Eltávolodtunk emberi
valónktól. Ma nem hallgatjuk, hanem fogyasztjuk a zenét
Interjú Szabó Sándor gitármûvésszel
A nemzetközi hírû, több
díjjal kitüntetett Szabó Sándor gitármûvész
legújabb, Zenebölcseleti elmélkedések címû
kötete a zene és a zenehallgatás mélységeibe
avat be minket. Ennél azonban sokkal többrõl is szó
van. Új könyvérõl, tradíciókról
és egyéb érdekességekrõl is beszélgettünk
a mûvésszel.
A Zenebölcseleti elmélkedések
címû könyve egy megszakadt hagyomány tiszteletére
is kötelez, visszatérést sürget a mindenkori értékekhez,
és a tömegszórakoztatás hátulütõi
ellen is fellép. Az ellenállás egyik formájának
is szánja a könyvét?
A könyvem valójában emlékeztetni akar egy egykoron
létezõ, több ezer évet átívelõ
hagyományra. Nem volt célom visszatérést sürgetni,
hiszen teljesen reménytelen lenne. Sosem látott hatalmas
erõvel folyik a tradicionális értékek felszámolása.
Ebben az erõtérben legfeljebb emlékeztetni lehet
a még megmaradt gondolkodókat, hogy vigyék tovább
azt a keveset, ami még megmaradt belõle. Érdekes,
hogy ellenállást említ, ugyanis alapvetõen
nem gondoltam bármivel, vagy bárkivel szembeni ellenállásra.
A zenében mindennek elfogadom a létét a mai világban,
legfeljebb ott az értéktelen pótlékoknak állok
ellen, de ez is személyes ügy, és nem foglalom könyvbe.
Úgy érzem, hogy nem írhatok a zene mélységeirõl,
ha nem foglalom tudatomba mindazt, ami van és mûködik
a világban. Ehhez valamiféle józan nyitottságra
van szükségem, és hogy megszabadítsam az elmémet
a tetszések és a nemtetszések szélsõséges
állapotától. Ehhez magamon kell dolgoznom, és
lassan egészen másként látom a zene világát.
A könyv tehát nem az ellenállás eszköze,
sokkal inkább annak eszköze, hogy mások is gondolkozzanak
a zenérõl, fõleg olyanok, akiknek ez lenne a hivatásuk.
Gyakorlott, ráadásul elismert,
nemzetközi hírû zenészként miért
tartotta fontosnak, hogy a zenérõl írjon és
könyvet jelentessen meg? A zene önmagában nem volt elég?
Sokan talán azt gondolják, hogy aki zenél, annak
már annyira telitett az élete, hogy nem kell írnia.
Én egy teremtõ típusú ember vagyok, aki nemcsak
a zenében teremt, az talán kevés is lenne. Gondolatokkal
is teremtek, ami szorosan összefügg a zenéléssel,
a zeneteremtéssel. A zene egy olyan médium, ami által
közvetlenül megmerítkezhetünk a transzcendenciában
és áthozhatjuk és megtapasztalhatjuk az Univerzum
hangi világának egy-egy pillanatát. Az írás
ugyanennek a megmerítkezésnek egy másik formája,
de nem helyettesíthetik egymást, mivel más dimenzióban
mûködnek. Az írás tartalma konkrét és
valamelyest egzakt, a zene tartalma pedig nem mérhetõ és
írható le sem a konkrétság, sem az egzaktság
szintjén. Mivel szorosan összefüggve kiegészítik
egymást az életemben, ezért mindkettõre szükségem
van, mert mindkettõnek az elhivatottsága a lényemben
munkál. Szeretem leírni ötleteimet, gondolataimat,
mert visszaolvasva újak jönnek és minden egyre tisztább
és világosabb lesz. Számomra az írás
a megértés folyamatának egy momentuma. Aztán
csak a sors hozta úgy, hogy könyvek lettek ezekbõl
a gondolatokból. Én magam nem gondolom magam írónak,
de szeretek írni és valamennyire talán meg is tanultam,
de ettõl még nem lettem író.
Az Ön zenéje kapcsán visszatérõen
hozakodnak elõ a keleti motívumok megjelenésével,
tudatos és termékeny felhasználásával.
Felidézné, hogyan talált rá a keletrõl
jött hagyománynak-kultúrának az újraértelmezésére?
Körülbelül 40 éve kezdtem el a keleti zenével
foglalkozni. Miközben jobban belemélyedtem, arra sikerült
rájönnöm, hogy a keleti zenekultúra egy gyökeresen
más gondolkodási modellbõl ered, mint a mi nyugati
zenekultúránk. Pontosabban egy õsi paradigmából,
a civilizációnak abból a korszakából,
amikor az ember nem kultúrában, hanem egy más tudatformában,
kultuszban élt. Ahhoz, hogy megértsük mindazt, ami
ma megmaradt az õsi keleti zenékbõl, csak egy más
szemléletbõl kísérelhetjük meg. Ehhez
el kellett mélyedni valamelyest a tradicionalista gondolkodók
írásaiban, amikbõl némi fogalmat alkothattam
az õsi tudatformáról. Ezek után a nyugati
zenének is egy egészen más látványa
kezdett feltárulni. Ösztönösen kezdtem átjárókat
keresni a két zenei világ között, és úgy
találtam, hogy léteznek átjárók. A
keleti zenét nem gondolnám, hogy újra kellene értelmezni,
mert egyáltalán elõbb értelmezni kellene.
Át kellene engedni magunkon, átélni a valóságát.
Én egy kissé viszolygok a mai újraértelmezésektõl,
mert az úgynevezett újraértelmezés a legtöbbször
a régi rend lebontásának eszközeként
jelenik meg. Vajon azért kell újraértelmezni, mert
az eredetit sem értjük? És aztán majd valaki
újra akarja értelmezni az újra értelmezettet
is, mert azt sem lehet megérteni? A zenéim kapcsán
igyekszem kikapcsolni az aranyat keresõ alkimista hozzáállását,
egyszerûen csak rábízom magam az intuícióimra
és úgyis kijön valami a pszichém mélyérõl,
ami keleti vonatkozású. Elegendõ, ha elkezdek olvasni
valamit keletrõl és az máris felhoz dolgokat. Mivel
gyakran utazom keleti országokba, így szinte állandósultak
bennem az intuíciók és így jönnek fel
õseink kollektív tudattalanunkban rejlõ õsi
zenei emlékei. Mára mindkét zenei világban
otthon érzem magam.
Az improvizativitás az, ami a kodályi
program megújítását is jelenti. Írta
Szabados György. Az Ön életében milyen helyet
foglal el az improvizáció, mit jelent most és mit
jelentett húsz évvel korábban?
Ha már szóba került Kodály, meg kell említenem,
hogy az õ korában az improvizáció nem volt
egyáltalán fókuszban az akkori hazai zenei életben,
még annak ellenére sem, hogy már jó ideje
voltak hazánkban jazz zenekarok. Kodály számomra
egy igazi ikon, mint magyar zeneszerzõ és tanár.
A népi kultúra szeretetétõl fûtött
fanatizmusával megalkotott egy egészen rendkívüli
zenepedagógiát, csupán azt nem vette figyelembe,
hogy a zene nem lehet mindenkié, csak az arra beavatható
embereké lehet. Csak nézzünk körül: ma minden
gyerek utálja a kodályi alapokra épülõ
szolfézst, ami pedig a maga nemében zseniális és
hasonló sincs a világban, de éppen nálunk
nem tud a hétköznapi emberek szintjén mûködni.
És most az alsóbb szintû zenei oktatásra gondolok,
amiben a legtöbben vesznek részt. Kodály talán
azt az aranykori viszonyt szerette volna helyreállítani,
vagy megvalósítani, ahol a zene mindenki életének
szerves részévé válik egy szakrális
lelkiségében. Szabados György gondolatait jól
ismerem és vele sokat is beszélgettünk errõl
a témáról. Õ is azt látta, hogy az
embereknek csak kis része vonható be a zenébe, viszont
aki ebben benne van, annak a vele született kreativitását
kellene megõrizni, és fejleszteni. Ez pedig valóban
úgy lehetséges, ha a kodályi hagyományt tovább
építjük a kreativitás, konkrétabban az
improvizáltatás irányába. Az én életemben
elemi fontossága van az improvizációnak. Hiszen a
zenét a kezdet kezdetén a hallásomra támaszkodva
ismertem meg. A zenei tanulmányaim kizárólag a kottaolvasásra
és némi összhangzatra korlátozódtak.
Az akkordok világát viszont már teljesen magamnak
kellett felfedezni. Mikorra bekerültem a jazz tanszakra, mint vendéghallgató,
már kompozícióim voltak és bennük sok
olyan akkordot játszottam, amit ott nem is tanítottak. Ugyanez
vonatkozott az improvizációimra is. Nekem már akkor
is Lendvai Ernõ: Bartók és Kodály harmóniavilága
címû könyve volt a zenei bibliám.
Végül nem is szabott gátat
a zenei fantáziájának
Egyszer csak meghallottam az indiai klasszikus zenét, amiben
sosem hallott hangsorokból épülõ dallamokat
fedeztem fel. Ez annyira felkeltette az érdeklõdésemet,
hogy hatására elkezdtem mindenféle keleti zenét
gyûjteni és tanulmányozni, majd mindezeket áttenni
a gitárra. Persze ezt is úgy, hogy minden héten kiválasztottam
egy hangsort és magamban improvizálva énekeltem mindenféle
belõle építhetõ dallamot. Este elõvettem
a gitárt, és amit énekeltem, azt a hangszerrel együtt
játszottam. Másnap a hangsor következõ moduszával
tettem ugyanezt. Végül is ez egy általam kigondolt
szolfézsgyakorlat volt, amit én igen fanatikusan, nagyon
szigorúan végigcsináltam. Ezért hallható
a zenéimben oly sok keleti hangzású dallam. Évek
alatt gyakorlatilag eljutottam oda, hogy elkezdtem belül hallani
a zenéket és azokat eljátszani. Persze kezdetben
ez nem volt nagyon tiszta, mert a külvilág ingerei, zenéi
eléggé erõs impulzusként hatottak és
ez akadályozta, hogy tisztán azt játsszam, amit belül
hallok. Mindez 40 évvel ezelõtt történt és
20 évvel ezelõtt már teljességgel ebben a
világban éltem, mára csupán tisztultak a dolgok,
a sallang, a törmelék lehullott, és inkább a
lényeg maradt fent. Az improvizáció számomra
sokkal inkább egy mélylélektani folyamatként
létezik, ahol a tudatom mélyén ott vannak a megtanult
dolgok, mintegy láthatatlan vázként tartják
egyben a zenémet, ugyanakkor szûrõként nem
engednek bármit felhozni. Ami erre a vázra kerül, az
mind intuitív csatornán nem tudatos állapotban jön
fel. Tehát nem gondolkodom azon, amit játszom, hanem csak
hagyom, hogy jöjjön. Ha valaki az improvizáció
tanításáról beszél, akkor nekem az
jut eszembe, hogy valójában azt kellene megtanítani,
hogy miként kerüljünk olyan teremtõ állapotba,
amiben a zenék könnyedén feljönnek a tudatunk
mélyérõl. Ez a teremtõ állapot a hallásunk,
az érzékelésünk és a reagálásunk
fejlesztésével valósulhat meg. Ebben a fejlesztési
folyamatban nem az összhangzattani tanulmányok a döntõek.
Itt eszembe jut, hogy mennyi tehetséges zenész van, akik
már gyerekkorban remekül improvizálnak abban a stílusban,
amibe beleszocializálódtak. Ez pedig azért van, mert
elõször hallás után tanulnak meg játszani
a hangszeren. Sokszor, ha elkezdik tanítani õket valamilyen
rendszer szerint, elvesztik ezt a született, természet adta
adottságukat és az iskolában beleszürkülnek
az átlagba és végül mindegyik ugyanúgy,
ugyanazt fogja játszani, amit a tanár beléjük
vésett. Ma már a világban mindenféle jazz
iskolák vannak. Ott mindenhol a jazzt különféle
stílusaiban tanítják. Ehhez a stílusokat már
feldolgozták, analizálták és ezek, mint elméleti
rendszerek váltak tananyaggá, hiszen csak akkor lehet tanítani
bármit is, ha egzakt leírható, átadható
információként létezik.
Mindez elsajátítható?
Ezeket a rendszereket meg lehet tanulni, lehet õket gyakorolni
és így az iskolákból bizonyos stílusokban
jól játszó zenészek kerülhetnek ki, de
nem merném azt mondani, hogy õk mind intuitíven improvizálnak.
Tehát a jazz stílusban való zenélés
és az intuitív improvizáció két külön
dolog, miközben jó esetben szoros összefüggésben
vannak. Ma olyan elképesztõ precizitású jazz
hangzású zenék hallhatók, amikrõl azt
gondolná a hallgató, hogy improvizáció. Igazából
minden hangja le van írva úgy, mint egy klasszikus darabban.
Megkomponált jazz hangzású zene modern jazz hangszereken
elõadva a klasszikus zene minden szigorával és precizitásával
párosítva. A mai tudásalapú civilizációban
végül minden dolog akademizálódik és
ez egy túlszabályozott élethez és az élõ
dolgok megmerevedéséhez vezet. Csupán éppen
a spontenaitás izgalma és megismételhetetlensége
hiányzik belõle, éppen az, amitõl a jazz él.
Miként a klasszikus zene is akadémizálódott,
ugyanez zajlik a jazzben is és mindenütt, ahol a tudás
átörökítése a nyugati iskolai rendszerek
szerint történik.
A mai zeneipar komoly részt vállal
a régi kultúra és esztétikai rendszer teljes
lebontásában azzal, hogy a teljes zenei világot ipari
szinten és módon homogenizálja. Írja.
Milyen veszélyeket rejt még ez magában?
Az életünk minden mozzanata immár be van árazva,
hiszen fogyasztási termékké vagy szolgáltatássá
tette ez a civilizáció. A veszély az, hogy lassan
kilépünk az emberi tartományunkból. Már
semmirõl sem tudjuk, miért van, miért jelent meg
az emberi lény életében és mi volt valaha
a funkciója. A zene, és általában a mûvészet
éppen ettõl szenved. Ha leegyszerûsítjük
a dolgokat, akkor azt mondhatjuk, hogy a zene egy lelki táplálék,
az ember közvetlen szakrális kommunikációja
a világ nem látható tartományával,
a mûvészet funkciója pedig ebben a kultúrában
az, hogy emlékeztesse az embert, hogy miért van itt és
milyen lehetne az élete és általa lényét
egy magasabb szintre emelje. Ehhez képest a zene szakma, üzleti
vállalkozás, eladható termék, szolgáltatás.
És persze a világ tömegesedésével és
globális butulásával egyre elértéktelenedik.
A mûvészetrõl ugyanez mondható el: szakma,
üzleti vállalkozás, eladható termék,
szolgáltatás. Kinek jut ma eszébe, hogy lényét
és a külvilágát mûvészetével
emlékeztesse az ideálisra, az ,örökkévalóra,
az eredeti emberi létre és az egykori kultuszra? Az a kulturális
intézmény, aminek ezzel kellene foglalkoznia, gyakorlatilag
egy felülrõl vezérelt kultúra alapanyagát
használó ipari üzem, ami az embereket is és
a kultúra munkásait (mert nem nevezhetek mindenkit
mûvésznek)- haszon termelésére kényszeríti.
Így az igazi mûvész a tápláléklánc
legaljára kerül. Aki beáll a sorba és, kulturális
ipari terméket állít elõ, az legalább
megél belõle. Ez a folyamat zajlik most és a legnagyobb
veszély az, hogy egy buta, érzéketlen, befolyásolható,
programozható tömeggé válik a világ,
ahol minden elfajzik. Elfajzik a zene, a mûvészet és
maga az ember is. Hogy a tömeg ösztönei ki legyenek elégítve,
az ipar zene- és kultúra pótlékokat állít
elõ.
Miért tartja fontosnak zenészként,
hogy a morális véleményének is hangot adjon?
Minden mûvészre érvényes kötelezettség
ez?
A morális etikai véleményem a lényem érzékenységébõl
adódik. Minden emberben ott szunnyad a jó, a helyes, az
etikus õstudása. Egy érzékeny mûvész,
amennyiben tudja kezelni az egóját és nem szenved
egyéb, a társadalom által generált mentális
anomáliáktól, automatikusan érezni fogja,
mi a helyes, pontosabban mi az, ami örökkévaló.
Nálam az etikai érzékenységet egy nagyon erõs
felismerés keltette életre. Észrevettem, hogy hatalmas
erõk igyekeznek lerombolni mindent, ami régi, ami évszázadokat,
évezredeket kibírt. Létre akarnak hozni valami olyan
kultúrát, benne egy újfajta embert, aki nem emlékszik
semmire az õsi tudásból, aki lelkületében
gyökértelen, és ezáltal bármire programozható.
Ehhez ki kell emelni õt az emberi tartományból. Minden
jel erre mutat. Egy valamilyen szinten is magát mûvésznek
nevezõ ember kötelessége a kritikai hozzáállás.
Hiszen a kultúra megszemélyesítõjeként
felelõs azért, hogy a kultúra ne csupán ipari,
üzleti szolgáltatás legyen, hanem az emberek kultiválása,
azaz mûvelése, magasabb szintre emelése. Nyilván
ma nincs a földön hatalom, ami ezt jó szemmel nézi.
Egy lebutított társadalmat könnyebb uralni. Az etikus
kultúra ezért a perifériára szorult és
csak megtûrt pozícióban létezik.
A zene funkciója már nem
egyöntetû az emberek között. Sokak számára
hangzavar, egyeseknek legfeljebb talpalávaló,
azon túl pusztán érthetetlen, absztrakt hangi jelenség.
Ezt a könyvembõl idézte, és s ehhez nem
tudok többet hozzátenni. Az ember teljesen eltévelyedett,
nemcsak a zenét illetõen, de egész életvitelében.
A zene az õsi kultuszokban a legszentebb jelenség volt.
Az ember ösztönösen érezte, hogy a zene egy magasabb
valóságból ered, általa közvetlen kapcsolatot
érzett a Teremtõjével. A zene a Teremtõvel
és az egymással való érzelmi, hangulati kommunikáció
eszköze volt. Idõnként próbálom a mélytudatomból
felhozni azt az érzést, amit õseink 2000-3000 évvel
ezelõtt érezhettek, ha meghallottak egy zenét. Másként
reagáltak minden hangra, mint mi most. Az akkori világban
nagyon élesen elkülönült a zene és a zaj,
de ami még fontosabb, ismerték a csendet. A zaj a legszentebb
hangot is befedi. Ezért is vágyom olyan zenéket teremteni,
aminek szerves része a csend, törekszem kevés hangból
erõs építményt alkotni. Megmutatni, hogy a
zenének nem feltétlenül kell hangosnak lennie, és
nem kell elpocsékolni a hangokat.
A mai állapot jó néhány
évszázad alatt jutott erre a pontra. Amikor a nagy zeneszerzõk
elkezdtek versenymûveket írni, ez volt az a pont, amikor
a zene végleg levetkõzte a szakrális funkcióját.
A zene innentõl már az egó önmegvalósításának,
a megmérettetésnek és a féktelen szórakoztatásnak
az eszköze lett. A fiatal zenészek számára a
virtuozitás az érvényesülés eszköze
lett, igazából olyanná vált, mint a versenysport.
Ezzel nem akarok pálcát törni a nagyszerû versenymûvek
fölött, csupán, mint jelenséget tartottam fontosnak
kiemelni. A mai világ mindent piaci alapon akar mûködtetni.
A zenét is. Csupán szórakoztatni akar, tömegigényt
kielégíteni, és ahol minél butább a
tömeg annál inkább az avatatlanságának
megfelelõ zenepótlékkal igyekszik azt kiszolgálni.
A klasszikus zene egy ideig állta a sarat, de már ott is
tömegigény kiszolgálása történik,
jóllehet, magasabb szinten. Az ennek eszközéül
alkalmazott látvány show már inkább a cirkuszra
emlékeztet és az elõadók virtuóz akrobatizmusa
pedig fontosabb lett, mint maga a zenedarab.
Ön szerint mára eltávolodtunk
a zene és a zenehallgatás eredeti módozataitól?
Annyiban nem-e egy természetes folyamatról van szó,
hogy a zene funkciója, szerepe, használata megváltozott,
és ma már nem azt a célt szolgálja, amit 500-1000
évvel ezelõtt?
Nagyon eltávolodtunk egyáltalán önnön
emberi valónktól. Ma nem hallgatjuk, hanem fogyasztjuk a
zenét. Amit nem fogyasztunk el, az mint akusztikus környezetszennyezés
van jelen a világban. A probléma éppen az, hogy annyira
megváltoztatták a szokásainkat, mert ez véletlenül
nem történik csak úgy, hogy már nem emlékszünk
arra, hogy miért kaptuk a zenét ebbe a világba. Minden
változik és az természetes is, de az nem mindegy,
hogy milyen irányba történik és milyen erõk
hatására. Persze a mai kultúra szempontjából
minden változásra azt lehet mondani, hogy természetes,
mintha ezzel meg is nyugtatnánk és felmentést adnánk
magunknak, miközben minden elfajzik körülöttünk.
Figyelemmel kíséri a fiatal tehetségek
játékát, kísérleteit? Lát esélyt
arra, hogy az Ön zenéjét az õ zenei elképzeléseik,
elgondolásaik továbbviszik, ha másképp is,
de továbbhagyományozzák?
Természetesen figyelemmel kísérem õket
és ráadásul nagyon jól érzem magam
velük, ha együtt zenélünk. Azt kell megtanulniuk,
megérezniük, hogy a zene, amit szeretnének játszani,
nem a külvilágban, hanem bennük van. Nem igazából
tanítani kellene õket, hanem sokkal inkább terelgetni
egy átfogóbb, univerzálisabb zenei szemlélet
irányába. Önmagukkal kellene többet foglalkozni
és kevesebbet a külvilágban található
zenékkel. Végig kell járniuk egy bizonyos beavatási
utat, kipróbálni mindent, megtapasztalni a zsákutcákat
és persze olyan élményeket, amik magasabb szintre
emelik a lényüket. Arra sosem vágytam, hogy a zenémet
továbbvigye bárki is. A zeném az a legintimebb szubjektumom.
Velem együtt a zeném is elfog enyészni, már
csupán azért is, mert a zene számomra létmegnyilatkozás,
mert bizonyos tekintetben egy vagyok a zenémmel. Engem nem boldogítana,
ha valaki játszaná a zenémet, sokkal inkább
az, ha valaki elkezd gondolkodni a zenén és saját
magán, csupán mert hallott játszani, vagy olvasta
a könyveimet. Ha az általam képviselt hozzáállást
valaki továbbviszi, akkor már nem éltem hiába.
Minden tehetséges kreatív zenésznek, aki bármilyen
szinten is alkotó mûvésznek gondolja magát,
meg kell teremtenie saját zenei világát.
A gyakorlatias dolgokat szem elõtt tartó
világban hol a zene helye és mi a feladata a hétköznapi
emberek életében? Miért szükséges a zenei
mûveltség és oktatás támogatása,
ha valaki nem zenei pályán képzeli el a jövõjét?
A mai világ embere számára a zene sokadrendû
dolog. Sok ember észre sem venné, ha egy napon valamilyen
okból megszûnne a zene, és elvesztenénk a zenére
való hangoltságunkat. Mi, zenészek, bizonyára
gyorsan belehalnánk, a tõzsde nem is reagálna az
eseményre, és a világgazdaság sem omlana össze,
miközben az egyetlen, a spirituális valósággal
való közvetlen kommunikációs csatornánkat
veszítenénk el. Egyetlen ország parlamentje sem gyûlne
össze, hogy megvitassák a rendkívüli eseményt,
mert fel sem tûnne nekik a hiánya. Azért nem tûnne
fel, mert a zene a mai ember életében jelentéktelen
helyet foglal el. Ez nem volt mindig így. A kínai történelemben
például voltak olyan uralkodó dinasztiák,
akik uralkodásuk ideje alatt a zenét a legmagasabb rendû
mûvészetként tisztelték és az államuk
egyik fõ pillérének tartották. Aki nem tudott
magas szinten játszani valamely klasszikus hangszeren, az nem tölthetett
be állami pozíciót. Ma egy sportoló vagy egy
funkció nélküli médiaceleb összehasonlíthatatlanul
értékesebb a hatalomnak, mint egy magas színvonalon
teremtõ mûvész.
A zenei oktatásban nagyon sok jól
mûködõ elem van és az eredmény magas színvonalú,
csupán az a feltûnõ, hogy szinte kizárólag
az interpretálás irányába fókuszál
és szinte egyáltalán nem a kreativitás irányába.
Ez persze érthetõ is, mert sokkal több a szorgalmas
tehetség, akiket ki lehet nevelni magas fokú interpretációra,
és hozzájuk képest minimális számú
az a kreatív, intuitív tehetség, akik teremtõ
mûvészként alkothatnának. Másfelõl
mi magyarok mindig nyugati trendeket követünk, mert ezt várják
tõlünk, de semmilyen szinten nem tudunk irányadó
hatalommá válni, mert az országunk kicsi és
a nyugati világ kulturális gyarmatává lettünk.
Ez sok mindent meg is magyaráz. A klasszikus zene immár
annyira internacionális kultúra, hogy abban valóban
fel tudunk mutatni kis eredményeket, de például a
könnyûzenében egyáltalán semmit. Ott a
domináns brit és amerikai kultúra dominál,
és azokon kívül csak utánzók és
fogyasztók létezhetnek, vagy kicsiny belterjes szubkultúrák,
mint amilyen a magyar könnyûzenei világ. Csak úgy
létezhetnek külföldön is ismerhetõ magyar
sztárok, ha mögöttük komoly hátszél
dolgozik, azaz bizonyos érdekeltségek sztárolják
õket. Nem mindegyikük üti meg a nemzetközi mércét,
de a sztárolás hatékonysága legalább
ismerten tartja a nevüket. A sztárolt mûvészre
szokták mondani, hogy jól adminisztrálja magát,
vagy jó támogatója van
. Ugyanakkor vannak
hihetetlen egyéniségû, rendkívül eredeti,
az ismeretlenség perifériáján élõ
újító tehetségeink, akik sokat letettek már
az asztalra, de mögöttük nem áll senki, nem férnek
be semmilyen trendbe, vagy nem állnak be a hatalom mögé.
Ha mindezek volnának is, akkor sem lenne belõlük sztár,
mert kívül esnek a domináns, mindent diktáló
kultúrszférán. Így elkallódnak, mert
el sem juthatnak addig, hogy kibukkanjanak az ismeretlenségbõl.
Nagyon szigorú megfogalmazása
ez a dolgoknak.
Minden dolog, valamiféle szemlélet eredményeként
jött létre, és azt kell mondjam, hogy egy félresiklott
világ szemlélete mutatkozik meg benne. A zenei mûveltség
jelenlegi állapota is egy jellegzetes anyagi érték
alapú szemléletbõl vezethetõ le. Ez a szemlélet
nem képes az eredeti helyén értelmezni a zene jelenségét,
ezért csak úgy, mint bármi egyebet, anyagi haszna
alapján szemlél. Azaz, a zenét nem annak látjuk,
mint ami valójában, ezért a fontosságát
képtelenek vagyunk felmérni. A zenei mûveltség
nem az, ha valaki ismeri a legfontosabb szerzõket és tudja,
hogy miket írtak és még fel is ismeri õket.
A zenei mûveltségnek azzal a tudatossággal kellene
kezdõdnie, hogy a zene a léleknek ugyanolyan fontos tápláléka,
mint a testnek az étel. Ennek tudatosítását
gyerekkorban kellene elkezdeni, szép lassan bevezetni, beavatni
a gyermeket a hangi világba és a zenét a mindennapok
részévé tenni, de nem úgy, hogy állandóan
és mindenütt szól valami zenepótlék.
Mindenkit a szintjének és korának megfelelõen
kellene bevezetni. Megtanítani õket arra, hogy a zenét
nem érteni kell, hanem érezni. Nem kellene mindenkinek tudni
a szolfézst és az összhangzattant. Elég lenne
csak énekelni és sok zenét hallgatni, mindenfélét.
Az otthon része kellene, hogy egy legyen egy rendes lejátszó
és lehallgató rendszer. Ez már ma nincs sehol, a
80-as években divat volt a jó hifi, de ma már csak
laptop van és telefon. A zene átélésére
kellene tanítani a gyerekeket. A mai gyerekek azért nem
szeretnek énekelni, mert a szüleik sem énekelnek. Nincs
követendõ modell számukra. Az iskolai énekeltetést
pedig elutasítják, mert szégyellik egymás
között az éneklõ megnyilatkozást. Mindez
azért van, mert a világból is hiányzik az
éneklõ ember modellje. Ezen még az ipari paraméterekkel
felépített énekes popsztárok sem segítenek,
sõt ellenkezõleg, egy elérhetetlen, zárt,
hamis világot testesítenek meg és mutatnak. Nem kellene
oly sok mindenkinek zenei pályára lépni, csak azért,
mert tehetségkutatók erre csábítják
a fiatalokat, vagy mert divat például gitárt tanulni.
Érdekes, hogy hazánkban több száz gitártanár
tanít, miközben egyáltalán nincs gitárkultúránk.
Nincsenek igazi mûvészeink, csak néhány versenyt
megnyert gitárosunk, akikbõl végül megint csak
tanárok lesznek, akik ugyanúgy tenyésztik a következõ
generáció versenyzõit. Ez a fajta zeneoktatás
egy olyan intézetre emlékeztet, ahol zenei versenysportolókat,
majd tanárokat tenyésztenek.
A támogatásokról még
szót sem ejtettünk
Beszélhetnénk az oktatás és mûvészet
támogatásáról is. Bármennyi pénzt
költhetnének rá, nem változna semmi, mert az
uralkodó szemlélet eleve rossz, a pénz pedig annak
rendje és módja szerint elpárologna. Miként
pénzt áldozunk a testünk önfenntartására
és igyekszünk lehetõleg a legjobb ételeket és
italokat fogyasztani, addig a lelki önfenntartásunk szükségessége
fel sem merül a tudatunkban, aminek legelemibb része lenne
a mûvészetre, azon belül a zenére való
anyagi áldozás és ez tisztán szemléleti
kérdés. Érzésem szerint könnyebb lenne
megtalálni rá a pénzt, mint megváltoztatni
a rossz szemléletet. Ami évszázadok alatt torzult
el, azt nem lehet 1-2 év alatt rendbe hozni. Egy pár ember
megpróbálhatja legalább azzal, hogy felhívja
a figyelmet, hogy másféle gondolkodási modell is
létezik. Én ezek egyike vagyok.
2017. december 5.
|