Sándor Szabó
Elõadómûvész, zeneszerzõ, zenekutató
mwe3.com Interjú Kevin Kastninggel és Szabó Sándorral
Szabó Sándor: Azt hiszem az Ethereal I. fõleg miattam különbözik annyira minden elõzõ albumtól. Elektromos gitáron játszom, sok-sok effektet használok, részben a felvételkor, részben az utómunkák során. Bár a nevem akusztikus gitárosként lett ismert, mindig is voltak elektromos gitárjaim. 2 évtizeddel ezelõtt készítettem egy különleges elektromos gitár albumot Echolocation I. címmel. Tavaly fejeztem be ennek folytatását az Echolocation II. õt és az Echolocation III.-at, Megmutattam Kevinnek és nagyon megtetszett neki a szokatlan elektromos hangzás. Megkérdeztem tõle mit szólna, ha kipróbálnánk, hogyan szólna az õ játéka a karbon gitárjain egy elektromos hangzás környezetben. Kevin egy nagyon nyitott mûvész minden új és szokatlan dologra. Így aztán készült egy darab, ami végül annyira megtetszett mindkettõnknek, hogy ezzel el is kezdõdött egy új irányba mutató együttmûködés. Kiterjesztettük a hangzó palettánkat az új modern elektromos gitárhangzásokkal.
Kevin Kastning: A stúdió összeállításom nem változott. Sándoré viszont elég sok mindenben változott.
Kevin Kastning: A borító megtervezése mindig nehéz. Mindig fáradtságos találni, ami vizuálisan kapcsolódik a hangzás mûvészetéhez, vagy visszaad valamit a zenébõl. Számomra a megfelelõ kép megtalálása a borító elkészítéséhez a legidõigényesebb feladat az egész album tekintetében. Az Invocation borítójának fotója a Himalaya-ban készült, közel a Mt. Everest-hez, 2016-ban a csodálatos magyar fotómûvész Hutton László által. A kép egy tibeti buddhista kegyhelyen elhelyezett imazászlókat örökített meg. Számomra nagyon mély és közeli kapcsolódást mutat az Invocation zenéjéhez. A darabok címei a különféle imákhoz kapcsolódnak, amihez megfogható kapcsolódást adtak a képen látható imazászlók. Az Ethereal I -hez a francia mûvész Tim Paulve egyik munkáját választottam. Tim nagyon eredeti mûvész. Õ készített képet második szóló albumomhoz a Skyfields hez is. Tim képének színei a textúrái megfogható interpretálása az Ethereal I zenedarabjainak és az én látásmódomban a képe a zenéhez illõen éteri minõséget mutat. Õszinte elismerésem Lászlónak és Timnek a támogatásukért és hogy használhattuk a gyönyörû mûveiket az album borítójához.
mwe3: Van valami története a Choros Nympharum címû darabnak és hogyan lett ez végül az album nyitó kompozíciója? Tényleg jól hallható a 36 húros gitár és Sándor elektromos bariton gitárjának párbeszéde. Sándor készített valamiféle hangzó alapot, amivel kihangsúlyozta a 36 húros gitáron játszottakat? Néhol úgy hangzik, mintha használtatok volna valamiféle szintetikus háttérhangzást, ami jó kontrasztot ad a kétnyakú kontragitárnak.
mwe3: Kevin zongorán is játszol az Ethereal 1 néhány darabjában és meglepõ kontrasztot és gyönyörû egyensúlyt képez az elektromos gitár hangjával. Milyen hangszert használsz a The leaves are full of voices címû darabban? Ebben a darabban a gitár felúszó, lassan éledõ hangja is hallható. Milyen zongora és milyen gitár szerepel a The leaves are full of voices-ban? Nagyon izgalmas hangzású track, valójában minden egyes track magas szintû hangzó izgalmat kelt! Kevin Kastning: Egy Kawaii koncert zongorán játszom abban a darabban. Egyetértek, hogy a zongora nagyon éles kontrasztot képez ezen az albumon. Úgy gondolom, hogy a két hangszer hangja nagyon jól ötvözõdik ebben az éteri hangzásban és ugyanakkor egy új hangzó palettát és szövetet biztosít. Az akusztikus gitárjaim szintén jól illeszkednek Sándor elektromos gitárhangjaihoz és éteri hangfelhõihez, de a zongora valami egészen másféle egyensúlyban van. A zongorás darabok egyfajta atmoszférikus teret töltenek be az elektromos háttérben. Ami megint csak ideális alapot ad Sándor harmonizált hangfestményeihez és egyáltalán a darab építményéhez. Szabó Sándor: A zongora és az elektromos gitár hangja nagyon jól mûködik együtt, még az intenzív effektezéssel is. Ez a fajta hangzáskép egyáltalán nem tipikus napjaink úgynevezett new age zenéiben, ahol a zongora és a szintetizátor alapvetõ hangszerként jelennek meg. Azonban mi nem akartunk sem new age, sem ambient zenét alkotni. Mi egyszerûen csak szörfözünk a létezõ trendek felett, mintha azok nem is léteznének és valami mást akartunk alkotni a mi saját stílusunkban. Ami a zongorás darabokat illeti, egyszerûen csak ki akartam próbálni hogyan olvad egy processzált gitárhang egy koncert zongora meleg hangjába. mwe3: And in the water egyfajta zenei párbeszéd két gitáros között, akik jól ismerik egymás hangzását. Hallható az oda vissza feltett kérdések és válaszok egymás között. Az And in the water címû darab valóban két azonos hullámhosszon lévõ két ember zenei párbeszéde? Hogyan készítette Sándor ezt a hangzást?
Szabó Sándor: Minden atmoszférikus hangzás zengetõ alapú, azaz különféle méretû és akusztikai tulajdonságú terek szimulációjából készül további néha igen komplikált további processzálásokkal. Néhány ilyen elektronikus hangfelhõ 4-6 sztereó rétegbõl áll össze. Ezekhez használok néhány új, kifejezetten atmoszférikus hangzásokhoz tervezett reverb plugint. A kiinduló hangzást azonban a Burns gitáromon alkalmazott preparáció adta, amit a processzálás tett igazán másvilági hangzássá. mwe3: Mi történik a For which the stone is cut címû darabban? Hogyan jött a címe? Sándor gitárja idõnként csaknem úgy szól, mint egy templomi orgona. Ez a darab kissé nyugodtabbnak tûnik az elsõ három darabhoz képest. Kevin Kastning: A darab egy a 36 húros gitáromon játszott cluster akkordokkal indul és erre a titokzatosságra Sándor válaszol, ami azt hiszem, áthatja az egész darabot. A darab címe egy kicsit még számomra is szokatlan. A nyitó és befejezõ darabok címei kapcsolatban állnak illusztrálva az album kezdetét és végét. Olyan, mint egy következtetés levonása a történtek után. A többi darab (2-9) címét valójában egy nyolc soros versnek a sorai képezik. Így nemcsak a sorok vannak kapcsolatban egymással, de szinte egyetlen cím a 8 darab. Ezzel tovább illusztráltuk, az album belsõ szerkezetét. Meghagyjuk minden hallgatónak, hogy maga élje át a zenedarabokat és fedezze fel bennük a lehetséges saját értelmezésû rejtett üzeneteket mindegyik cím alapján. Szabó Sándor: Az egyik legfontosabb hang eszközöm egy sima analóg hangerõ pedál. Használatával levágom a gitárhang tranziensét, azaz a legelejét és ezt formálom tovább különféle beavatkozásokkal. Így nagyon könnyû orgonaszerû hangokat elõállítani. A hangzásépítésben bizonyos megszorításokat állítok saját magamnak, például egyáltalán nem használok torzított hangokat. Nem azért mert nem szeretem, hanem azért, mert azt látom, hogy a modern elektromos gitár világ szinte teljesen a torzított hangzásokban él. A torzított hang számos korlátot támaszt a többi hangszerrel való együtthangzásban arról nem is beszélve, hogy nem polifónikus. Én inkább éteribb, tisztább. áttetszõbb, intelligensebb hangzást akarok kiterjesztett polifóniával. A torzított hangzás a mai világ zenehallgatóiban úgy mûködik, mint egy ikon. Meghallván az elsõ pillanattól fogva elõre meghatározza a hallgató elvárásait, felkelti az ahhoz a hangzáshoz tartozó élmény mintáit és onnantól mindent ahhoz viszonyít. Vannak emberek, akik nem tudnak elképzelni modern gitárzenét torzító nélkül. Számomra sokkal fontosabb a többszólamúság fenntartása, amit nem lehet torzított gitár hanggal megvalósítani, amit persze a gitár játék technikám egyébként sem támogatna. Mint említettem, használok többféle harmonizert, de más módon, mint amire azt valamikor kitalálták. Írtam egy harmonizáló algoritmust, amivel sosem hallott, elõre ki nem számítható akkord folyamokat komponálok és játszom, hasonlóan, miként az egy fúgában történik. Így a harmonizer, ahogyan én használom inkább egy komponáló segédeszköz számomra. mwe3: A Drift under hills nagyon különleges dallamai kifényesítik a sokszor atonális zenei megoldásaidat. Sándor elektromos gitárhangzásai helyenként nagyon bonyolultnak tûnnek. Ez a darab lenne a leginkább new age, vagy meditatív hangzású az Ethereal 1 albumon? Ez kifejezetten az album csúcspontja. Errõl nehéz elhinni, hogy élõben lett feljátszva. Kevin Kastning: A zenénk birodalmában én általában megriadok olyan cimkéktõl, mint New Age, Jazz, vagy bármi. Nincs bajom a New Age zenével, valójában egyik másikat kedvelem is. Sándor és én sem gondolkodunk stílusokban, mûfajokban, amikor egy új albumot tervezünk. A mûfaji meghatározások egyáltalán nem számítanak nekünk. Más szavakkal szólva mi sosem mondjuk, hogy készítsünk egy New Age lemezt, mi csak zenei, esztétikai irányokat tervezünk, koncepciókat követve alakítjuk a darab architektúráját és hagyjuk, hogy természeténél fogva alakuljon valamilyenné. Ha aztán valaki a kész darabot New Age zenének hallja, az teljesen rendben van. Feltételezem, hogy ezt a zenét olyanok, akik nem tartoznak semmilyen mûfajt kedvelõ táborba bárminek hallhatják. Mindig a hallgatótól függ, hogy õ saját maga hová helyezi a zenét a saját világában, hogy meditatív vagy nem. Én is hallok ilyesmi elemeket abban a darabban, de nem terveztük meditatív darabot alkotni. Azt hiszem, hogy a meditatív jelleg egy zenében a hallgatónak egy szubjektív benyomása és nagyban függ az egyén ízlésétõl, ezért mindenkinek más. Más szóval vannak zenék, amiket én meditatívnek tartok, de mások egyáltalán nem. És ez így rendben is van, az is egyik mágikus tulajdonsága a zenének, hogy mindenkinek mást mond, másként éli meg így nincs rossz értelmezése egy darabnak, csak az, amit a hallgató megél általa.
Szabó Sándor: Nos, mi nem gondolkodunk olyan mûfaji meghatározásokban, mint New Age. Abban a pillanatban, amint egy muzsikus vagy zeneszerzõ elkezdi használni ezt a fogalmat, már szinte öntudatlanul is elkötelezi magát ahhoz a trendhez, divathoz és meg is akar felelni az úgynevezett New Age zene minden paraméterének. Mi csupán azt akarjuk megjeleníteni, amit belül magunkban hallunk. Amennyire ismerem, a New Age zene egyszerû akkordokat és melódiákat használ. Ha ezeket követnénk, az komoly megszorításokat jelentene a zenei, mûvészi szabadságunkban annak ellenére is, hogy néha mi is használunk egyszerû akkordokat és dallamokat, de másféle kontextusban. Amiért te ezt a darabot New Age-nek hallod, talán azért lehet, mert ahhoz hasonlóan eléggé minimalista, ráadásul van egy eléggé határozott tonális centruma, ami végül emlékeztet a benned élõ New Age mintákra. Számunkra a modális vagy kromatikus hangzások egyenlõ fontosságú kompozíciós eszközök. Anélkül használjuk õket, hogy közben bármiféle stílusra vagy mûfajra gondolnánk.
Kevin Kastning: A 30 húroson játszottam. Próbáltam a tágasság, nyitottság érzetét kelteni harmóniailag és strukturálisan is. Onnantól a darab elkezdte saját életét élni. Tényleg nem volt semmi fogalmam a végsõ formájáról a benne foglalt dallamokról egészen addig, amíg meg nem hallottam az elsõ mix változatot. Szabó Sándor: Kevin komponálta az akkordokat nagyon szellõsen elhelyezve egymás után teret hagyva a hallgatónak, hogy mélyen belemerülhessen azoknak a misztikus akkordoknak a hangulatába. Ezeket hallgatva elhatároztam, hogy egy különös dallam további rájátszásával óvatosan kitöltöm az atonális akkordok közötti helyet. A szándékom az volt, hogy a dallam úgy lebegjen az akkordok fölött, hogy minden pillanatban tonális feszültséget kelt. Végül egy nagyon összetett organikus párbeszéd kerekedett a hangszerek között. mwe3: A You never seem to have discovered egy eléggé különleges cím. Hogyan illeszkedik a zenéhez? Ez megint egy másik track, ahol hatalmas erõk jönnek át a 36 húros gitárod hangján át. Bárki, aki kétségbe vonja a zenétek igazmondását, annak meg kell hallgatnia ezt a darabot. Kevin Kastning: Köszönöm a kedves szavaidat, Robert. You never seem to have discovered a hetedik sora az említett nyolc soros vers struktúrában. Nem mondom azt, hogy a cím illik a darab hangulatához, helyette a hallgatóra bízza, hogy talál-e kapcsolódást vagy sem. Szabó Sándor: Amikor megláttam ezt a címet, nem tudtam elgondolni mi járhatott Kevin fejében, de van hozzá némi asszociációm. Az jut róla eszembe, hogy minél értékesebb zenét teremtünk annál kevesebb az esélye, hogy valaki felfedez minket. A felfedez kifejezés a zeneiparra jellemzõ és ott van jelentése azon muzsikusok, komponisták számára, akik elkötelezik magukat egy trend mellett és kezdettõl fogva remélik, hogy majd egy producer, vagy menedzser esetleg egy kiadó majd felfedezi õket. Ez az illuzórikus kép nem a mi világunkból való. Mi mûvészek vagyunk, és amit teremtünk azt azért tesszük, mert MEG KELL tennünk, a zenének meg KELL születnie és azt ki KELL tennünk a külvilágba. Mi nem akarunk senkit sem szórakoztatni, a mi világunkban a zene nem erre való. Sokkal inkább egy szakrális aktus, egyfajta kommunikáció és mindenkor mûvészet. Tehát számomra ezt sugallja a cím. mwe3: Mit tudsz mondani a Moves only now and clinging kompozícióról? A 36, vagy a 30 húros gitárod dominál ebben a darabban? Az egymásra hangoltságotok briliáns ebben a számban. A dinamika tökéletesen a helyén van. Esetleg ez lenne a csúcspontja az albumnak? Kevin Kastning: Nem, ez a 30 húros gitár. Ezt a darabot egy nagyon atmoszférikus darabnak hallom, különösen a nyitó akkordokkal. Ami az album csúcspontjára vonatkozó kérdésedet illeti, az megint nem az én dolgom, hogy elmondjam. Lehet, hogy azért mert vannak bizonyos lemezek, amikben csaknem lehetetlen számomra elválasztani és megítélni egyes darabokat, mert egyetlen egységet alkotnak. Az Ethereal 1 egy éppen ilyen. Az album számomra nem zenedarabok gyûjteménye, az egészet egyként hallom valahogy úgy, mint egyetlen nagy kompozíciót a maga egyediségében. Hasonló, mint egy tételekbõl összeálló klasszikus szimfónia. Igen, vannak az egészbõl bizonyos tekintetben kiváló tételek, de azok csupán részei egy nagyobb egésznek, egy nagyobb egyedi struktúrának.
Kevin Kastning: Sándor kért, hogy írjak pár darabot zongorára és tegyük fel az albumra. Ezek egyike lett a Sylva Nympharum. A végére szántuk, mert éreztük, hogy ott rejtõzik benne egy epilógusszerû mindenre választ adó minõség.
Kevin Kastning: A 17 húros hibrid klasszikus gitár éppen a múlt héten érkezett meg és még éppen a felfedezõ stádiumban vagyok, ismerkedem vele, ízlelgetem. Ez a hangzás sosem létezett ennek elõtte a gitár világában. A húr párok hangolása unisono és oktáv, ami esetenként változik majd. Mielõtt elkezdenék kísérletezni új hangolásokkal, elõtte alaposan meg kell ismernem ezt a gitárt. Amikor a 15 húros klasszikus gitár megérkezett egy évembe telt mire kiismertem a hangját. Annyira különleges és egyedi, szinte egy lant és egy gitár egyben. A 17 húros hasonló hozzáállást igényel. Nagyon különleges, szokatlan a hangja, de gyönyörû. Arra számítok, hogy a következõ szóló albumomon már szerepelni fog. A jövõt illetõen van két tervem is, de most még korai lenne bármit is mondani róluk. Ami a gitárvilág újdonságait illeti, azt gondolom, hogy amit Sándor mûvel a két elektromos gitárján a processzoraival és saját algoritmusaival az jelentõs és nagyon figyelemre méltó. Már elkezdtük az Ethereal sorozat következõ két albumának munkálatait, és amit eddig készen van belõle, az messze túlmutat azon, amit az Ethereal 1-en hallható.
Szabó Sándor: Bár elkezdtünk dolgozni az Etheral II n, mint az elsõ folytatása, de azon hangzásban és zenében is messze tovább akarunk lépni. Mint Kevin említette meghívtuk a trióba Major Balázst, aki tartogat számunkra és a hallgatók számára is néhány titkos meglepetést. Én magam dolgozom más egyéb projekteken is Greydisc mûvészekkel, mint Mark Wingfield. Éppen a napokban fejeztem be egy kvartett album keverését ahol Mark Wingfield, Major Balázs, Heidrich Roland és jómagam játszunk 3 elektromos gitáros és egy ütõs összeállításban. Ez az album valószínûleg a Greydisc letöltõs repertoárját fogja gazdagítani. Kevinnel ezernyi régi és új tervünk van, amikrõl egyelõre még korai lenne beszélni.
|