Sándor Szabó
Elõadómûvész, zeneszerzõ, zenekutató
A Szabó Sándor/ Heidrich Roland gitár albumok keletkezésének hátterérõl
A zenét alkotó akkordok ugyanolyan
improvizált folyamatban születtek, mint a folyondáros
dallamok és futamok. A zenéket nem kellett elõre
megtervezni, vázlatokat készíteni, sokkal inkább
magunkat kellett egy intuitív állapotra hangolni, amelyben
egy lélekként mûködve jártuk be a zene
addig meg nem tapasztalt tartományait. Arra a tudásra alapoztunk,
amit õseink gyûjtöttek össze, és ami a lélek
mélyérõl mindig hozzáférhetõ.
Az improvizált darabok legnagyobb részét a stúdiómban
rögzítettük. Legtöbbjüket még frissiben
az azt követõ napokban meg is kevertem. Az évek alatt összegyûlt több
órányi anyag éveken át pihent, és ahogyan
elfoglaltságaim engedték megpróbáltam a legerõsebb
darabokat kiválasztani és összerendezni egy késõbbi
esetleges CD kiadáshoz. 2012 nyarára már egy nagyon
koncentrált kidesztillált anyag gyûlt össze,
azonban még mindig túl sok volt, amit 1 vagy 2 albumba lehetett
volna rendezni. 2014 nyarán miután a Greydisc Records
felkínálta kiadatlan felvételeim gondozását,
újra elõvettük a felvételeket és Rolanddal
nagyon kritikusan újra áthallgattuk õket. Végül
25 darabot választottunk ki és ez 2 albumnyi anyagnak felelt
meg. Az albumok borítóit már hosszú
évek óta Hutton László fotómûvész
barátom készíti. A vele való munkakapcsolat
egy mélyebb mûvészi barátsággá
fejlõdött. Vele is érdekes munkamódszer alakult
ki: Az elkészült felvételeket címekkel ellátva,
de gyakran címek nélkül egy diszkre kiírtam
neki, hogy hallgassa és élje át a muzsikát.
Az átélés sok esetben azonnali eredményt hozott
és már aznap megmutatott pár lehetséges borító
tervet. Általában mindig az elsõ verzió lett
a végleges. A felvételek technikai háttere sem mondható tipikusnak. Az én hangszereimhez 2 db párba válogatott Microtech Gefell M 930-as, Roland gitárjaihoz pedig egy DPA 4011 TL ugyancsak párba válogatott Jecklin tárcsára szerelt mikrofonpárt használtunk. A mikrofonok cardioid karakterisztikájúak, így a kis térben felvett hangszerek jól elkülöníthetõk maradnak a sztereó térben. A mikrofonokat elõre úgy állítottam be, hogy lehetõleg ne kelljen panorámázást alkalmazni. A gitárokat mindig sztereóban veszem fel, mert az egy mikrofonnal készült felvétel minden esetben természetellenes hangképet ad a gitárról. A felvételeken így a gitárok nem egy pontból "szúrnak", hanem kiterjedésük, aurájuk van és szinte megfogható pozíciót foglalnak el. A mastering folyamata csupán annyiból áll, hogy a direkt hangot belehelyezem egy Bricasti M7, vagy egy Quantec 2498 térszimulátorral kreált sztereó térbe. Nem használok hangszínszabályzást és dinamika processzorokat. Ehhez az szükséges, hogy a mikrofonokat tökéletesen kell elhelyezni és addig keresem a megfelelõ pozíciót, amíg azt nem hallom, amit akarok. Ezzel a módszerrel felvételen rögzített minden információ sértetlenül megmarad. Mindegyik hangszer minden hangja, minden pillanatban analizálható, a hallgató arra figyel, amire akar, és minden részletre ki tudja terjeszteni a figyelmét. Az eredmény pedig egy pihentetõen ható természetes hangkép, mely tökéletesen szolgálja a muzsikát és nem kevésbé a hallgatót. Szabó Sándor
|