogy az elõadó nem
ad ki lemezt és ezért csak „élõben elérhetõ”.
Szabónak igen gazdag diszkográfiája van. (Az elõadó
egy korábbi lemezével a közelmúltban a Hifi
Piac nyomtatott verziójában már foglalkoztunk.) Egyébként
õ is egy sajátos mai „betegség” áldozata:
aki nincs benne a médiában az nem is létezik…
De, további filozofálás helyett nézzük
az új, Bolyongó lélek címet viselõ
albumot.
Hutton László igényes és profi munkájának
köszönhetõen már a lemez külsõ-belsõ
borítója is kellemes vizuális élményt
nyújt. Mintegy sejtetve a nemes belsõ tartalmat. A Bolyongó
lélek amolyan mester-tanítvány album. Ugyanis a húszas
éveit taposó – ma már világszínvonalon
játszó – gitáros, Heidrich Roland egykor Szabó
tanítványa volt. Pár éve dolgoznak újra
együtt, olykor duót alkotva közösen koncerteznek
is. A tavalyi év végétõl most már „lemezes
lenyomata” is van a közös gondolkozásuknak.
Az albummal kapcsolatban Szabó ezt nyilatkozta: „Ez az album
nagyon fontos számomra, mert összegez sok-sok dolgot és
megerõsít mindabban amikben eddig hittem. Mindenek elõtt
a muzsika hihetetlen erejében és hatalmában, annak
primordiális természetében és abban a misszióban
amit rám mért a sors.” Az album meghallgatása
után a legtöbb ember számára egyértelmûvé
válik, hogy az elõadó milyen mesterien írta
körül a lemezét.
A közel 74 perces játékidejû albumon 15 kompozíció
számára jutott hely. A zeneszámok döntõ
többsége Szabó saját szerzeménye. Kivételt
a címadó Folyondár, a Transzcendens fúga,
a Tükörszoba és a Magyar tájkép képez.
Az említett mûveket az elõadó társával
közösen alkották. Éppúgy hallhatunk egy
rövid gondolatnyi ideig tartó számokat (pl. a Rövid
észlelet /1:36/), mint szép hosszú, kifejtõs
tételeket (pl. a Patkó Jancsi üldöztetése
/8:17/).
Az album tovább fejtegeti azokat a kompozíciós módszereket,
amikkel Szabó az elmúlt 10 évben dolgozott. Azonban,
érezhetõ módon egyre inkább az áttetszõségre,
a letisztultságra törekedett az organikus jelleg megtartása
mellett. A darabok nagyobb része úgy épül fel,
mint egy sejttenyészet. A zenei sejtek belsõ szerkezetükben
természeti szimmetriákat hordoznak és a sejtek az
egész szerkezetben organikus szimmetria / aszimmetria viszonyban
kötõdnek egymáshoz. Természetesen az egész
nem más, mint a lélek bolyongásának a szimbóluma…
Az új produkció kedvéért – 4 év
szünet után – újra elõvette a 16 húros
gitárját (bár most nylon húrokat használ).
Ezenkívül még egy új – szintén
nylon húros – baritongitár is megszólal (a
megszokott gitárok mellett) a felvételek során. A
zenék szándékolt sokszínûségét
a hangszerek méginkább igyekeznek kihangsúlyozni.
Amit Szabó a zene nyelvén nekünk megmutat a valóságban
létünk komoly tartalmát képezi: a változás
és a mérték, a fantázia és a rendezettség
közötti lüktetést. Aki a szabályoshoz ragaszkodik
az „megdermed”, akit a szabálytalan csábít
az „szétesik”. Mindennapi életünk során
bumeráng módjára visszatérõ feladatunk,
hogy a szabályost és annak ellenpólusát együtt
tudjuk megélni és kifejezni. Az említett napi harc
eredményes megvívásához nyújt áttételes
segítséget a Bolyongó lélek címu album.
Czékus Mihály
Kiadó: AGZKHE
Megjelent: HPF Portál |