Interjú Szabó Sándorral
és Kevin Kastninggel a 2016 Augusztusában az amerikai Greydiscnél
megjelent új Perspectives címû albumuk kapcsán
Gitárrajongók és a gitáron
történt zenei felfedezéseket és kísérleteket
követõktõl úgy tudni, hogy Kevin Kastning és
Szabó Sándor gitár duója újra visszatért
2016-ban a Perspectives címû albummal. A 2013-ban megjelent
Becoming címû közös albumuk óta Kevin Kastning
úttörõ újításokat hozott a gitár
világába a 30 húros kontra-alt és a 36 húros
dupla kontra gitárjaival. Szabó Sándor 16 húros
gitárjával együtt összesen 52 húr szólal
meg. Ezen a hatalmas mennyiségû húron és futurisztikus
kinézetû gitárokon játszott hipnotizáló
hatású improvizációk különös
jelentõséggel bírnak a Perspectives 2015 õszén
készült hangfelvételein. Szabó Sándorral,
a magyar gitárossal közösen készült hangfelvételekrõl
beszélgetve Kastning az alábbiakat mondta: " Sándor
2015 Októberében tudott átjönni az USA-ba és
jó néhány napot töltöttünk a stúdióban.
A Perspectives az elsõ album az akkor készült felvételekbõl
és több is követi majd a közeljövõben."
Sándor a magas szinten elismert gitáros, zeneszerzõ
- és aki számos Greydisc album hangmérnöke is
volt - kíváncsian várta az újabb közös
felvételeket Kevin Kastninggel a New Englandi stúdióban.
Különösen az elsõ kísérletet a 16
nylon húros gitárjával és Kevin karbonból
készült 30 és 36 fémhúros gitárjaival.
Sándor így emlékezett vissza: "Amikor elõször
meghallottam Kevin 30 húros karbon testû gitárját
azonnal tudtam, hogy az akusztikus gitár történetének
új korszakába léptünk. Kevin gitárjai
fantasztikus hangszerek és hangjuk tökéletesen simul
bele a nylon húros fából készült gitárok
hangjába. Persze mindketten nagyon kíváncsiak voltunk
hogyan szólnak együtt a gitárok a zenében és
lassanként sikerült találni egy olyan egyensúlyt,
ami egy eddig sosem hallott gitárzenei hangzáshoz vezetett
és ez a hangkép lesz jellemzõ a következõ
albumokra is. Mindketten sok húros gitárokat használunk
eddig sosem próbált különleges hangolásokkal,
hiszen ez az egyetlen módja a gitár polifóniájának
és zenei lehetõségeinek a kiterjesztésére.
Így mindketten ott álltunk egy új világ küszöbén
és egyszerre ugrottunk fejest az ismeretlenbe."
Az 54 perces 9 darabot tartalmazó Perspectives eddig a két
gitáros úttörõ legfeltûnõbb albuma.
Akárcsak a lemez borítója, szimbolizálva a
két muzsikust két különbözõ ablakkal,
ahonnan lehet kifelé és befelé is tekinteni, ugyanazt
és nem ugyanazt látni és mindezt egy hangzó
pontból szemlélve. Egy igazi tanulmány hogyan igazodnak
el a sok húros fogólapon, miközben a zene és
a hangzás ötvözi az õsit és a modernt.
A Perspectives albumon Kevin Kastning és Szabó Sándor
a gitár zenének olyan tartományaiba röpítenek
el minket nagy bátõrsággal, ahol elõttük
gitáros még nem járt.
mve3: A Perspectives felvételei 2015
Októberében készültek. Miért kellett
oly sokat várni az új CD-re, ugyanis arra gondoltam, hogy
az elmúlt években oly sok nagyszerû közös
album jött ki a Greydisctõl és talán korai volt
a következõ kiadás? Hogyan mutatja meg a Perspectives
a legutóbbi együttmûködésetek tartalmát?
Kevin Kastning: 2015 elõtt utoljára 2012-ben készítettünk
közös felvételeket az európai turnénk egyik
szabad napján. Ez az album lett a Becoming, ami még abban
az évben megjelent. Elkezdtünk beszélgetni egy következõ
albumról közvetlenül a 2012-es megjelenés után,
azonban a nagy távolság miatt csak 2015-ben került
sor az újabb találkozóra. Sándor 2015 Októberében
tudott átjönni az USA-ba és jó néhány
napot töltöttünk a stúdióban. A Perspectives
az elsõ album az akkor készült felvételekbõl
és több is követi majd a közeljövõben.
Közel egy év telt el a felvétel és a megjelenés
között. Ennek oka a sok órányi felvett anyag áthallgatása
és a darabok kiválasztása volt, ami nagyon lelassítja
a kiadási folyamatot.
Szabó Sándor: Másrészt nem akartunk
ez elõzõkhöz hasonló albumot készíteni
közvetlenül egymás után. Egy másik ok is
késleltette a kiadást az, hogy mindkettõnk mûvészi
életében jelentõs változási folyamatok
zajlottak le, és vártunk arra a pillanatra, amikor ezeknek
a változásoknak az esszenciáját meg tudjuk
fogalmazni a zenében. A Perspectives album errõl szól,
ezt mutatja meg, de talán még ennél is többet.
mwe3: Mivel mindketten más országban éltek
mondd el hogyan készültél az új albumra mielõtt
Sándor megérkezett. Például említetted,
hogy mindketten új hangolásokon dolgoztok és ezek
nagy kihívást jelentettek a 16 és a 36 húros
gitárok párosításában. Sándor
pedig említette, hogy ugyancsak nagy kihívás volt
a felvételeken megörökíteni az új karbon
gitárjaid hangját. Sándor arról is beszélt,
hogy az album munkacíme az "52 húros project"
volt. Mennyiben változtatta meg a hangzásvilágotokat
a karbon testû gitár és mi volt Sándor elsõ
reakciója, amikor elõször meghallotta azokat felvételen?
Kevin Kastning: Igen, az 52 húros project volt az elsõ
munkacím egy pár évig. Új hangolásokat
dolgoztam ki, különösen a 30 és a 36 húros
gitárjaimhoz. Ezeket elküldtem Sándornak, aki ugyancsak
új hangolásokon dolgozott éppen. Ezeket az információkat
mi megosszuk egymással, annál is inkább, hogy megérthessük,
milyen tonális irányba visznek az új hangolásaink.
Mielõtt a felvételre került sor egyeztettük a
hangolásokat és ez arra szolgált, hogy kialakítsuk
az éppen akkor megfelelõ harmóniai környezetet
a születendõ zene számára.
A 2012-es felvételen még egy 12 húros fából
készült bariton gitáron játszottam, ez volt
a fõ hangszerem. Mostanra már teljesen új hangszereim
vannak. Jelenlegi fõ hangszerem a kétnyakú 36 húros
gitár, aminek kétszeres hangterjedelme van a baritonhoz
képest. Ezek az új karbon gitárok az elõzõ
album felvételeinél még nem léteztek. Igen,
nagy változás történt a hangzásban. Igazi
sztereo hangszerek két hangnyílással, ami ritka a
gitárok között és hangjukat két pár
mikrofonnal veszem fel.
Sándor elsõ reakciója, amikor elõször
látta és hallotta a gitárt a kezemben szólni
a döbbent meglepetés volt. Elõtte õ keverte
a két szóló albumomat és felvételrõl
már ismerte a hangzást. Az elsõ napon, amikor megérkezett
a stúdióba és meglátta a hangszert így
szólt: "Fogalmam nincs, hogyan csikarod ezekbõl a gitárokból
ezt a fajta hangot, de így hogy látom egyszerûen hihetetlen."
Ezek a gitárok egy teljesen másféle tartást
és játéktechnikát igényelnek, látványban
is nagyon különböznek az eddigiektõl.
Szabó Sándor: Évekkel ezelõtt eléggé
szkeptikus voltam a karbon gitárokkal kapcsolatban, mert akkoriban
még senki nem tudott egy valóban használható
hangú karbon gitárt építeni. Mostanra ez megváltozott.
Amikor elõször meghallottam Kevin 30 húros karbon testû
gitárját azonnal tudtam, hogy az akusztikus gitár
történetének új korszakába léptünk.
Kevin gitárjai fantasztikus hangszerek és hangjuk tökéletesen
simul bele a nylon húros fából készült
gitárok hangjába. Persze mindketten nagyon kíváncsiak
voltunk hogyan szólnak együtt a gitárok a zenében
és lassanként sikerült találni egy olyan egyensúlyt,
ami egy eddig sosem hallott gitárzenei hangzáshoz vezetett
és ez a hangkép lesz jellemzõ a következõ
albumokra is. Mindketten sok húros gitárokat használunk
eddig sosem próbált különleges hangolásokkal,
hiszen ez az egyetlen módja a gitár polifóniájának
és zenei lehetõségeinek a kiterjesztésére.
Így mindketten ott álltunk egy új világ küszöbén
és egyszerre ugrottunk fejest az ismeretlenbe.
Amikor elkezdtünk gondolkodni az új albumról az járt
az eszemben, hogy van 52 húrunk összesen és mit tudunk
zeneileg kezdeni ezekkel a sokhúrú szörnyetegekkel.
Mindketten kíváncsiak voltunk hogyan tudjuk kihasználni
ennek a potenciálját és hogyan tudunk valami olyat
alkotni, ami elõtte még sosem létezett. Ismert tény,
hogy a kortárs gitárzene legalább 100 éves
lemaradásban van például a zongorán játszott
zenékhez képest, és még csak nem is a szórakoztató
(fingerstyle) akusztikus gitár zenékrõl beszélek.
Ez a lemaradás részben a gitárnak köszönhetõ
és nem kis részben a gitárosoknak, akik megelégednek
a gitár adta nagyon szûkös lehetõségekkel
és nem vállalnak küzdelmet és kényelmetlenséget
a magasabb szintû zenéért. Nem látom azt, hogy
a klasszikus gitárzene fejlõdne bármilyen irányba
is a szabványosított 6 húron a normál hangolásban.
Másrészt azért sem, mert a klasszikus gitározás
versenysport lett, olyasmi, mint a mûkorcsolyázás,
ami nem igazán jó bölcsõ egy születendõ
új zenének.
Ami a jazzgitározást illeti, ott is állóvíz
van. Nincsenek már nagy újítók és felfedezõk,
akik hosszú távon új utakat és irányokat
mutatnának az akusztikus gitárzenében. Illetve akad
pár, de a világ más irányba halad és
nem figyel rájuk. Ennek oka részben ugyancsak a kényelmes
6 húr, amivel a gitárosok megelégednek. Hiányzik
belõlük a kíváncsiság és a bátorság,
hogy beleugorjanak az ismeretlenbe. Ugyanakkor a világ megváltozott,
a gitározás zeneipari szakmává lett és
a nagy felfedezõk helyett van egy csomó jól képzett
gitáros szakmunkás, akik dolgozó zenészként
szórakoztatják az embereket. Ez számomra olyan, mint
egy börtön. Ezek a gondolatok foglalkoztattak mentális
elõkészületként a Perspectives címû
albumunk felvételei elõtt. Ezen kívül részemrõl
pár valóban áttörõ változtatás
történt a gitár húrozásában és
hangolásában, oly módon, ahogyan még eddig
senki sem próbálta.
mwe: Sándor készítette a Greydisc legtöbb
albumának keverését és masteringjét
ezen kívül milyen egyéb albumokon dolgozott Magyarországon?
Mi újság Magyarországon? Azt tudjuk, hogy sok tehetséges
nagyszerû muzsikus van ott, de nem sokat hallunk róluk.
Kevin Kastning: Sándor 2007 óta készít
mixeket és masteringet a Greydisc-nek, kivéve azokat az
albumokat, amiket Mark Wingfield-el készítettem. Amint hallható
gyönyörû munkát végzett.
Szabó Sándor: Magyarország sok nagyszerû
tehetség és újítás szülõföldje
minden területen, azonban nagyon nehéz kitörni az országból,
különösen a kortárs zenében. A kortárs
zene egy kicsiny periféria a zene nagy világában,
és ezen belül a gitárzene még kisebb. Magyarország
egyébként is kicsi és a gitárnak nincs számottevõ
kultúrája, mivel tradíciója sincs. Ha valakit
mégis látsz gitározni, az nagy valószínûséggel
valami ismert sztárt utánoz. Így nem igazán
beszélhetünk kortárs magyar gitárzenérõl
a zenei mélység és színvonal tekintetében.
Ez a körülmény a pályafutásom kezdetétõl
arra késztetett, hogy kikerüljek ebbõl a zártságból,
illetve, hogy ne is kerüljek bele egyáltalán, helyette
minden erõmmel a külföldre koncentráltam a zenei
tevékenységemet. Természetesen itt élek és
sok dolgom van itt, és itt jelentetem meg szóló albumaimat,
de úgy egészében a tevékenységem nemzetközinek
mondható.
mwe3: Mik a fõ zenei irányok és célok
a Perspectives albumon? A lemez darabjainak sorrendje megegyezik a felvétel
sorrendjével, vagy van valamilyen koncepciója? Beszélnétek
a kompozíciók címérõl, mert például
az Excordium az album elején latin cím. Minden track latin
címet kapott?
Kevin Kastning: A darabok meghatározott sorrendbe vannak
rendezve nem úgy, ahogyan felvettük. Minden darab címe
latinul van, kivéve egyet a "Sixth Pleochorism". A Pleochorism
sorozat még az elsõ közös albumunkra tekint vissza
2007-bõl. Minden eddigi albumunkon van egy Pleochorism. A címeket
úgy adom, ahogyan a darabok hatnak rám hangulatukban, struktúrájukban.
A címek, miként a zenedarabok is összefüggõek.
Néha szeretek jelentéssel bíró címeket
is adni, ezúttal latinra fordítottam õket.
Szabó Sándor: Ezen az albumon igyekeztem megmutatni
a gitárjátékban és a vele szervesen összefüggõ
kompozíciós technikámban jelenleg követett koncepciómat,
ami állandóan változik valamelyest. Az elmúlt
években elkezdtem másként gondolkodni a hangokról
és ezért másként rendezni a hangokat a zenémben.
A zene gyökere az idõben rejtõzik. A valóság
hangzó kiterjedését az idõérzékünk
által érzékeli a tudatunk. Évtizedekkel ezelõtt,
amikor még nagyobb hatása volt rám az úgynevezett
modern jazznek, a zeném alapját többnyire az akkordok
között fennálló tonális viszonyok képezték.
Az akkordok önmagukban nem tartalmazzák az idõ dimenzióját,
mert a benne foglalt hangok egyszerre szólalnak meg. Az akkordok
hangjait horizontálisan kifejtve, azaz idõbeli egymásutániságban
eljátszva, egész más hatást kapunk, mert a
hangok között már megjelenik az idõ dimenziója.
Ezért kevesebb akkordot játszom, és azokat is többnyire
idõben kiterjesztve használom.
A zenetörténet tisztán mutatja, hogy az akkord csupán
a többszólamúságnak egy következményeként
jelent meg. Mióta keleti zenét is játszom, ahol a
hangok csak horizontálisan, azaz dallamilag jelennek meg jól
átlátom azt az egészen más zenei paradigmát,
amiben az õsi zenék fogantak és igyekszem ezt használni
a mai modern zenémben is. A zenémben valójában
a hallgató idõérzékét manipulálom.
Ez a felismerés teljesen megváltozatta a játékomat
az elmúlt 6-8 évben. Ez a változás hallható
a Perspectives albumon. Ami a címeket illeti, én magam nem
tulajdonítok kitüntetett jelentõséget nekik,
többnyire a darab azonosítására használom.
Kevinnek azonban nagyszerû érzéke van a címek
kreálásában.
mwe3: Ugye a lemez minden egyes darabja élõben készült
a stúdióban? Volt utólagos rájátszás
vagy editálás? Szükség volt bizonyos részek
kivágására, vagy egyéb beavatkozásra
az utómunkák során? Mivel vettétek fel az
anyagot? A hangfelvételeken Sándor Magyarországon
dolgozott tovább? Mit lehet tudni Sándor keverési
és mastering technikájáról? Volt változás
a Becoming album óta?
Kevin Kastning: Igen, minden darab a stúdióban élõben
lett felvéve, mindenféle utólagos rájátszás
nélkül úgy, ahogyan az a lemezen is hallható.
A felvételeket Sándor egy hard diszken magával vitte
és a további munkát a magyarországi stúdiójában
folytatta. Az utómunkák során mindig van némi
javítanivaló, ezt úgy is tekintheted, mint egy írás
korrektúrázását. Ennek megfelelõen
az utólagos beavatkozás a zajok eltüntetésében,
vagy esteleges hibásan megszólaltatott hangok javításában
merül ki. Egy két darabban elõfordult, hogy kértem
Sándort vágjon ki a szólamomból 40 másodpercet.
Ugyanis, ha az, amit játszom nem ad hozzá semmit a darabhoz,
akkor az jobb, ha nincs ott. Ilyen esetben megkérem Sándort,
hogy azt a részt vágja ki. A célom az, hogy a darab
a lehetõ legerõsebb legyen, nem meggyõzõdésem,
hogy mindent, amit játszom, annak ott kell lennie a felvételen.
Sándor Szabó: Sosem használtunk utólagos
rájátszást, de az elõfordult, hogy egy két
rosszul eljátszott hangot újra felvéve kicseréltünk,
de ez volt minden. Az intuíció egy lényegi eleme
a zenei együttmûködésünknek és így
a felvételeknek is. Ilyenkor egy lényûvé válunk,
egy lelkûvé. Sosem gondolkodunk közben, hogy mit és
hogy játsszunk. Ez egy mély pszichológiai, de sokkal
inkább egy spirituális folyamat. A zene nem a külvilágban,
hanem bennünk van és ezért meg kell nyitni intuitív
csatornáinkat, hogy a zenei tartalom átjöjjön.
Ez az oka, amiért mindig élõben veszünk fel.
Valamikor sok idõt áldoztam arra, hogy megtanuljam hol és
hogyan kell elhelyeznem a mikrofonokat, hogy ne kelljen utólag
EQ-t használni. A Becoming album óta felújítottam
a ProTools rendszeremet és kifejlesztettem néhány
új beállítást a Bricasti és Quantec
zengetõimen, hogy még plasztikusabb térbeliséget
és finom atmoszférát varázsoljak a hangszerek
köré. Mindehhez, valamint a keveréshez és masteringhez
is igen szigorú és tiszta koncepcióm van.
mwe3: Beszélnél arról, hogy milyen gitárokat
használtatok a felvételek során? Például
az albumot nyitó Excordium-ban milyen gitárok szólnak,
hogyan vannak elhelyezve a sztereó térben? Amennyire tudjuk
Kevin 30, 36 és 15 húros gitárokon, Sándor
16 húros gitárokon játszik, úgyhogy valóban
sok húr szól itt ezen a lemezen.
Kevin Kastning: A hangszereim mikrofonozásához használok
sztereó mikrofonpárokat, egyet párat a két
hangnyílásnál, és egy párat húrlábnál.
Amikor hallgatod a 30 és 36 húros gitárjaimat, akkor
a két nyak önálló hangszerként hangzik
a sztereó térben és ez már önmagában
jelentõsen meghatározza mit és hogyan lehet tenni
a másik gitár tekintetében. A hangzást még
kiegészíti egy sztereó pickup is ( K&K Sound),
amiket koncerteken használok, de annyira tisztán és
élethûen adják vissza a gitár hangját,
hogy a felvételen is használom együtt a két
pár mikrofonnal.
A sztereo hangzásban a mikrofon csatornáim egyaránt
teljes jobbra és teljesen balra vannak panorámázva,
így alakul ki az említett hangkép, ahol a gitárom
nyakai önálló hangszerként kicsit jobbra és
balra helyezkednek el. Sándor gitárja pontosan középen
helyezkedik el. A Perspectives albumon ezért az eddigiektõl
teljesen eltérõ hangkép hallható.
A hangszerek és a darabok, amikben használom õket:
1 Exordium: 36 húros dupla kontra gitár
2 Fenestram Lumen: 36 húros dupla kontra
3 Geminus: 36 húros dupla kontra gitár
4 Albus et Albus: 15 húros klasszikus gitár
5 Conspicuum: 36 húros dupla kontra gitár
6 Poesis: 30 húros kontra-alt gitár
7 Sixth Pleochroism: 30- húros kontra-alt gitár
8 Vitrum Hyalus: 15 húros klasszikus gitár
9 Altum Valeo: 36 húros dupla kontra gitár
Láthatod, hogy a 36 húros dupla kontra gitáron mennyire
otthon érzem magam. A hangszerekrõl több is olvasható
a honlapomon: www.kevinkastning.com
Szabó Sándor: A Perspectives albumon az elõbb
Kevin által említettek miatt a panorámázás
egy kissé szokatlan. Kevin karbon gitárjainak felvételéhez
összesen 6 csatornára van szükség, hogy a lemezen
is hallható hangzást produkálhassa anélkül,
hogy EQ-t kellene használni. Mivel az õ csatornáin
sok korai reflexiót alkalmaztam a zengetõben így
a gitárja, mint egy magas fal tornyosul a sztereó térben,
ami egy tökéletes hangzó hátteret ad az én
hangszeremnek. Mivel az én gitárjaim is sztereó mikrofonpárokkal
lettek megörökítve, így Kevinéhez hasonlóan
teljes jobb és teljes bal panorámát állítottam
be. Más esetben is ez a beállítás, azonban
ha jobb-, vagy baloldalon kell elhelyezkednem a sztereó térben,
akkor még a felvétel elõtt úgy helyezkedek
el a mikrofonok elõtt, hogy a megfelelõ oldalra kerüljek.
Így nem kell utólag beavatkozni a panorámába.
Az új albumon, ahogy Kevin is említette ezúttal én
középen helyezkedtem el és azzal igyekeztem leválni
Kevin térrétegérõl, hogy az én zengetõmben
egyáltalán nem használtam korai reflexiót,
így a hangszerem közelebb került a hallgatóhoz.
Ez egy szokatlan, de gyönyörû hangzású panorámázás,
amiben a fül jól el tudja szeparálni a szereplõ
gitárok hangját. És itt megint az idõ: A zengés
jelensége az idõn alapul. Minden hangnak utóéletet
ad és az ebben rejlõ lehetõségeket igyekeztem
a mûvészi kifejezés szolgálatába állítani.
Amikor utazom, akkor csak egyetlen gitárt áll módomban
magammal vinni. Ezúttal a Romanek Tihamér által épített
jó öreg 16 nylon húros gitáromat vittem a felvételre.
Ez a hangszer 26 éves és már kétszer volt
újjáépítve, hogy a mai állapotában
megszólalhasson. A felvételen használtam még
Kevin egyik 12 húros kontra gitárját, amit Daniel
Roberts épített. Egy fenomenális hangszer és
az én mikrofonozásommal gyönyörûen szólt
a felvételen.
mwe3: Összehasonlítva a Becoming albummal, az új
gitárokkal nem volt kalandosabb a felvétel, mint korábban?
Az eddigi albumaitokhoz képest elõrelépés
volt-e a Perspectives?
Kevin Kastning: Nem, egyáltalán nem volt kalandosabb
a felvétel. Mindig nagyon simán megy a munka. Számomra
a Perspectives az eddigi legjobb alkotásunk. És pontosan
fogalmazol, egy elõrelépés mind a hangszerek, mind
a hangzás és a zene vonatkozásában is. Az
új hangolások pedig olyan zenei dimenziókba vittek
el minket, ahol még sosem jártunk.
Szabó Sándor: Nagyon simán dolgozunk. Kidolgozni
azt a módszert, amivel Kevin gitárjainak hangja a legpontosabban
megragadhatók, némi idõt vett igénybe mindkét
részrõl, de megtaláltuk azt az egyensúlyt
Kevin 6, és az én hangszerem 2 csatornája között.
A Perspectives én magam is úgy vélem, hogy egy nagy
elõrelépés, ahol a koncepció, a zene és
a felvétel tudatosabb volt, mint valaha is elõtte.
mwe3: Az album melyik track-je volt a legkomplikáltabb a
játék és a felvétel szempontjából?
Voltak darabok, ahol különös figyelmet kellett fordítani
akár az alkotás, a felvétel vagy az utómunkák
során?
Kevin Kastning: Nem, minden nagyon simán és természetesen
zajlott. Egyik darab sem volt könnyebb vagy nehezebb, mint a másik.
Minden, amit az albumon hallasz az elsõre lett felvéve.
Szabó Sándor: Nem emlékszem, hogy bármelyik
felvételi darab komplikáltabb lett volna. A játék,
az alkotás szinte öntudatlan, mi olyankor az idõ nélküli
világban bolyongunk, és sohasem érzünk nehézséget
ebben az állapotban. Számunkra a hangszeren való
játék, az alkotás nem feladat és nem munka,
amit végrehajtunk. Ez mindig tiszta teremtés, amelyet egy
transzcendens öröm kísér.
Amikor a stúdióban kevertem a felvételt, minden track-et
ugyanabban a sessionben kezeltem, így az egyszer kidolgozott beállítást
már nem kellett újra kitalálni és megalkotni,
ezáltal a hangzás teljesen egységes az egész
albumon. Néha elõfordul, hogy egy egy rosszul sikerült
hangot ki kell cserélni, vagy zajokat eltüntetni. Régebben
olyan is volt, hogy egy ilyen kis beavatkozás tovább tartott,
mint az egész felvétel elkészítése.
mwe3: Mit lehet tudni a Perspectives CD bortójáról?
Szándékosan választottad ki azt a két ablakot
ábrázoló képet, amin kitekinthetünk a
világba? És van valamiféle összefüggés
a felvétel késõ október idõpontja és
a zene hangulata között? Úgy tudom Kevin egy "téli"
lény.
Kevin Kastning: Igen, a megfigyeléseid pontosak. A borító
fotóját egy nagyon tehetséges magyar fotómûvész
Hutton László készítette. Évek óta
nagy rajongója vagyok a képeinek, és volt szerencsém
vele találkozni is a 2012-es turnén és együtt
vacsoráznunk az egyik koncert után. Sándor régóta
használja László képeit a CD borítóihoz
és tudtam, hogy egy napon lesz olyan képe, ami éppen
illik majd egy közös projectünkhöz.
Ezt a képét már ismertem egy pár éve
már akkor is, amikor ez a felvétel még nem történt
meg. Az ablakok formája, a festék ódon érdessége,
a kép megkomponálása mind azt sugallta, hogy ez a
kép a megfelelõ az új albumhoz. A két ablak
jelképezi Sándort és engemet és magát
az album címét is. És úgy hiszem mindkettõnk
közös látásmódját is a harmóniák
struktúrájában, valamint az elkövetkezendõ
idõk fejlõdésének kilátásait
a legutóbbi albumokhoz képest.
Október végén voltunk a stúdióban,
amikor az idõjárás odakint kezdett csípõsre
váltani. A levelek már jócskán hullani kezdtek,
és a séta ösvényen már azokon lépdeltünk.
Minden lépésnél a levelek hangját lehetett
hallani. A napi programunk az ébredés után teával
és reggelivel kezdõdött, majd hosszú sétákkal,
amikor volt idõ megbeszélni az aznapi felvételi és
zenei terveket. Egy pár órányi természetben
való tartózkodás után mentünk a stúdióba
és az évszak akkori hangulata rajta hagyta nyomát
a zenén is. Bevittünk egy darabka természetet a stúdióba.
Szabó Sándor: A borító terveit mindig
Kevinre bízom, mert kitûnõ ízlése van
a fotók és képek kiválasztásához.
Mostanra olyan pontra jutottunk, amikor egy magas hegy csúcsáról
nézhetünk körül, hogy néz ki a világ.
Ennek a kifejezésére a két ablak tökéletes
szimbólum, mert többet is mondanak: megmutatják azt,
ami az ablak mögött van, de azt is reflektálják,
hogy mi van az ablakon innen, és azt is sejtetik, hogy mögötte
ott az ismeretlen. Hutton László barátom ezt a képet
egy elhagyott városszéli utcában készítette.
mwe: Gondolkodtatok azon, hogy utólagos rájátszásokkal
akár 104 húros zenéket vegyetek fel? Büszkék
vagytok nemcsak a zenétekre, de a kivételes improvizáló
képességeitekre is és arra, hogy képesek vagytok
mindezt ilyen magas szinten felvenni és megvalósítani,
ahogyan szeretnétek.
Kevin Kastning: Sosem terveztünk rájátszásos
felvételt. De igazad van, óriási mennyiségû
húr hangját lehetne felvenni úgy. Azt gondolom, hogy
Sándor és én az improvizációnak egy
mélyebb lelkiségû módját alkalmazzuk
a zenei alkotáshoz. Vannak alkalmak, amikor a kész felvétel
meghallgatásakor meglepetten konstatálom, hogy egyszerûen
nem emlékszem, hogy valaha is játszottam volna azt a részt
vagy az egész darabot és elgondolkodom, hogyan voltunk képesek
olyan mélységû zenét felhozni a mélybõl.
Szabó Sándor: Az utólagos rájátszás
lenne a legutolsó dolog, amit tennénk, amikor már
nem lenne más mód találkozni a közös felvételekhez.
A rájátszás számomra egyfajta ipari módszer
és tartózkodom is tõle. Közös zenei létezésünk
motorja a személyes jelenlét, ezért is inkább
várunk akár éveket is hogy személyesen élõben
vegyünk fel. Egy átlagos zenehallgató számára
a 104 húros felvétel bizonyára valamiféle
világrekord kísérletet jelentene, amivel feltûnést
lehet kelteni, azonban számomra a húrok száma semmit
sem jelent és nem is tekintem magam sok húron kísérletezõ
zenésznek. A zene készen ott vár a kollektív
tudattalanunk mélyén arra, hogy azt felhozzuk intuitív
csatornánkon keresztül. A zene egy kommunikációs
aktus, aminek attitüdjét igyekszem megtartani a játékomban.
mwe3: Így, hogy most a Perspectives album megjelent és
gazdagítja a korábbi duó és Major Balázzsal
felvett albumok sorát, fontolgatjátok-e hogy az új
hangzással tovább léptek a trió hangzás
irányába? Említettem Kevinnek egy DVD vagy akár
egy összefoglaló kiadványt, ami részletezi az
eddig alkotott hangzásvilágotokat. Van-e ebbe az irányba
valamiféle késztetésetek?
Kevin Kastning: Az elkövetkezendõ években remélem
újra lesz alkalmam Major Balázzsal együtt játszani
és felvenni. Azt kell, hogy mondjam Balázs nem egyszerûen
egy dobos, vagy ütõhangszeres, Balázs egy igazi mûvész.
Úgy gondolom, hogy az új kiterjesztett hangtartományú
hangszereinkkel Balázs egy új világba vezetne minket.
A probléma pedig megint a távolság, az hogy távoli
országokban lakunk. A 2012-es turnénk végén
Balázs azt mondta: "Ezek után már nem mehetsz
haza, itt kell, hogy maradj velünk!"
Sándorral már tervezgetjük az újabb albumokat,
ami a következõkben Sándor részérõl
nem 16 húros gitáron, hanem lantokon fog történni.
Én a 30 és 36 húros gitárjaimon fogok játszani.
Ez a felállás megint csak új világokba röpít
el. Eddig még nem beszéltünk DVD-rõl, ami egyébként
is kemény vállalkozás lenne. Egy páran már
szóba hozták nekem, úgyhogy ki tudja még.
Valamit talán tudna segíteni a YouTube-on.
Szabó Sándor: Amikor Kevinnel turnéztunk Magyarországon
egyszerûen nyilvánvaló lehetõség volt,
hogy Balázst meghívjuk a felvételre. Azonban a tengeren
túlra utazni mindkettõnknek terjedelmes hangszereinkkel
nagyon költséges lenne. A legutóbbi tavaly októberi
amerikai utam is egy nagyon kedves barátom Boros László
támogatásával valósulhatott meg, akinek ezúton
is szeretnék köszönetet mondani és az új
album részben neki köszönhetõ. Persze mindig a
lehetõségeink között tartjuk számon, hogy
Balázzsal jócskán kiterjesztenénk az új
hangzásunkat, de sajnos ez egyszerûen anyagi kérdéssé
vált.
Én magam nem vagyok nagy rajongója a DVD-nek és más
video médiumoknak a zenében. Ugyanis az nem képes
semmit megmutatni az adott pillanatból, amikor játszunk,
nem is beszélve a rossz hangminõségrõl. A
video alkalmas médium a tömegek számára szánt
szórakoztató zenékhez. A vizuális érzékelésben
az agy más üzemmódban dolgozik. Egy videó megnézése
után mindig a látottakra emlékszünk jobban és
csak kevésbé a hallottakra. A mi játékunk
nem látványos, nincsenek benne látványos akciók.
Mi nem táncolunk, nem mozgunk és nem is akarunk semmit kifejezni
a látványunkkal. Ezért sem tartanám bölcs
dolognak megjelenni a YouTubon egy olyan versenyben, ahol esélyünk
sincs áttörni a nézõ ingerküszöbét.
Én továbbra is az élõ koncertben hiszek, és
a jó körülmények közötti zenehallgatásban.
mwe3: Mik a személyes terveitek 2016 végéig
és onnantól 2017-ben, ami az újabb zenéket
és lehetõségeket illeti? Kevin mondanál valamit
a további Greydisc megjelenésekrõl és egyéb
újabb gitárral kapcsolatos dolgokról?
Kevin Kastning: Ami a koncerteket illeti Markus Reiter (Stick Men,
King Crimson ProjeKCt) hívott meg néhány USA-beli
koncertre az év vége felé és persze lenne
ekkor pár hangfelvételi nap is. Mark Wingfielddel éppen
ma reggel beszéltünk néhány 2017 US/UK koncertrõl
és további hangfelvételekrõl. Éppen
most kezdtem dolgozni a következõ szóló albumomon.
Ami pedig a tervezett új hangszert illeti, azt lehetetlen ütemezni,
meglátjuk mikor lesz belõle valami.
Szabó Sándor: Személyes szólista terveim
között szerepel a 21 Századi lant címû kortárszenei
album megvalósítása, amin már 2016 elején
elkezdtem dolgozni. A késõbbiekben szeretném bevonni
a lant projectembe Kevint is egy duó albumhoz. Próbáld
elképzelni a lant õsi tisztaságát Kevin szuper
modern karbon hangszereivel együtt egy igazi 21. századi zenében.
Ami a koncerteket illeti, folyamatosan gondolkodom és figyelem
a lehetõségeket akár kijutni az USA-ba vagy éppen
idehaza játszani és felvenni, de most úgy tûnik
támogató nélkül ez nagyon nehéz. A világ
zenéje mára szinte teljesen iparosodott. A zeneipar diktátorai
megalkották a zene fogyasztási paramétereit és
ezzel fogyasztási cikké tették a zenét. Ilyen
körülmények között a mûvészi zene
egy underground jelenség lett és talán ezért
is annál inkább értékes mindazok számára,
akik ezt hallhatják.
Forrás: http://www.mwe3.com/reviews/KastningSzabo2016/
|