Hogyan állunk a gitározással?
Mielõtt nekifognál az olvasásnak, intézd
el a dolgaidat, mert nagyon hosszú írás olvasásába
kezdel és lehet, hogy nem tudod majd abbahagyni, ha belekezdel.
Ha nincs rá idõd, akkor inkább halaszd máskorra.
Hogyan is állunk a gitározással ma 2010-ben? Eléggé
jogosan merül fel a kérdés. Járva kelve az utcákon
igen sok gitártokot cipelõ fiatallal találkozom,
és szinte ez az egyetlen hangszer, amit látni lehet járókelõk
kezében. Nyilván zongora nem lehet, de lehetne hegedû,
vagy fúvós hangszerek. Nem! Csak gitár. Nagyon ritkán
egy cselló. Fel sem tûnne, ha nem lenne egy rendkívül
ellentmondásos tapasztalatom a gitár és a gitározás
kapcsán. Elhatároztam, hogy körbejárom ezt a
témát és megosztom az olvasókkal. Egyébként
is több okból érdemes kissé áttekinteni,
hol van a gitár helye a mai muzsikában a XXI. Század
elso évtizede után.
A gitár története több száz évre
tekint vissza. A barokk korban a gitárt nem vette egyetlen zeneszerzõ
sem komolyan, mert a lant testesítette meg a kor legfejlettebb
húros hangszerét. A gitár egy kicsiny ügyetlen
játékhangszer volt akkoriban. A gitár története
alig 500 éve kezdõdött, elõtte pedig még
másként nevezték. A romantikus korban már
nemcsak az irodalma, hanem a gitár felépítése,
szerkezete is kezdett formálódni, fejlõdni a mai
változat irányába.
Érdekes jelenség, hogy a gitár muzsika mennyire különvált
a klasszikus zenében is. Olyan darabokat ahol a gitár és
nagyzenekar együtt szól, elenyészõ mennyiségû
mûvet írtak. Ennek oka a hangszer adottságaiban keresendõ.
A gitár halk, nem tud egyetlen nagyzenekari hangszerrel sem lépést
tartani hangerõben. Így a zeneszerzõket nem vonzza
a gitár és ez a jövõben is így lesz.
A gitárt és a gitármuzsikát a gitárosok
éltetik tovább, valamint a kifejezetten gitárra komponáló
szerzõk. A gitár így egy magányában
fejlõdõ hangszer maradt.
A gitár egyben népi hangszerként is megmaradt, és
itt már nem csupán a flamenkó gitározásra
gondolok, hanem arra a hatvanas évek elejétõl megfigyelhetõ
tendenciára, ahogyan és amilyen zenék elõadására
használják a hangszert. Ének kíséretre,
pengetõvel egyszerûés népszerû dalokat
adnak elõ vele fiatalok, mulatságokon, kirándulásokon.
Ki is alakult egyfajta terminológiája ennek a modern városi
népi gitározásnak, ezt hívják „tábortüzi”
gitározásnak. Elég tudni 3-4 fogást és
azzal el lehet boldogulni.
A 60-as években ezzel párhuzamosan megjelent az elektromos
erõsítésu gitár is, ami teljesen más
irányba vitte a hangszert és a rajta játszott zenét
is. A kor sajátosságait követve a fiatalság
zenéje egyre inkább durva, erõszakos lett, így
a rockzene kifejezetten a lázadó ifjúság körében
lett hihetetlen sikeres. Az ehhez szükséges hangzást
a modern torzított hangú elektromos gitár remekül
tudja biztosítani. Mára külön szubkultúrája
van az elektromos gitáron játszható muzsikáknak.
Ugyancsak a hatvanas évek körül kezdett virágozni
egy másik gitáros stílus, ami ugyancsak népzenei
jellegû, az amerikai blues, country és egyéb ezekbe
ágyazódó zenék mûfaja. Ennek egyik mai
oldalága az ujjakkal való pengetésre építõúgynevezett
„fingerstyle”. Kicsit buta elnevezés, mert normálisan
így kellene játszani a gitáron…. A mûfaj
viszonylag fiatal, mozgalma most kezd igazán éledni, különösen
a távol-keleten figyelhetõ meg egyfajta mutáns megjelenése,
de errõl majd késõbb.
Mennyire népszerû a gitár?
A gitár a hatvanas évektõl egy évtizeden
át egy generáció jelképe, ikonja volt, mára
csupán egy hangszer.
A gitár a rajta játszott zenék, és a megszólaltatás
technikája szerint nagyon megosztja mûvelõit. A klasszikus
gitáros például nem venne a kezébe fémhúros
gitárt és pengetõt, az elektromosról nem is
beszélve. Az elektromos gitáron játszók pedig
azért nem veszik a kezükbe a nylon húros klasszikus
gitárt, mert nem tudnak rajta mit kezdeni, legfeljebb tábortüzi
stílusban tudnának sikálni rajta pár akkordot.
Nincs is átjárás ezen stílusok között,
ha akad is egy-egy figura, aki mindkettõt mûveli valamilyen
szinten, az éppen erõsíti a megfigyelés helytállóságát.
Amennyire népszerûnek tûnik a gitár, annyira
nem az. Mióta a médiumok kereskedelmi célból
mûködnek, a zene és kultúra közvetítés
úgymond ki van tiltva az éterbõl. A fiatalok sem
a tv-bõl sem a rádióból nem tudhatják,
milyen a gitárzene és általában bármilyen
zene. Ezzel szemben az iskolákban elég sok helyen van gitároktatás,
minden szinten. Ma a XXI. Század hajnalán úgy van
gitároktatás az iskolákban, hogy a tanulók
magukon, egymáson és esetleg a tanáron kívül
nem nagyon hallanak mástól és máshol élõ
gitármuzsikát.
A gitár oktatása
Oktatási szinten a gitár népszerû, ezt mutatják
a hangszerboltok eladási statisztikái is, ma több tanuló
akusztikus gitárt adnak el, mint bármilyen elektromosat.
Mindez nem tükrözõdik a mûvelésében.
Szinte nincsenek gitár koncertek. Sajnos a klasszikus gitározás
átalakult egyfajta verseny mûfajjá, a tanulókat
versenyeztetik, úgymond kifejezetten versenyzésre tenyésztik,
aztán ha a tanuló pszichikailag erõs, szorgalmas,
és a keze fizikailag bírja a gyûrõdést,
akkor fiatal korában megnyerhet pár versenyt és ez
lesz az egyetlen fegyvertény, ami õt, elsõsorban
a késõbbiekben, mint tanárt a pályán
tarthatja. Itt, ha valakibõl hiányzik a könyöklés
és az elõrefurakodáshoz szükséges jellem,
akkor egyszerûen kihullik és majd pár év elmúltával
„kiöregedik” a gitárból, így kénytelen
lesz más szakma után nézni.
A zenemûvészeti egyetemekre járók nem hobbiként
tanulnak, hanem erõs és mély elkötelezettség
él bennük, hogy belõlük gitármûvész
lesz, vagy legalábbis valamilyen módon a szakmában
maradnak, és abban tengethetik az életüket. Persze
a valóság az, hogy legtöbbször nem lehet mûvészetrõl
beszélni, mert hiányzik belõle a teremtés
aktusa. Még az elõadói szinten is hiányzik
belõle az, amiért mûvészet lehetne, hiszen
verseny mûfaj, ami leginkább a sporthoz hasonlítható.
Például a mûkorcsolyához. Ott is szól
a zene, és van zsûri, a versenyzõ pedig a zenét
eszközként használva mutatja be technikai felkészültségét.
A sok versenyt megélt zsûri pedig „élet-halál„
felett dönt. Vagyis a gitárverseny arról szól,
milyen a zsûri ízlése, milyen akedve és melyik
klikkbe tartozik. Ez egy rendkívül kemény mûfaj,
sok tekintetben próbára téve a versenyzõt.
Olyan igazi, csak a zenéért megrendezett gitárkoncert
idehaza alig van. Akkor sem lenne erõs túlzás, ha
azt mondanám, hogy nincs. Ha akad is, az is elenyészõ
mennyiségben, egy nagyon szûk közönség számára.
A fiatal tehetségek, ha tehetik, elköltöznek nyugatabbra,
ahol sokszor tényleg sikeresebbek lesznek, de az is elõfordul,
hogy egyszerûen ugyanúgy csupán tanári állásuka
lesz, mondjuk San Franciscoban. Versenyezni nem lehet sokáig.
Így aztán ebben a mûfajban nincs igazi mûvészet,
mûvész pedig még kevesebb, legalábbis zenei
értelemben. Ez az másik oka annak, hogy a gitár világának
ez a szegmenje jól körbe falazta magát a zenei külvilágtól.
Ez a körülfalazás valószínûleg egy
természeti erõk által hajtott jelenség, mert
ugyanez tapasztalható a gitározás többi vállfajában
is. Az elektromos gitározás ugyancsak sajátos irányt
vett és új értelmezést adott a rajta játszható
zenéknek. Aki valaha játszott torzított gitáron,
jól tudja, hogy akkordokat nem lehet rajta játszani, legfeljebb
kvint és kvart hangközöket illetve dallamokat. Mivel
egyfajta modern városi népzenei attitüd hajtja a mûvelõit,
így az akadémizmus nem fenyegeti a mûfajt. Oldottabb
és nyitottabb is a milliõje. Nincs benne versenyszellem,
inkább a muzsszika hajtja, mégha elemi szinten is. A zene
itt is csak egy csoport szubkultúrájának jelképe,
eszköze, nem önmagáért van. Aki megpróbálja
önmagáért mûvelni, azt a közössége,
ha nem is rekeszti ki magából, de nem tud mit kezdeni vele,
és nem figyel rá többé. Az elektromos gitár
olyan hangzást teremtett, amiben a zene alapvetõ elemei,
az akkordok elutasításra kerültek. Így a rajta
elõadott zene csak egy szûk dimenzióban tud mûködni
és hatni. Ha megnézzük kissé közelebbrõl
a heavy metál mûfaját még extrémebb
dolgokat fedezhetünk fel. A hangzás agresszivitása
mindent felülír, sem dallamra, sem harmóniára
nincs már szüksége, csak a ritmusra és a hangerõre.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezt a mûfajt nem mûvelik
egyesek mûvészi szinten. Itt is látható, hogy
egy mûfaj miként vonja magát körbe fallal. Az
elektromos gitáron elõadott zenék azon része,
ami nem a koomersz zeneipart szolgálja már inkább
az emberi lélek megnyilvánulásának szociológiailag
meghatározható jelensége lett. Egyszerû mondatba
foglalva, a heavy metál például sokkal inkább
szociológiai jelenség, mint zenei. Egy szubkultúra
zenei jelképe, ami ugyan saját körükben zenei
igényt elégít ki, azonban nem önmagáért
létezõ abszolút muvészi kifejezésmód.
Új stílusok, technikák
Egy új stílus és játék technika megjelenését
figyelhetjük meg az akusztikus gitározásban, bár
még korábban az elektromos gitározást is felfrissítette.
Ez a tappingelés. Mióta Michael Hedges meghalt, azóta
az általa kitalált húrokat ütögetõ
(tapping), csapkodós stílus önálló mûfajjá
emelkedett. Azt nem mondanám, hogy fejlõdött, mert
ez a játéktechnika nagyon szûk zenei mezsgyén
képes mûködni, rengeteg kompromisszumra kényszerítve
a gitárost zeneileg. . Aki ezt a csapkodós irányt
mûveli, az a lehetséges zenét feláldozza a
látványért. Ennek több oka van. Részben
a mûvelõjébõl valami hiányzik, vagy
nem elég tehetséges dobosnak, de az egészen biztos,
hogy gitárosnak sem elég tehetséges, így a
két világ határán identitás zavarában
egy nagyon keskeny zenei ösvényen áll, nem is mozog.
A csapkodós stílus egyfajta könnyû kiút,
a mûvelõje azt hiszi, hogy most már nem kell több
akkordot, skálát megtanulni és gyakorolni, elég
a csapkodás, merthogy a közönségnek szerfölött
nagyon tetszik. A csapkodós stílusban talál az ego
legkönnyebben megnyilvánulást magának a gitáron.
Errõl nem Michael Hedges tehet, õ egy zseni volt, igazi
muzsikus. Hedges vette a fáradságot és volt akkora
tehetség, hogy Bach partitákat is megtanult a tapping technikával.
Az utánzás a tömeg legdirektebb reakciója. Azonban
van más oka is, amiért a csapkodós stílus
oly népszerû lett. A mai világ elsõsorban a
videó kultúrán keresztül manipulálja
az embereket. Ott mozgás és akció van minden pillanatban.
Ezt tükrözik a mai filmek. Nagyon manipulatív eszköz.
Az „akció gitáros” és
akrobatikus gitáros
Egy magas szintû muzsikát magas szinten elõadó
gitároson semmi látnivaló nincs. Az akcióra,
mozgásra éhes szemek ezért elõször a
virtuóz, gyorsan játszó, hirtelen mozdulatú
hangszereseket veszik észre, vagy akik nagy kézmozdulatokkal
csapkodnak függetlenül attól, hogy jól vagy rosszul
zenélnek. Az ilyen csapkodós játékmód
egyrészt szokatlan, másfelõl látványos.
Ez éppen elég is egy akciófilmeken szocializált
befogadónak. Eképpen megjelent egy új gitáros
típus, amit én egyszerûen csak „akciógitárosnak”
neveznék, mert mérlege a „sok látvány,
kevés zene”. Ebben nemcsak Távol-Kelet, hanem Európa
és Amerikai is képviselteti magát. Mint említettem,
a Távol-Keleten ez a stílus hihetetlenül népszerû
lett mindössze pár éven belül. Koreában
kétszer voltam zsûri egy olyan zenei versenyen, ahol azt
a címet adták a rendezvénynek, hogy Fingerstyle Championship
azaz (Fingestyle Bajnokság) ….. Ez mindent el is mond. A
24 versenyzõbõl 22-en Michael Hedges egyik csapkodós
témáját adták elõ.
Minden kornak megvannak az akrobatái. Régen virtuózoknak
is nevezték õket, azonban a ma értelmezett virtuóz
szó többnyire a gitáron bemutatott sport teljesítményt
jelenti, az egységnyi idõ alatt elpocsékolt hangok
mennyiségét és annak látványát.
Mivel a gitár játéktechnika mozgás lehetõségek
kiterjedtek, így a gyorsan csapkodó gitárosokat lehet
nyugodtan akrobatikus gitárosnak is nevezni. Az interneten rengeteg
akrobatikus „csodagitáros” látható.
A virtuóz számomra nem egy gyors gitárost jelent,
hanem egy olyan muzsikust, aki sokrétûen, gazdagon képes
muzsikálni, soha nem él vissza a technikai fölényével,
sõt a technikájával a finom részletek világába
viszi a hallgatóságot és zenéje hatásában
inkább a mágiához hasonlít, mint a „produkcióhoz”.
A mai "gitárkodó" virtuózokra szükség
van, hogy a tömeg ne unatkozzék, az a pár igazi muzsikus
pedig elegendõ ahhoz, hogy a kifinomultabb közönségnek
szellemi táplálékot, élményt adjon.
A másolás mai magas iskolája
Az utánzás természetét már igen komoly
szinteken kutatják. Pár éve még nem létezett
az a tudomány, ami a „mémelméletre” épül.
A „mém” szót Richard Dawkins használta
eloször az Önzõ Gén címû könyvében.
Míg a gének a fizikai reprodukció fizikai szinten
manifesztálódott információhordozói,
addig a „mémek” az ember lelkében mûködõ
nem anyagi jellegû információ hordozók, melyeknek
egyetlen célja van: Betelepedni egy gazadalélekbe és
ott szaporodni. Ezzel az új elmélettel próbálják
megfejteni az ember utánzó képességének
és hajlamának a természetét. Ahogy a gének
a DNS molekulákba kódolt utasítások, így
a mémek az agyba és a tárgyakba, jelenségekbe
rejtett másolási utasítások.
A távol-keletiek anélkül, hogy bántanám
oket, egyben verhetetlenek. Bármilyen tárgy, vagy jelenség
felszínét hihetetlenül pontosan le tudják kopírozni.
Bennük aztán dolgoznak a mémek! Lásd: kínai
gitárgyártás. Külsõre nagyon igényesnek
látszik, de az eredmény funkcionálisan használhatatlan,
mint hangszer. Ha lekoppintanak valamilyen zenét, annak a „felszíni”
részére összpontosítanak, és ezzel részükrõl
készen van a mû. A mai tudatlan, tájékozatlan
közönséget így, ha nem is tudatosan, de orruknál
fogva tudják vezetni, és ha így megy, akkor nemcsak
a bóvli gyártásban lesznek nagyok, hanem egy idõ
után ízlést is fognak diktálni. Hihetetlen
érzékük van a giccsre és annak tovább
adására. Ez az eredménye annak, amikor egy kultúrában
megjelenik egy idegen betolakodó, agresszív kultúra.
Pár generáció alatt képes kimosni és
átírni mindazt, amit a népek évezredek alatt
létrehoztak és ápolva õriztek. Szintén
nagyon furcsa volt Koreában és Indiában heavy metált
hallani…..
Identitás nélkül
A másik jelenség, ami a gitárvilágban nagyon
tipikus, az ízlés és az identitás hiánya.
Ez vonatkozik az elõadókra és a befogadókra
is. A jó fogyasztónak ne is legyen identitása és
ízlése sem, arról majd gondoskodik a tv és
az aktuális divat. Ez lett meghatározó a gitárzenében
is, azzal a különbséggel, hogy a tv-bõl az is
ki van tiltva. Helyette azonban ott a Youtube....
Az még érthetõ, hogy egy terjeszkedõ hatalom
a saját kultúráját (kultúrálatlanságát)
igyekszik lenyomni a tömeg torkán. Ez van, mióta világ
a világ. A baj az, hogy az ember idõközben nem fejlõdött
ízlésében, identitását pedig a felsõbb
erok igyekeznek elbizonytalanítani, majd végképp
eltüntetni. Az ízlés alapja az identitás, annak
a szellemi és kulturális közösségnek mélyebb
tudata, amiben felnõtt az ember. Ebben az identitászavaros
világban aztán olyan dolgok bukkannak fel, mint skandináv
blues zene, kelta és flamenkó zenét játszó
magyar zenészek, a magyarul éneklõ osztrák
blues zenész, és lehetne sorolni az érdekes mutációkat.
A megjelenés egy szintig teljesen normális és természetes.
A kóros az, amikor minden korábbi nemzeti kulturális
érték helyébe lép. Aki most kizárólag
rock zenét hallgat, valószínûleg nem is érti
mirõl beszélek, hiszen számára azon kívül
valószínûleg nem is létezik másféle
zene. Nos, éppen errõl beszélek. A világzenérõl
egyszer talán egy külön esszét írok, mert
az maga a zenei fertõ. A mindent, mindennel összekeverni attitüd
nagyon erõs hatalmi eszköz az identitás elmosására,
hiszen az ideális fogyasztó legfontosabb paramétere,
hogy buta, mûveletlen legyen, ne legyen körülírható
identitása, mindig teljesen elbizonytalanítható és
befolyásolható legyen.
Gitározás és zenélés
Ha már ennyire belemegyünk a gitár és gitározás
ügyébe, akkor az analízist ki kell terjesztenünk
más irányba is, hogy tisztább képünk
legyen. A gitár mindenek elõtt egy hangszer, ami eredendõen,
mint zeneszerszám, zenélésre lett kitalálva.
A modern világ mindenki számára elérhetõvé
tette ezt a csodát, így az látható, hogy majd
minden család szobájának falán lóg
egy gitár, vagy be van támasztva a sorokba. A gitár
tehát dísztárgy is ott, ahol nem tudnak vele mit
kezdeni. A sok eladott gitár kitermelt egy speciális réteget,
ok a gitárt használják, pengetik mindenféle
különösebb cél nélkül, egyszerûen
csak mert szeretik a hangját, a formáját a színét,
a tapintását, és életükben egyfajta tevékenységgé
vált a gitárral való foglalatosság. Egyesek
a gyüjtõ szenvedélyüket is a gitárban élik
ki. Tehetõsebb országokban igen sok gyüjtõ van,
talán többen vannak, mint a jó zenészek.
A gitározás, mint hobbi tevékenység tartja
el az egész gitárorientált hangszeripart. Ennek az
lett a következménye, hogy a gitár kultúrájában
tömegesen megjelent a gitározás, mint
tevékenység, és háttérbe szorult a
zenélés, mint önkifejezés és
mûvészet. Azaz, a gitározás és a zenélés
kettévált, és szinte már semmi köze egymáshoz.
Az egyetlen közös dolog, csupán a felszínen látható
objektum a gitár. Ha statisztikailag nézzük, akkor
megállapítható, hogy a tömeg inkább gitározni
szeret jobban, mint zenélni. Csak egyes emberek szeretnek zenélni.
A kettõ nagyon messze került egymástól. Tipikus
rendellenesség, amikor a gitározás (gitárkodás)
összemosódik ezért vagy azért a zenéléssel
még rosszabb esetben a mûvészi zenéléssel.
A fogyasztásra berendezett világban, a tömeg jelenti
a kiindulópontot és a célcsoportot is. A zenészek
nem alkotnak nagy tömeget, még kevésbé a mûvészek.
Így a gitárral kapcsolatban, minden a tömeg elvárása
szerint alakul. Nekik készül gitár tömeg méretekben,
nekik készül zene ipari módon és méretekben.
Közben valami elvész, vagy legalábbis a tömeg
aljára kerül és nem látható.
Akik a gitár hangjáért õrülnek
meg
Külön réteget képeznek azok, akik nem a zenét
hanem sokkal inkább a hangot és azok keltésére
alkalmas eszközöket szeretik. Õket annyire nem motiválja
sem a gitározás, sem a zenélés, sokkal inkább
az, hogy mi történik akkor, ha ezt és azt így,
meg úgy kötünk össze… Ilyen típusú
mérnök embereknek köszönhetünk egy csomó
találmányt a gitározásban. Hangszedõk,
erõsítok, effektek, stb. Nélkülük nem itt
tartanánk. Ide tartoznak a hangszerkészítõk
is, akik nem mindig értünk dolgoznak, de egy hajóban
evezünk.
A gitár kultusza
100 évvel ezelõtt a köztudatban többnyire az
élt, hogy a gitár szülõhazája Spanyolország,
nem alaptalanul, és mintegy kulturális ikon terjedt a köztudatban,
hogy igazi gitárkultusz Spanyolországban van. Bár
ebben van némi igazság, azonban nem szabad elfeledkezni
arról, hogy a spanyol hóditók elvitték a gitárt
az amerikai földrészre is, és ott délen is északon
igen gazdag gitárkultúra jött létre, ami bizony
kissé el is halványította a spanyol gitár
kultuszát. Európában a spanyolon kívül
nincs igazi gitárkultusz, és ezen még az sem változtatott,
hogy a hatvanas években új hullámként, új
zenei formában lett nagyon népszerû a gitár.
Bár a németek zenetörténetéban van némi
hagyománya a gitárnak, ettõl függetlenül
nem nevezhetõ kultusznak. Nem is gondolná senki sem, hogy
micsoda gazdag klasszikus gitár irodalma van az oroszoknak. Csak
a spanyol kultusz ezt elhalványította. A modern gitár
kultusza Amerikában a régi gitár kultusza Spanyolországban
erõsödött meg. A világ többi részére
a globalizációs folyamatok eredményeként jut
el. Bár már több helyen tettem említést
a távol-keleten tapasztalható jelenségekrõl,
ott sem beszélhetünk gitárkultusztól, csupán
legfeljebb egy divatos mozgalomról. A kultúra kialakulásához
optimális körülmények, és jó sok
idõ kell. Ha egy kultúra hagyományban és belsõ
természeti erõkben gyökerezik, akkor túléli
a körülmények befolyásoló hatásait
és fennmarad megfelelõ ápolás esetén.
A mesterségesen kialakított kultúráknak nincs
valós gyökerük, így azok csak rövid idõre
felvillanó jelenségek.
Sokat gondolkodtam azon, hogy vajon miért nincs több száz
éves kultusza a gitárnak Magyarországon. Lehetne,
ha a történelem kereke másként fordul 1000 évvel
ezelõtt. Ha valakit érdekel az errõl szóló
eszmefuttatásom, akkor látogassa meg a www.hunmaqam.hu oldalt.
Ezt az oldalt elolvasva kiderül, miért nem honosodott meg
a gitár a magyar zenekultúrában.
A gitár egy univerzális polifónikus hangszer, amit
egy nép hagyománya vagy éltet, esetleg megtûr
vagy elvet. Régen is voltak húros, pengetõs hangszerek,
melyek tökéletesen alkalmasak voltak az adott kor zenéjéhez.
Ráadásul Távol-Keleten több évezeredes
hagyománya van zenéjükben e hangszereknek. Minden esetre
a mai gitár népszerusége vitán felül
abban áll, hogy az egyik legkisebb, hordozható polifónikus
hangszer, amin sokféleképpen lehet játszani sokféle
zenét. Távol-keletet is ezért hódította
meg, ráadásul könnyu utánozni a gitáros
mozdulatait így egyenes útja van a gitárnak még
tõle idegen kultúrában is, bár azt szeretném
hangsúlyozni, hogy a távol-keleti muzsika, különösen
Kína nagyon gazdag a pengetõs húros hangszerekben,
nem is értem miért nem azokat alakítják és
fejlesztik… Mindenki tudja: a globalizáció vitte oda
a gitárt…már Indiában és Kínában
is játszanak bluest és metált….
Mit játszanak ma gitáron?
Népzenék:
ide tartozik a spanyol cigányok flamenkó zenéje.
A hozzá nem értõk és ízlésükben
elfogultak ezt hajlamosak minden gitárzene fölé emelve
csak ezt tekinteni gitárzenének. Ez a virtuóz, magas
technikai szintre fejlõdött stílus csupán egy
töredéke a gitáron játszott zenéknek.
Jelentõs kultúrát képeznek a különféle
latin-és dél-amerikai népzenék is, vagy az
afro-amerikai blues vagy az amerikai countryzene is mint népzene.
Ezek mind népi megnyilvánulásai a zenének,
belül mélyen feszülõ természeti erõ,
egyfajta kollektív teremtésvágy hajtja fel õket.
Nagyon fontos megemlíteni a most nagy népszerûségnek
örvendõ kelta muzsikát. A mai kelta zenék egyik
fõ hangszere éppen a gitár.
Fingerstyle: mindössze
30-40 éves új stílus, ma kezd igazán népszerû
lenni. Nagyjából a rock zenével egy idõben
kezdett teret hódítani magának, bár a két
stílus között nincs sok átjárás.
Érdekessége, hogy perifériális jellege ellenére
nagyon sokféle zenét és technikát szintetizál
és mutat fel. Mivel a fingerstyle alulról kinõtt
stílus, ezért inkább tekinthetõ modern népzenei
kifejezésmódnak. Akár sorolhattam volna a népzenék
csoportjába is. Pár év alatt ebben a mûfajban
is megjelentek a táncoló, gitárkodó showman-ek,
akik ugyan látványosan szórakoztatják a hallgatókat,
de a zenei igénytelenségnek és a giccsnek a legjavát
képviselik. Ez azért káros, mert az identitásában
egyébként is elbizonytalanított hallgató/nézõ
nem tudja hová tegye a jelenséget. Ezen a ponton a „gitárkodás”,
mint cirkuszi eloadásmód is jelen van. Az elõadók
jó esetben technikailag nagyon a topon vannak, az egységnyi
idõ alatt eljátszott hangoknak és a nagy széles
mozdulatoknak nagy mesterei, ezek a gitárosok kizárólag
állva játszanak, sokat beszélnek, viccelodnek (ökörködnek),
egyik másik táncol is és az arcán a szenvedés
és a szenvedély teátrális grimaszaival igyekszik
még inkább azt a hazug látszatot kelteni, mintha
zenélne, vagy hogy mekkora dolgok történnek éppen.
A jó ízlésû közönség ezt azonnal
átlátja, no de ha ilyen produkciókat lát hall
a közönség, akkor hajlamos azt hinni, hogy csak ennyi
a gitár és így kopik az ízlése. Ha
ilyen gitárosokat látok hallok, akkor nagyon szégyellem
magam és jól elbújok, nehogy valaki számon
kérje tolem, hogy ennyi jön ki csak a gitárból….
A teljesség bemutatásához fontos õket is megmutatni,
bár õk maguk már eleve jól látszanak.
Jazz: A jazz-t is játsszák
gitáron, azonban ez is nagyon periférikus. A jazz önmagában
egy perifériája a muzsikának és azon belül
a gitár, mint hangszer még inkább a periférián
kering. A jazz, mint egy speciális rögtönzésre
épülõ muzsika inkább egy különleges
eõoadásmódnak tekinthetõ, de ma már
erõsen stilizálódott és ráadásul
akadémizált stílus lett. A jazz-t ( és nem
feltétlenül az improvizációt) ma már
tanítják, magas szintû tudást felhalmozó
stílussá emelkedett, bár igazi lényege a szórakoztatásban
merül ki. A jazzgitározás technikailag leragadt az
elektromos gitározás korai fázisában, zeneileg
azonban jó esetben magas szintû. Ma is pengetõvel
játszik a jazz gitáros és vagy csak szólót,
vagy csak akkordot játszik, a kettõt együtt polifónikusan
nem képes. A polifónikus jazz gitározást sehol
sem tanítják, mert nincs hozzá tanár és
a jazz sem abba az irányba megy, hogy ezt igényelné.
A jazzgitáros csupán egy színfoltja egy jazz zenekarnak,
ha meg tud nyilvánulni, akkor játszhat egy-két periódus
szólót, a maradék idejében pár hiányos
akkordot fogva igyekeznie kell nem összezavarni a zenekart, fõleg
ha egy zongora is kerül még a csapatban. A mai jazz gitározásban
megfigyelhetõ az a tendencia, hogy lassan áttérnek
az elektromos torzítós gitárokra és az akkordikus
zenei megoldások helyére az agresszívebb lineáris
szólók lépnek. Ez a hatás a rock muzsikából
ered. A fúziós zenék is szinte kizárólag
a torzított gitárhangra építenek, kevés
akkord, sok unisono. Miközben a jazz teljesen hétköznapi
dolog egy szóló zongoristától, ugyanakkor
a gitáron szinte nem látni szólistát, aki
egy minimálisan illendõ polifóniával legalább
felidézné a zene teljességét. Pedig a gitáron,
ha nem is akkora polifóniával, mint a zongorán, de
lehet egész zenekari hangzást utánozva játszani.
Igen, tudom! Nehéz. Nagyon nagy kihívás, és
nem lehetetlen, mert vannak páran, akik ezt tudják, csak
õket nem sztárolják, és a közönség
fel sem tudja fogni mit mûvelnek. Könnyebb csapkodni és
torzítóval játszani.
Rock/metál: kizárólag
a torzított hangra építõ stílusok,
itt az igénytelen dzsunka punk stílusoktól a mesteri
szinten mûvelt progresszív metálig nagy a választék.
A rock, mint modern stílus azt lehet mondani, hogy a modern világ
elsõ nemzetközi népzenei megnyilvánulása.
A rock és a metál bármely országban gyökeret
tud verni, ahová a globalizáció betette a lábát.
Ma egyarán hallani brazil és svéd heavi metál
zenét, miközben a két kultúra között
semmilyen kapcsolat nincs, mégis mindkettõ hiteles tud lenni..
Az elektromos gitárt használó mûfajok és
az akusztikust használók között alig van átjárás.
Ez azt jelenti, hogy kezdenek szinte végérvényesen
eltávolodni egymástól zeneileg és technikailag
is.
Az elektromos és a klasszikus gitár jellemzõ kéztartása
például annyira más, hogy már ez a különbség
eleve kizárja a közös zenei, technikai platformot.
Hol tart ma a gitáron játszható muzsika?
Jogos a kérdés több okból is. Komoly betekintési
mélység kell a megválaszolásához, mivel
a legmagasabb színtû mûvészi gitárzenének
nincs fóruma sehol. A legmagasabb szintet képviselõk
egy nagyon kicsiny közösséget képezõ mag.
Vannak közötük ismert, sztárolt nevek, de a legtöbbjük
névtelenül létezik. Az, hogy milyen a giccses értéktelen
gitárzene nagyon könnyebben megtudható, csak fel kell
menni az internetre. A magas szintû gitármuzsika azonban
csak véletlenszerûen bukkan fel, bármely stílusban.
Egyszer csak elõbukkan a semmibõl, aztán eltûnik,
és csupán felvillanásokban tudatja jelenlétét.
A tömeg számára ez teljességgel láthatatlan.
A kíváncsi, nyitott szemléletû gitáros
és a gitáron játszó muzsikus számára
azonban elérhetõk az információk eme világról
is. Ha lenne a köz szolgálatába állított
igazi médium ( tv, rádió), és kifejezetten
a muzsikának szentelné a tevékenységét,
akkor lehetne tudni hogy hol tart a gitár és a rajta játszott
muzsikák. Szerencsére mi még hallhatjuk a Bartók
Rádiót! Köszönjük!
Az akusztikus gitáron ma játszott zenék a teljesség
igénye nélkül: klasszikus zene, latin és amerikai
népzene, afro-amerikai népzene, jazz, és mindenféle
szórakoztató, különösebb jellegzetességet
fel nem mutató zenék. Az elektromos gitáron játszott
zenék, blues, rock, metál, jazz/fúzió és
ezek mindenféle keveredései.
Ha szeretnénk megtudni hol tart ma a gitármuzsika a nyugati
zene egészében, akkor szükséges az összehasonlítás
más hangszerrel és vissza kell tekinteni idõben például
a zongorára. Kb. 100 évvel ezelõtt Bartók
már a tonalitás és atonalitás határát
ostromolta a zenéjében. A legmélyebb hangulati kifejezések
egész eszköztárát hozta létre és
mutatta be. Ezt a folyamatot Liszt kezdte el, majd Bartók úgymond
felszabadította a muzsikát a klasszikus tonális béklyókból.
A zenének a Bartók által felépített
organikusságára azóta is alig akad példa.
Ha azt vesszük alapnak, hogy 100 évvel ezelott miféle
zenék szólaltak meg a zongorán, akkor ma azt mondhatjuk,
hogy a gitár kb. 100 évet késett. Mostanában
kezdenek feltûnni olyan gitáros komponisták, akik
hasonló komplexicitású zenei rendszerekben gondolkodnak,
komponálnak és játszanak. Errõl azonban a
divatos sítlusokban mozgó gitáros millõk nem,
vagy alig akarnak tudomást venni. Az elektromos gitárvilág
elvan a torzítókkal, õket ez nem érdekli,
a klasszikus gitárosok elversenyezgetnek, és egyébként
is fõleg csak „ellenõrzött”, egymás
között elismert, divatos szerzõk darabjait játsszák
(Barrios….stb). Így tették például a
zseniális, szenvedélyes Barriost igazi giccsé…(La
Cathedral)
Egy adott korban a zene aktuális határait mindig a legelõbbre
mutató, de a köz által nem értett és
nem elfogadott zenei jelenség mutatja meg. Ez minden korban a kortárs
zene. A kortárs zene a gitár világában is
létezõés mint olyan ez is periféria. A kortárs
szó számomra azt jelenti, hogy az illetõ muvész
a jövõnek teremt a jelenben. Ez azt is jelenti, hogy a jelenben
az alkotásait nem értik és nem értékelik.
A kortárs mûvészet mindig elõbb jár,
mint a közönség, ezért idõ kell, mire felfogják
a jelentését, és legtöbbször már
rég elveszti aktualitását, mire a szélesebb
publikum is tudomást szerez róluk.
A gitár világában is találunk kortárs
jelenségeket. Például kísérleteket
új hangzások és technikák kipróbálására,
azonban ezek mind külsõségek, a ZENÉT nem viszik
elõre. Ugyan akkor vannak nagyon érdekes és értékes,
elõremtató zenék a gitár világában.
A gitárzenében is jó messzire került az elõadó
és a komponista. A klasszikus zenében a muzsikusok a hangszert
kezelik, a komponisták pedig komponálnak. Két külön
kaszt. Illetve három, mert a karmester egy külön kasztot
képez. Még jó, hogy a gitárzenében
nincs karmester…
A könnyebb zenében a sztárok diktálnak az amatõrök
pedig utánozzák õket. A komponista kreatív
mûvész, a gitáros csak kiszolgáló vagy
versenyzõ. Innen a szó, hogy versenymû, hangverseny,
gitárverseny, stb. Az optimális eset, amikor egy komponista
jól gitározik, esetleg magas szinten improvizál,
bizony nagyon ritka dolog. Ha a gitárzene fejlõdik valamerre
is, akkor a kreatív, meg nem értett figurák fogják
elõmozdítani a gitáron játszható muzsikák
gazdagodását, de nem feltétlenül a saját
korukban.
Két nagy akadály
A gitárzene gazdagodásának és fejlõdésének
alapvetõen két nagy akadálya van. Az egyik maga a
gitáros, a másik pedig a befogadó közönség.
A gitáros legtöbbször korlátoltságáról
mutat tanúbizonyságot, hajlamos egyetlen stílusba
beágyazni magát, semmi mást nem hallgat csak egyet,
amit szeret, és amit mûvel. Ez eléggé általános.
Ha valaki csak hobbi gitáros, az szabadon játszhat bármit,
idejébõl energiájából nyilván
nem futja többre, mint egy valamit megpróbálni valamilyen
szinten, és ha csak egy dolgot szeret az teljesen érthetõ.
A tanult gitárosoktõl már nem elfogadható
az egyetlen stílusba való betokozódás és
szûk érdeklõdés a gitárzenék
egészére. Ez részben érthetõ is, hiszen
a XX. Században a gitáron játszott zenék expanziója
figyelhetõ meg leginkább, a gitáron és a gitárzenében
történt a legtöbb újítás és
kísérlet, és ez mindegyik stílusra vonatkozik.
Az internetrõl leszedett tabulatúrán tanult gitárosok
legfeljebb gitározni tanulnak meg, zenélni nem. Ha kreatív
is az illetõ, valami mindig hiányzik belõle, hogy
mûvészi szinten teremtsen valamit a gitáron. A másik
gitáros hozzáállás a pénzkeresetért,
szakmaként való gitározás. Ez a passzív
tevékenység nem fog semmilyen elõrehaladást
hozni a gitár világában. Nem is tõlük
várjuk a nagy dolgokat.
A gitárzene fejlõdésének közönség
a másik nagy akadálya. Ha rossz ízlésre nevelték,
akkor nincs Isten, aki onnan eltántorítsa oket. A közönséggel
kapcsolatban legnagyobb baj az, hogy mindig csak azt szeretné hallani,
amit már hallott korábban, azaz amit ismer. A tömeg
az újra nem fogékony. Az oktatás segíthetne
a tömegek mûveltségének fejlesztésében,
úgy, mint régen az iskolai énekórán
történt. Csak azóta eltûntek az énekórák…ahol
van, ott meg ellógják a diákok…
Eszembe jut, amikor a zeneiskolákban azt mondják, hogy nem
baj, ha nem lesz belõle jó zenész, de legalább
lesz belõle jó közönség. Ezt a mondást
nem osztom 100%-ban. Ugyanis az iskolákban rögzített,
egy vagy két generációval korábbi klasszicizált
tudást adnak át, így a zeneoktatásban nincs
jelen mindaz, ami a legutóbbi generáció számára
érdekes lehet. A zeneiskolákban nem mindenre nyitott és
kíváncsi embereket nevelnek, hanem egy bizonyos stílusra
terelik a figyelmet. Ezért fordul elõ, hogy egy zeneakadémiát
végzett muzsikus nem tud mit kezdeni a saját népe
zenéjével, más népzenékkel, a rock,
jazz és mindenféle más új zenei nyelvekkel.
Mire elvégzi az iskolát, addigra egy bigott, „zeneértõ”
válik belõle. Az azonban érthetõ, hogy mára
annyiféle muzsika van csupán a gitáron is, hogy egy
ember nem képes mindet megfelelõen mûvelni, de még
az áttekintése is nehéz.
A tömegre jellemzõ, hogy szereti az egyszerû zenéket.
2-3 akkord éppen elég a fülének, ha lehet az
is dúr akkord legyen, mert ha már megjelenik benne valami
más színezõ hang, akkor azt már nem tudja
értelmezni, és elfordul tole. A mai, tömeg méretben
elõállított és kedvelt „zenei”
produktumokban már nincs akkord, legfeljebb egy, a dallam sem jellemzõ,
fõleg csak groove van, az is monoton. Lehúztam egy évtizedet
a Multimédia Intézetnél, zenei stílustant
és hang esztétikát tanítottam. Hihetetlen
gazdag tapasztalatokat gyüjtöttem, ami összességében
szomorúvá tett, mert kiderült, hogy az igazi zene az
ott tanulóknak szinte semmit sem jelent. Amit a 18-25 évesek
zeneként ismernek (techno, pop, metál, stb), azért
bicskát képesek rántani, de amikor igazi zenét
hallanak, attól menekülnek. Belõlük lesznek a
jövo hangmérnökei….Nagyjából ezzel
tudom vigasztalni a jövõ nemzedékét.
A gitár mártírjai
Az emberi viselkedés egyik izgalmas titokzatos tulajdonsága,
hogy miként reagál például egy muzsikus halálára.
Vegyünk egy példát. Ott volt Jimi Hendrix. Huszas éveinek
közepén fogta magát és meghalt. Addig csupán
egyike volt azon gitárosoknak, akik nem voltak extrém módon
népszerûek, azonban Hendrix ösztönös forradalmár
volt a gitáron is. Olyan dolgokat engedett meg magának,
amit elõtte más nem tett volna. No jó, használt
hozzá némi kis „segédeszközt” is,
és mint köztudott, abba is halt bele. Hendrixet tragikus halála
tette legendává. A legenda pedig olyan, mint egy mikroszkóp,
felnagyítja a kis részleteket. Ma több mint 40 ével
késõbb a mai gitáros szemével Hendrix nem
tûnik oly nagy gitárosnak és muzsikusnak. Amit ma
már minden tehetségesebb amatõr tud a gitáron
technikailag, azt Hendrix nem tudhatta. Hendrix egy jelenség volt,
egy kor elõhírnöke, egyfajta akkori kortárs
zenész, aki olyan precedenst teremtett, amibõl a mai kor
ma is táplálkozik. Ebben áll az õnagysága.
Ha más hal meg, akkor lehet, hogy az a más lesz legenda,
és ma Hendrix egyike lenne a mai is élõ blue-rock
elõadóknak. Talán még eljönne az A38
hajóra is játszani....Ki tudja!
Persze Kurt Cobain halála ugyancsak megrendítette a világot,
de tudjuk, Cobain nem volt akkora penge a gitáron….
És akkor ott van Michael Hedges esete. Õ egy modern akusztikus
gitáros volt, aki a kilencvenes évek közepén
tragikus autóbalesetben meghalt. Nem volt különösen
híres, inkább csak furcsa volt, nem úgy gitározott,
mint a többiek. A halála után pár évvel
egy valódi mozgalom indult fõleg a Távol-Keleten,
elkezdték utánozni a stílusát, bár
Hedges zenéjének organikusságát és
mélységét meg sem közelítik, ennek ellenére
technikailag máris jobban és látványosabban
játszanak, mint maga Hedges valaha is életében. Ha
Hedgest megnézzük videón, akkor azt láthatjuk,
hogy valaki nagyon elmélyülten taperolja a húrokat,
de távolról sem azzal az intenzitással, mint a mai
fiatal „akrobatikus” gitárosok.
Azt még nem tudhatjuk ennyi idõõtávlatából,
hogy Michael Hedges mit jelent a mostani és a késobbi gitárzene
számára, ezt az idõ fogja megmutatni. Azt mindenesetre
láthatjuk, hogy nem annyira a zenéje, mint inkább
a technikája keltette fel a fiatal generáció érdeklõdését
és divattá, mozgalommá lett.
A zene evolúciós íve
A zene fejlõdése hasonló ívet ír le,
mint az ember fejlõdése. Az ember születésétõl
kezdve tisztán mutatja, letükrözi a zene fejlõõését
is. A csecsemo eloször csak a hangokra figyel fel, majd a hangsúlyokra.
Pár év múlva a zenei hangok is felkeltik a figyelmét.
A ritmus ragadja meg leginkább, hiszen az a zene legösztönösebb
eleme. Különösen érdekelni fogja a két hangból
álló mondóka vagy kiszámoló. A következõ
lépcsofok a 3 hangú mondóka, vagy dal. Innen már
csak egy ugrás az 5 fokú dúr pentatóniáig.
Még egy-két esztendõ és a dúr hangsorból
épülõ dallamokat is értelmezni tudja. Ha nem
kap semmilyen zenei képzést, akkor nagyjából
itt ezen a szinten fog maradni a további életében.
Semmilyen komplikáltabb muzsikát nem tud értelmezni,
a moll és egzotikus hangsorból épülõ
dallamok idegenek lesznek számára, az atonális zenétol
pedig a hideg rázza ki. Ez az átlag. Nyilván vannak
és lesznek kivételek.
Nagyon sok múlik azon, hogy a gyermek mit hallgat már kis
csecsemõ korától.Sõtg már magzati korban
eldõl, hogy milyen fajta hangokra, zenékre lesz fogékony.
A kamaszkorban új fejezet kezdõdik a fejlõdésben.
Amit kamaszkoruk elõtt szerettek, azt sokszor keményen elutasítják,
mindent, ami a gyermekkorukra emlékezteti õket. Ebben a
korban az utánzás az egyik legelemibb reakciójuk.
Pár év múlva a dolgok újra szintézisbe
kerülhetnek, de ha nem történik új stimuláció,
hatás, oktatás, mûvelés, akkor a kamaszkor
végére gyakorlatilag rögzül az aktuális
ízlésük. Persze köztudottan vannak emberek, akik
egész életükben boldogok zene nélkül is
és olyanok is akik eleve zenei zseniknek születnek.
A legtöbb ember, a kamaszkorának végéig kialakult
zenei ízlését õrzi egész életében.
Ezért is van az, hogy 50-60 éves emberek elmennek régi
rock együttesek koncertjeire, mert ott maradtak azon a szinten és
nem haladtak a kor zenéivel. Nyilván nem is lehet. A közönség
egésze ezzel a fejlõdési ívvel írható
le. A muzsikus és ezen belül a gitáros eléggé
hasonlóan mûködik. A különbséget a
kreativitás, a tanulás és az önkifejezésre
való hajlam jelenti. Ha ezek megvannak, akkor az illetõbõl
lehet gitáros, zenész és akár mûvész
is, nyitott maradhat és haladhat a korral. A legoptimálisabb,
amikor olyan gitáros lesz, aki mûvészi színvonalon
muzsikál, és közben kreatívan alkot. Mindez
nagyon ritkán van együtt.
A három fõ elem
A fenti témakörhöz tartozik a zene 3 fõ elemének
a ritmusnak, a melódiának és a harmóniának
az analógiás kapcsolódása. A ritmus megfelel
az ember ösztönéletének. A ritmusra ösztönösen
mozgásba jön az ember. (Tánc) A másik eleme
a dallam, azaz melódia, mely megfeleltethetõ az ember érzelmi
életének. A dallam érzelmeket ébreszt az emberben,
hangulatokat vált ki. A harmadik elem az egyszerre játszott
hangok világa, a harmónia, ami megfelel az ember intellektuális
lényének. A harmóniát az ember ösztönösen
is érzi, azonban csak a legalapvetõbb felhang kapcsolatok
mélységéig. (dúr hármas Tonikai, Szubdomináns
és Domináns fokokon). Lásd: blues…) Ez is természeti
képzodmény, az ember ösztönösen rá
tud hangolódni. A zenei harmónia fejlõdését
a XX. Századi modern zene teljesítette ki. A magasrendû
pentonális harmónizációban megírt mûvek
csak tanult, intellektuálisan magasabb szinten állók
számára jelent tág univerzumot a zenei érzékelésükben.
A zene három említett eleme is idõrendiséget
mutat a fejlõdés történetében: legõsibb
a ritmus, utána a dallam majd a legfiatalabb zenei elem az ember
érzékelésében a harmónia. A gitár
az a fajta csoda, amin egyszerre mindhárom réteg kifejezheto
egyszerre.
A negyedik elem a hangzás, amiként a zene megjelenik az
akusztikus térben, azonban ez nem feltétele az elozõ
három elem hatásmechanizmusának. Egy zene képes
kifejezni a legmélyebb drámáját egy zsebrádión
is, mert azon a ritmus, a dallam és a harmónia is átjön.
A negyedik elemérõl egyszer majd egy hangesztétikai
esszét fogok írni.
Miközben a gitárról tunõdöm néha
úgy érzem magam, mintha egy másik bolygóról
érkeztem volna, miközben naívan rácsodálkozom,
mi minden történik a gitár körül itt a Földön.
Néha elmosolyodom magamban, amikor azt a groteszk képet
látom, amint buzgó kis emberek hat szál drótot
kifeszítenek egy darab fán és az ujjaikat mozgatva
a húrokat piszkálva hangokat csiholnak belõle és
amitõl aztán valamiért nagyon boldogok……
Körülbelül így állunk a gitározással
az Úr 2010-ik esztendejében.
Nem szabad sohasem elfelejtenünk hogyan kezdõdött: Idézek
az egyik legnépszerûbb Könyv eredeti verziójából:
„A hetedik napra elkészült Isten a maga munkájával,
amelyet alkotott, és megpihent a hetedik napon egész alkotó
munkája után. Azután megáldotta és
megszentelte Isten a hetedik napot, mivel azon pihent meg Isten egész
teremtõés alkotó munkája után. Hirtelen
eszébe jutott, hogy valamit elfelejtett, amit még a hetedik
napon meg kellett volna tennie, hogy Ádám ne unatkozzék,
de bízván abban, hogy Ádám kibír egy
napot gitár nélkül így azt a nyolcadik napra
halasztotta.
És a nyolcadik napon az Úr megteremté a gitárt….”
Mint ismeretes a Szent Bibliát sokan, sokféleképpen
fordították és a sok másolás közepette
kimaradt belõle a gitárra vonatkozó fejezet, így
ezzel az idézettel lesz teljes a Gitár Teremtés Mítosza.
Gitározz, ne háborúzz!
Szabó Sándor
|