mwe3.com interjúja Kevin
Kastninggel és Szabó Sándorral az Ethereal III címû
album megjelenése kapcsán
mwe 3: Ennyi közös tapasztalat
után vajon egy 21. századi klasszikus
mesterdarabot akartatok-e létrehozni az Ethereal III-al? Bár
az Ethereal II
eléggé avant-garde és experimentális hangzású
volt a szó legjobb értelmében, a
klasszikus zenehallgató figyelmét akartátok felkelteni?
Kevin Kastning: Semmi ilyen szándék nem vezérelt
minket, amikor javasoltam
ezt a koncepciót Sándornak. Egyébként sem
gondolkodom stílusokban és
cimkékben. Egyszerûen csak követem azt az irányt
ahová a zene menni kar
bennem. Azt gondolom, hogy az Ethereal III egy következõ lépcsõfok
volt az
elmúlt évek együttmûködése során
ebben a sorozatban.
Szabó Sándor: Õszintén szólva
semmilyen szándékom nem volt bármiféle zenét
alkotni a klasszikus zene hallgatóinak. Nem gondolkodunk stílusokban
mint
crossover, vagy hasonló. Ha van egy zenei ötletünk megkeressük
a
megvalósításához alkalmas zenei eszközöket.
Persze volt egy meghatározó
kompozíciós oka amiért ezt a hangzást választottam
az Ethereal III-hoz. Mint
komponista és gitáros mindig éreztem a gitár
korlátait. Ez a legfõbb oka annak
is, amiért a klasszikus gitár eléggé magányos
helyet foglal el a klasszikus zenén
belül is. Nem mindenki képes gitárra zenét írni,
csak azok, akik teljességében
ismerik a gitár lehetõségeit és korlátait.
Még akkor is, ha valaki jól ismeri a
hangszert, a gitár nem rendelkezik elegendõ polifónia
fokkal és hangzás
tartománnyal. Pályafutásom kezdetétõl
fogva vannak zenealkotói koncepcióim.
Sajnos a gitár nem mindet támogatja. Ezért is próbáltam
több húros gitárokat, a
szabványostól eltérõ hangolásokban
a lehetõségek kiterjesztése érdekében.
Próbáltam követni azokat a módokat, ahogyan
mások is komponálnak gitárra,
azonban újabb akadályokba ütköztem. Mint zeneszerzõ,
végül elhatároztam,
hogy felfüggesztem a gitáron, gitárra való komponálást.
Helyette teljesen
szabadon fejben akartam zenét alkotni, elkerülve a gitár
korlátait és
gitárszerûségeit. Az Ethereal III az elsõ alkalom,
amikor egy szokatlan
összetételû kamarazenekarra írtam a darabokat
és egyben az elsõ album, ahol
nem játszom gitáron, és csupán mint zeneszerzõ,
hangszerelõ jelenek meg Kevin
Kastning zongorajátéka mögött.
mwe3: Az Ethereal III albumról szóló bevezetõ
gondolataiban Sándor említette,
hogy túl akar lépni a gitárcentrikus komponálásmódon,
ami a korábbi
munkáitokat jellemezte. Milyen harmóniai és melódiai
eszközök biztosították a
zenekari hangzást a zongora alapú ötletekhez? Az Ethereal
III album valóban egy
kamarazenekari hangzású remekmû lett.
Kevin Kastning: Sándor jól fogalmazott, de én
nem látom és hallom, hogy az
elõzõ munkáink gitár centrikusak lettek volna,
azon kívül, hogy mindössze a
gitárok családjába tartozó hangszereket használtuk
a zene megvalósítására.
Azok mind csupán kompozíciók. Máshogy megfogalmazva
én nem mondanám,
hogy például Mahler zenéje zenekar centrikus. A Sándorral
készült mûveinkre
ugyanez vonatkozik.
Szabó Sándor: Most nem merülnék bene
kompozíciós részletekbe, de a fõ
különbség az volt, hogy amikor a zenék születtek,
azok nem gitárral a kezemben
jöttek fel. Néhány része a fejemben volt, néhány
rész le volt írva, a többi pedig a
stúdiómban a ProTools editáló ablakában
született Kevin darabjait hallgatva.
Nagyon aprólékos, összetett
és idõigényes folyamat volt. Tucatnyi kompozíciós
módszert használtam bizonyos részek harmónia
szöveteinek megalkotásához,
amiket gitáron nem lehet megalkotni és eljátszani
sem. Ki kellett nyitnom a belsõ
hallásomat, a képzeletemet és a zene lassan elkezdett
testet ölteni. Helyenként a
4-5 szólamú kánonba rendezett szólamokkal
fúgaszerû struktúrákat alkottam,
ahol a harmóniák a többszólamúság
következményeiként jelentek meg. Ez az,
amit gitáron nem lehet megvalósítani ilyen szinten.
A zene alkotóelemeiként
számos egzotikus és modern kromatikus hangsort alkalmaztam.
mwe3: Miért döntöttetek a zongora alapú
felvételek kamarahangzással való
kiegészítése mellett az Ethereal III albumon? Úgy
éreztétek, hogy a zongora
jobban illeszkedik a kamarazenekari hangzáshoz összehasonlítva
a gitárral?
Szándékoztok a zenekari hangzást a gitárral
is kombinálni a jövõben? A
hangszerelés a jövõben kiterjed további vonós
kombinációkra is?
Kevin Kastning: Amikor Sándorral az Ethereal sorozatról
kezdtünk el beszélni
és tervezgetni, akkor abban mindketten egyet értettünk,
hogy minden albumnak
másnak kell lennie a sorozatban. Nem akarjuk ismételni önmagunkat,
ezen kívül
nyitni akartunk más irányba is, ami túlmutat az eddig
többnyire akusztikus gitár
duó felvételeken. Az Ethereal sorozat Sándornak nagyobb
teret biztosított, hogy
az én akusztikus hangzásom mellett a zenét az elektromos
gitár hangzásvilágába
is kiterjeszthesse. Már ez önmagában egy teljesen új
irányt szabott. Az Ethereal
I és II mutatja jól az új irányt. A Piano
1 címû albumom felvételeinél Sándor
kérte, hogy rögzítsek 5 rövid, általa javasolt
különféle instrukciók mentén
eljátszott darabot, amiket el is küldtem neki, majd teljesen
elfeledkeztem róluk.
A 2018-as magyarországi turnénkon Sándor megmutatta
ezeket a darabokat
úgy, hogy õ már hozzá komponálta a
kamarazenekari hangzást néhány csellóval.
Azonnal megragadott a hangzás, nagyon tetszett. Elõször
nem ismertem fel a
saját darabjaimat, kérdeztem is Sándort mi volt az,
mire õ mosolyogva mondta,
hogy az az 5 rövid darab, amit õ kért tõlem
pár hónapja. Mély benyomást tett
rám ez a zene és az egész turnén ez járt
a fejemben. Egy nagyon erõs darab volt
és különbözött minden addigitól, amit
elõtte valaha is komponáltam. Pár héttel
késõbb javasoltam, hogy menjünk tovább ebbe
az irányba, csak zongora és
cselló zenekar és ez legyen az Ethereal III, majd elkezdtem
zongorán
komponálni újabb darabokat. Elég bátor elhatározás
volt és nem tudtam Sándor
hogyan fog ehhez viszonyulni. Szerencsére tetszett neki az ötlet
és elkezdtük
készíteni az albumot. Igen, tervezünk további
felvételeket kamarazenekari
hangzással és akusztikus gitárral. Ez lehet majd
egy jövõbeli újabb része az
Ethereal sorozatnak.
Szabó Sándor: Mindig is szerettem Kevin zongora
darabjait és egy nap arra
gondoltam kipróbálok egy olyan hangzást, ahol a zongora
mellé adok 4 csellót.
Ez azért is volt lehetséges, mert Kevintõl kifejezetten
szellõs darabokat kértem,
ami hagyja, hogy tovább épülhessen a zene. Miután
meghallotta az eredményt
javasolta ezt az irányt. Zongora és cselló gyönyörûen
hangzik együtt és
elkezdtem ebben az irányban komponálni, hiszen a cselló
az egyik kedvenc
hangszerem és még több hangzási lehetõséget
láttam benne. Tervezzük, hogy a
cselló hangzást a jövõben kombináljuk
2 gitárral egy nagyon különleges
albumon.
mwe3: Nem igazán vagyok képben hogyan alkotta meg
Sándor ezt a hangzást,
elõször azt gondoltam, hogy a zenekari hangzást számítógépen
futó szoftverrel
alkotta, de Sándor elmondta, hogy nem azzal készítette
a felvételeket, mert a
hangzásuk nem elég élethû.
Azt kell, hogy mondjam a szokatlan hangszerelés
különleges élménnyé teszi a zene hallgatását.
Tudnál mondani valamit a
vonósokat megjelenítõ szoftverrõl, ami az
albumon használtál és az hogyan
hasonlítható össze más eredeti hangszerek hangzásával,
vagy az olyan régi
vonósokat utánzó hangszerekkel, mint a mellotron
vagy chamberlane? Úgy
gondolom igazi vonós zenészeket nem állt módodban
alkalmazni.
Szabó Sándor: Igen, a hangzás szokatlan már
csupán azért is, mert általában
4-8 cselló hangját 1-2 hegedû és két
bõgõ hangját lehet hallani a zenében. Ez a
hangszer összeállítás egyáltalán
nem tipikus még a kortárs klasszikus zenében
sem, ezért a hangzás különös, nem megszokott.
Szerettem volna valami
különleges hangzás élményt adni így
ezért alkalmaztam ezt a hangszer
összeállítást. Egyáltalán nem
használtam erre a célra szoftvert. Egyetlen
csellóssal dolgoztam, akivel sok száz különféle
módon eljátszott hangot vettem
fel 4 oktávon keresztül és ezek szolgáltak hangmintákul
a komponáláshoz.
Ugyanígy a hegedû és a bõgõ is igazi,
eljátszott mikrofonnal felvett hangminták
mindenféle digitális optimalizálás és
módosítás nélkül. A hangmintákat
a stúdióm
ProTools rendszerében alkottam dallamokká és harmónia
szövetekké, amibõl
aztán kialakult az egész zene. Ilyen módon ma már
az ipari szinten alkotó
például filmzeneszerzõk nem dolgoznak, hiszen rendkívül
idõigényes, viszont
számomra fontosabb volt a hangzás eredetisége és
egyben különlegessége is. Az
én módszeremmel megjelennek olyan véletlenszerû
részletek is a hangzásban,
amik csak az élõ zenélésben fordulhatnak elõ.
Tehát mindaz, amit hallható az
albumon az nem szoftverbõl jön, hanem igazi hús vér
muzsikusoktól eljátszott és
felvett hangokból. Ez a módszer bizonyára megmosolyogtatja
az ipari
módszerekkel dolgozó zeneszerzõket, azonban ez teljesen
felszabadított, nem a
szoftver által kínált lehetõségek irányítottak,
hanem a saját képzeletem. A
szoftverrel gyorsan hatékonyan lehet alkotni, de az eredmény
mindig steril,
egyfajta jellegzetes digitális hangzás.
mwe3: Elmondanád mikor rögzítettétek
az Ethereal III hanganyagát és hogyan
fejlõdött a zene, amikor Sándor hozzáadta a
kamarazenekari részeket? Mirõl
vitatkoztatok, amikor megszületett az ötlet, hogy egy ilyen
szabású zenei
vállalkozásba fogtok? Tudom szinte lehetetlen, hogy független
zenészek több
ezer mérföldet utazzanak a felvételekre, és
az internet nemcsak megkönnyítette,
de a fejlett csúcstechnológia lehetõvé is
tette, hogy ez az ötlet ilyen hangzási
tökéletességgel valósuljon meg.
Kevin Kastning: A felvételek 2017-ben kezdõdtek
és 2018 Decemberében
fejezõdtek be. Amikor elkezdtük úgy éreztük,
hogy egy nagyon hosszú alkotói
folyamatnak nézünk elébe, ami egy egész évünkbe
is beletelhet, de amint
elküldtem az elsõ darabokat Sándornak, valami történt,
mert ezt követõen
egymás után, mindössze néhány hét
alatt elkészültem a zongoradarabokkal. Míg
az egyiken dolgoztam, Sándor az elõzõn dolgozott,
úgy hogy mindig egy
darabbal voltam elõrébb, mint õ. A hangszereléssel
egészen gyorsan haladt. Amit
mi egy évnek gondoltunk valójában kb. 3 hónap
alatt elkészült.
Szabó Sándor: A Kevinnel való zenei partnerség
nem tipikus. Felvételeket
küldünk egymásnak interneten, amikre rájátszunk
további rétegeket és így
fejlõdnek a darabok. Tudatában voltunk és elfogadtuk,
hogy az eredmény
egészen más lesz, mint amit a legelején elterveztünk,
de mindkettõnknek igazán
tetszett a végeredmény. Ez a munkamódszer különleges
izgalomban tartott
mindkettõnket, mivel a végsõ hangzás kiszámíthatatlan
volt az elején, és ez
nagyon inspiráló. Ez a táv
munkamódszer az egyetlen módja, hogy áthidaljuk a
két kontinens közötti távolságot, ez az
internet nagy áldása.
mwe3: Mit gondoltok mi lesz a reakció, ha nemcsak a zenéiteket
kedvelõk,
hanem klasszikus rádióállomások, folyóiratok
és weboldalak is bemutatják ezt a
lemezt? Nem érzitek úgy, hogy a 21. századi zene
kedvelõi még inkább
elfogadják, mint a korábbi albumokat? Van már visszajelzés?
Kevin Kastning: Az eddigi kritikák é a rajongóktól
kapott emailek nagyon
pozitívak voltak eddig és az Egyesült Államokban
már a rádiók is sugározzák.
Nem tudom, hogy a klasszikus zenehallgatók kemény magja
hogyan reagál majd
rá, de hogy egy új lemezre hogyan reagálnak, az sosem
igazán érdekelt. Ennek a
zenének meg kellett születnie, és ki kellett kerülnie
a világba, ez volt az egyetlen
megfontolásom. Jelentõs közönség van az
Egyesült Államokban, akik követik a
modern kortárs zenét. Talán az Ethereal III otthonra
lel náluk is.
Szabó Sándor: Nem gondolkodtam várható
reakciókon, csupán ki akartam
hordozni magamból ezt a zenét. A klasszikus zene közönsége
legalábbis itt
Magyarországon eléggé konzervatív, nem tudom,
hogy ez hogyan van az USA-
ban, de azt gondolom valamennyire hasonló. Mi kívülállóknak
számítunk az õ
szemükben és ezért sem akarnánk megfelelni az
elvárásaiknak. Van egy szûk
rétege a közönségnek, akik szeretik a modern klasszikus
és avant-garde zenét,
õk valószínûleg szeretnék ezt a zenét.
Vannak filmzenét kedvelõk, akiknek
valószínûleg tetszene ez a muzsika.
mwe3: Az Ethereal III darabjainak címei nagyon különösek.
Mit jelentenek a
címek? A legtöbb ember latin vagy spanyol nyelvûnek
gondolná, de talán valami
õsi nyelven fogalmazódtak?
Kevin Kastning: Az Ethereal III címei latin nyelvûek.
A latin õsi klasszikus
nyelv, ami még az idõszámításunk elõtti
Római Birodalom korára nyúlik vissza.
Azért választottam ezt, hogy a hallgató ne kapjon
közvetlen utalást a cím
jelentésére, hanem inkább találja meg a saját
üzenetét a zenében és ne
hassanak rá a konkrét címbeli jelentések.
mwe3: Minden egyes albumotok borítója nagyszerû
mûvészi munka, de az
Ethereal III igazán látványos és színeiben
fenséges. Van valami története a
borítónak és ez az elsõ album, ami nem szétnyitható,
hanem csupán egy
zsebszerû borító.
Kevin Kastning: Az Ethereal sorozat minden albumának borító
képe Tim Paulvé
francia mûvész munkáját dicséri. Sándor
és én magam is azt gondoljuk, hogy
Tim nagyon különleges, egyedi világú mûvész,
akinek képei tökéletesen illenek
az Ethereal sorozat inkább elektronikus aspektusú zenéihez.
Az Ethereal III
borítóképét a mély kék és
a bíbor színek jellemzik. Úgy éreztem, hogy
a két szín
Sándort és engem jelképez, és azt a módot,
ahogyan a két szín összekapcsolódik
kifejezõ metafóra, vagy analógia arra, ahogyan a
két komponáló lélek egyetlen
szingularitásba olvad.
mwe3: Legközelebb tehát az Ethereal IV megjelenése
várható. Lehetséges, hogy
a kamarazenekari hangzás gitárokkal és ütõsökkel
együtt lesz hallható? Milyen
terveitek vannak 2019-re új hangfelvételek és videók
vagy élõ koncertek
tekintetében? Milyen új albumokra számíthatunk
a Greydisc Recordstól 2019-
ben?
Kevin Kastning: Az Ethereal IV már
valójában készen van és a legvalószínûbb,
hogy 2020-ban kerül kiadásra. Ez is eléggé más
lesz, mint az eddigi Ethereal
albumok. Ami az 2019-es megjelenésû albumokat illeti Mark
Wingfielddel
készült albumunk már a befejezés elõtti
állapotban van. Még ebben az évben
további felvételeket készítünk Carl Clements-el.
Közben már dolgozom a
következõ két szóló albumom anyagán,
amik eléggé különböznek majd az
eddigiektõl. Ezen kívül vannak tervek új együttmûködõ
muzsikus partnerekkel,
és remélhetõleg meglepetéssel szolgálnak
majd az elkövetkezendõ két évben.
Sándorral már elkezdtünk terveket szõni a következõ
2-3 új projectre mind az
Ethereal sorozatot, mind pedig a hosszú távú akusztikus
duónkat érintõen.
Szabó Sándor: Amennyire ismerem a Greydisc kiadási
terveit az Ethereal IV
egy különleges trió felvétel lesz, elektromos
és akusztikus gitár, valamint
ütõhangszer összeállításban, ahol
megszólal pár egzotikus keleti hangszer is.
|