Szabó Sándor lemezei 6 - A 16 húros gitár muvészete
I.
(Flór Gábor, 2006-05-30)
The
Art Of The 16 String Guitar I
Szabó Sándor - 16 húros gitár
SZS01 CD
A gitár nagyon sokféleképpen "fölhasználható" hangszer. Bármilyen
zenében, bármilyen funkcióra alkalmas: kíséretre, szólóra, eroszakos harsogásra,
vagy a háttérben éppen csak, hogy jelzésszeru jelenlétre, és ez még csak
az akusztikus gitár. Fölépítése megengedi a legextrémebb átalakításokat,
a szokásostól eltéro átépítéseket, jellegét nem veszti el, csak átlényegül.
A gitárosok pedig kísérletezo muvészek. Nem véletlen, hogy az elektromos
gitárnak mára annyiféle formája, típusa, stílusa van, az elektromos effektek
által fölkínált lehetoségek pedig a végtelenbe tágították a hangzás lehetoségeit.
Ettol persze az akusztikus hangszerek szerelmesei sem maradhatnak le,
csak ok nem az elektronikában keresik a bovítés lehetoségeit, hanem a
hangszer formáját, fölépítését, húrjainak számát variálják sokféle módon.
Sokhúros gitárok mindig voltak, a legismertebb talán a tizenkét húros,
ami leginkább kísérogitár, de népszeruek voltak a lantgitárok és hasonló
hangszerek, néha két nyakkal, vagy zengohúrokkal. A fingerstyle gitárosok
mindig is szívesen tágítgatták a lehetoségeiket, ok persze nem kíséret
szempontjából, vagy a minél tömörebb hangzás érdekében tekergettek több
húrt gitárjaikra. Számukra a több húr a variációk lehetoségének bovülését,
a polifonikus gitározás távlatainak kiterjesztését, új harmóniák létrejöttét
tették lehetové.
A "sokhúrú" gitárok talán egyik legkülönlegesebb darabja a 16
húros hangszer. Ennek a gitártípusnak nem csak egy fajtája van, Szabó
Sándor maga is háromfélét használ, mindegyik rendelésre készült,
ilyen gitárokat nem találunk hangszerboltokban. Nem véletlenül, hiszen
nem sokan vannak, akik vállalkoznak a bonyolult hangszerek kezelésére,
tömeggyártásra esély sincs. Meg persze nem is olyan egyszeru egy ilyen
hangszert építeni, mint egy "normális" gitárt, hiszen a 16 húr
akkora erot fejt ki, hogy a szimpla gitártest összeroppanna alatta. Szabó
Sándor gitárjait is kiváló külföldi és magyar hangszerészek (Steve
Klein, Romanek Tihamér, Richard Schneider,
Turcsák Tibor) együttmuködve készítették.
A 16 húr hangolására nincs bevett standard, mint a hathúros hangszereknél.
Szabó is különbözo hangolásokat és húrozásokat használ, ezzel teljesen
újszeru gitárhangzásokat kísérletezve ki. Nagy szerepe van ezekben a kísérletekben,
hogy a muvész Bartók Béla harmóniarendszerét akarta kiterjeszteni
a gitárra, és fölfedezett különbözo hangolási módokat, amelyekkel a legközelebb
juthatott a bartóki hangrendszerekhez, sot, néhány ponton tovább is gondolta
azt. Hangolási és húrozási variációit is ennek az elvnek rendelte alá.
A 16 húros gitár muvészete I., mint címében a szám is utal rá,
egy sorozat elso része, melyben Szabó Sándor azokat a szerzeményeit gyujti
össze, melyeket erre a hangszertípusra komponált. A 18 szerzeményt tartalmazó
lemez, annak ellenére, hogy játékos, kedves címeket is tartalmaz (olyanokat
például, mint Tücsi The Poodle), mégsem egy könnyu, vidám háttérzene.
Persze, aki ismeri Szabó munkásságát, nem is számít ilyesmire, így nem
éri meglepetés. A hangszer adottságaiból, a már említett különleges hangolási
módokból adódó harmóniavilág, a különös dallamok, ritmusok folyamatos
figyelemre késztetik az embert, és ez bizony mintegy 70 percen keresztül
nem egyszeru dolog.
A hangszer bonyolultsága ellenére (vagy talán éppen
azért, mert nagyon bonyolult, és emiatt a leheto legtisztább, legegyszerubb
megoldásokra kell törekedni a játszhatóság érdekében) a hangzásban van
valami osi egyszeruség, valami ero, ami lenyugöz, de nem árt, ha valaki
legalább gyakorlott kortárszene-hallgató, mert az egyszeruség súlyos harmóniákkal,
bonyolult ritmikákkal és dallamvilággal társul. Persze, ha nem gyakorlott,
vagy nem kortárszene-hallgató, az sem baj. Mint minden jó zenének, ennek
is rétegei vannak: hallgathatjuk elemzoen, kutatva, vagy csak egyszeruen
befogadva a néhol nyugodtan egyszeru, máshol felkavaróan bonyolult harmóniákat
és dallamokat, vagy akár össze is "keverhetjük" a kettot. Egy
nyugodt, csendes szoba, és egy jó lejátszóberendezés persze nem árt hozzá.
|